Detta är mina sommarplaner, bastu pool och soldäck.

Jag är snickare, betongare och armerare och jobbar som lärling inom betong och grundarbete för tillfället.

Jag undrar följande. Jag ska bygga pool och funderar på följande.

Jag hade tänkt att gjuta en 20cm tjock platta med dubbeltlager armeringsnät som gjuts på en singelbädd. Samt grundisolering.
Räcker det för 20m3 vatten?
Sen angående täckmaterialet, kan man köra med mosaik och täckskikt eller behöver man något mer när det ska vara konstant vatten i poolen?

Sen vart hittar man billiga tillbehör till poolen som filter och pump osv? En bra återförsäljare?

Sen vad ligger ca priset per m3 betong och tex pumpbil.
Kan man använda vanlig konstruktions betong eller behöver jag tillsatser?

Mvh Tobbe
 
Milkshaken
Hej Tobbe.

ja om du är betongare så har du väl nära att fråga någon lämplig läromästare om saken... Försök att få betongen genom firman oxå,,, Om det är en bra chef du har vill säga....
personligen tycker jag nog att du ska satsa på vattentät betong... kostar mera men är vattentät som sagt, och mycket starkare..

Grundisoleringen är ett vettigt val, frigoskivorna gör under .... Lägg gärna frigoskivor på sidorna hela vägen upp till marknivå med...
Ja det ska räcka med en 200 platta, jag hade nog gjort en lite tätare sulearmering, för att få det segare i vecket...

Jag hade dessutom valt tätskikt och Mosaik, alternativt Klinker av finare sort... spara inte på kvaliteten av sättbruk och fogbruk bara..

Vad gäller utrustning... Köp inget skit... utan Folkpool har hög kvalitet och likaså pahle´ns... Pahle´ns är dock dyrare,
Glöm inte att planera för deras utrustning INNAN du formar ... Du ska ha uttag för Bräddavloppet, och inblåsningsmunstyckena... (2 st) sen kanske du vill ha någon belysning i oxå... då ska du ju forma för det med,,, :)
'Mycket att tänka på, men som sagt.... Bygg inte om du ska ha det billigaste,,, risken är väldigt stor att du kommer bli besviken inom några år annars..
 
Det blir rätt så dyrt med helgjuten pool jämfört med liner (gummiduk).
Min pool har ingen isolering i botten, det hette att endast 10 % av värmeförlusten gick den vägen.
Min pool finns på rubriken Pool-bilder.

Botten i poolen är enligt följande:
Vatten
Liner
Nålfiltsmatta
5 cm sättgrus
Geoduk
20 cm makadam 16-32
 
Jobbet ligger 30 mil bort så betongen är ganska styv när den kommer fram. Sen är det andra betongpriser i oslo än hemma så jag tänkte om någon har en vettig gissning på betonpriset, annars är det ju bara att ringa och kolla.

Det är inte planerat som något snål projekt det får kosta vad det kostar ska kolla lite priser nu ihelgen ska även kolla pahlees? eller vad det nu hette.

Tackar för hjälpen på återseende
 
Vattentät betong kostar nog minst 1500/kubik levererad till privatperson.
 
Jag har nog hittat ett billigare alternativ till pool som verkar väldigt enkelt. Det får bli en pool med plåtkasetter och duk med stödmurar i leca, men tackar för svaren.
 
Ett klokt beslut, se mitt inlägg ovan.
 
Bodde en vecka i ett hus på Rivieran. Huset hade en pool som var det mest välbyggda jag sett.
32121630lu9.jpg
- Helgjuten i betong

- Fri intressant form anpassad till tomten

- Beklädd med äkta mosaik på insidan. Otroligt skönt för fötter och händer. Vackert att titta på.

- Vackert teakdäck som anslöt direkt till vattenytan.

- Reningsverket inbyggt i en "falsk" stenbumling i plast. Trodde det var en riktig sten hela första dagen, tills jag hörde att det brummade om den..

- Sensationellt smart halvautomatisk rensning.
1: Skräp i poolen
Vattnet från reningsverket strömmade in genom 8 ventiler placerade på botten. De öppnades i sekvens så att skräp på botten "puffades" mot poolens djupaste del där vatten sögs ut till reningsverket.
2. Skräp på ytan
Ytskräp följde med och strömmade över en marmorskiva, ned i en lägre filterbassäng.

Slutresultatet var att poolen var nästan helt skräpfri. Vi sopade barr på stentrappan varenda dag, men poolen var alltid ren. Otroligt. Räckte med att rensa lite på ett enda ställa en gång i veckan.

Träffade killen som byggt den. Den var c:a 7 meter lång och tre meter bred, fast i en oregelbunden form - både i sid- och djupled. Han berättade att den kostat 37000 Euro att bygga exkl teakdäcket som kostade 8000 Euro.

Folkpool i all ära, men jag kommer då att vänta tills jag har råd och plats att bygga en betongpool klädd med äkta mosaik. Allt annat känns B just nu. TIlls dess får det bli en Statoil-pool eller motsvarande.
 
Redigerat:
H
fredar skrev:
- Reningsverket inbyggt i en "falsk" stenbumling i plast. Trodde det var en riktig sten hela första dagen, tills jag hörde att det brummade om den..

- Sensationellt smart halvautomatisk rensning.
1: Skräp i poolen
Vattnet från reningsverket strömmade in genom 8 ventiler placerade på botten. De öppnades i sekvens så att skräp på botten "puffades" mot poolens djupaste del där vatten sögs ut till reningsverket.
2. Skräp på ytan
Ytskräp följde med och strömmade över en marmorskiva, ned i en lägre filterbassäng.

Slutresultatet var att poolen var nästan helt skräpfri. Vi sopade barr på stentrappan varenda dag, men poolen var alltid ren. Otroligt. Räckte med att rensa lite på ett enda ställa en gång i veckan.
Ofyfan det är som porr för en teknikfåne. Nu måste jag börjar skissa på liknade rening till dammen, varför har man inte kommit på det där tidigare? :)
 
Jag vill ju genast veta var du hyrde huset, av vem och om man kan hyra det till sommaren!!

Mvh
Johan
 
Milkshaken
Men betongare: "Trådskapare" hur har det gått ?
 
jihhha skrev:
Jag vill ju genast veta var du hyrde huset, av vem och om man kan hyra det till sommaren!!

Mvh
Johan
Villan vi hyrde är nummer 387 hos azur-holidays.fr
Själva villan är sisådär, så jag kan inte direkt rekommendera att hyra den. Men poolen är underbar.

Denna sommar hyrde vi två andra villor i samma område. Båda med pool. Poolerna var mer ordinärara, vilket gjorde att vi badade mycket mindre. (Villorna var bättre.)

För min del är det ingen tvekan. Fram tills den dag jag kan lägga 500.000 på poolen så nöjer jag mig med någon från exvis intexcorp.com för under 1% av den kostnaden. Badade i denna i somras. Gav badfunktion för c:a 3000:-. Köp exvis på ebay.

Jag skulle inte kunna tänka mig att kompromissa med ett poolbygge. Hellre får det vara tills man kan göra en seriös grej. Andra åsikter respekteras, men påverkar inte min. Speciellt inte efter att ha testat att bo med 4 olika pooler det senaste året.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.