Vi ska byta panel på vårt hus byggt 1937 (2 vån + källare). Det är lockpanel idag men vi är lite sugna på liggande panel... är dock rädd för att det inte passar och att man ångrar sig. Vågar man eller ska man hålla sig till samma panel som sitter på huset idag?
 
Ett tips är att skissa.
På papper, i dator eller lek i Photoshop.
Annars lever jag under parollen "våga testa" men den här typen av test är ganska kostsamma och att skissa är ett billigt alternativ.
(Om det är en sockerbit i funkis är risken att huset kommer att se "tjockt" ut med liggande panel.)
 
Glömde...
Liggande panel har använts lääänge och passar mycket bra på äldre hus....därmed inte sagt på alla:) Mycket beror på husets stil och hur man byggde under den tidsperioden.
Igen...skissa:)
 
Omkring 1920 var det vanligt med fasader med både stående och liggande panel. Kombinerat med snickarglädje och fönster med spröjs blir det jättefint. Men det kanske inte är den stilen du är ute efter?
 
Jag hade liggande panel på min kåk när jag köpte den och det såg bra ut den är byggd 1931.
 
Bra förslag att skissa upp, då liggande respektive stående panel väsentligt ändrar på husets utseende. Har man ett litet men högt hus, så kommer det att se bredare och lägre ut med liggande panel, och vise versa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.