Hej.

Har nu läst mycke på detta forum och tänkte kolla med alla kunniga presoner om hur jag ska gå tillväga ang min garageplatta.

Utgrävningen är nu slutförd, marken består av pinmo,sand och sten.
Hade tänkt fylla upp marken ca 30-40cm med osorterad fyllnadsmassa (sand blandad med pinmo)
har också tänkt lägga fiberduk på marken för att skilja massorna åt.

Vilka massor ska dit nu? Har fått flera bud, men vad är rätt?


Garaget kommer att bli 5x9 meter, varmisolerad och med ca 10-15cm cellplast i plattan.

Ett dike runt plattan och dränerrör kommer också att finnas.
 
Kan du inte ha garaget så lågt istället?
DU tar vara på markvärmen bättre om det ligger lågt.
Isolera med markskivor ordentligt runt om då får du ett bra skydd mot Norrlandskylan. Mura upp några varv, kanske så högt som en meter.
Men du ska naturligtvis inte göra så att det blir nerförsbacke till infarten på garaget, Inte kul med vatten som rinner in.
Dränera måste du göra noga oavsett.

Fyllmassor är inte att rekomendera överhuvudtaget. Packat krossat grus går bra. Ordentligt packat....

Mats
 
Mikael_L
Kjällman skrev:
Utgrävningen är nu slutförd, marken består av pinmo,sand och sten.
Hade tänkt fylla upp marken ca 30-40cm med osorterad fyllnadsmassa (sand blandad med pinmo)
har också tänkt lägga fiberduk på marken för att skilja massorna åt.

Vilka massor ska dit nu? Har fått flera bud, men vad är rätt?
Vi hade ungefär likadan mark. Fyllningen blev ungefär 30-40 cm för oss också.
Med så pass lite som ska fyllas så är det nog ingen större ide med att använda olika massor, så vi körde på med 8-16 mm makadam (alltså krossat storlekssorterat material, då viss språkförbistring finns) hela vägen.

Marduk klass 2, la jag under makadamen, trots att grävaren tyckte det var rätt onödigt då marken var så pass bra.
Dränering la jag endast mot två sidor. Det lutar svagt uppåt mot granntomten + att man vet inte vad dom tar sig för i framtiden, dom kan ju höja sin tomt väsentligt eller ha sitt snöupplag mot vår gemensamma tomtgräns (1 meter från garageväggen). På de två andra sidorna av garaget sluttar marken bortåt och verkar bra dränerad. Dränering går alltid att lägga till i efterhand om det skiter sig...

Tips, ta hand om vattnet från stuprören med slutna rör som leder bort det till något lämpligt ställe. Använd inte dräneringen till detta för då tillför du vatten till grunden vid regnväder.

8-16 är aningens svårpackat om man avslutar fyllningen för nära plattans sida. Det brukar vilja bre ut sig sidledes och sjunka ner när man vibbrar. Så lägg minst 50 cm utanför plattans kant. Egentligen tror jag receptet kan tänkas vara dubbelt så brett som tjockleken utanför, dvs vid dina 40 cm fyllning så 80 cm utanför plattans kant. Diket för dräneringsrör ska inte heller var djupare/närmare än att lutningen från schaktbotten överstiger 1:2.
 
Vill inte ha garaget i mark höjd medtanke på att det kommer då bli den lägsta punkten på tomten.
Därför vill jag höja ca 30-40 cm.

Tack för dom snabba svaren.

Nu är det bestämt, så här blir det.

1. markduk klass2 på marken.
2. 2 lass fyllnadsmassa, bara för att jämna till marken och för lite uppfyllnad.
3. Många lass med stenkross (makadam) 8-16mm

4. Sen kommer plattan med ca 15cm cellplast.
5. isolering med 5cm cellplast runt plattan ,60cm ut

6. Dike runt plattan, avledning från stuprören ned till diket.
7. Ev dränerrör runt om plattan.

Låter detta som ett vettigt recept
 
Mikael_L
Kjällman skrev:
1. markduk klass2 på marken.
2. 2 lass fyllnadsmassa, bara för att jämna till marken och för lite uppfyllnad.
3. Många lass med stenkross (makadam) 8-16mm

4. Sen kommer plattan med ca 15cm cellplast.
5. isolering med 5cm cellplast runt plattan ,60cm ut

6. Dike runt plattan, avledning från stuprören ned till diket.
7. Ev dränerrör runt om plattan.

Låter detta som ett vettigt recept
Mellan pt 2 och 3 bör du kanske ha markduk igen, ifall fyllningen i pt 2 är såpass grov att 8-16 kan rinna ner emellan håligheter.

Vad menar du med dike? Ett öppet dike eller ett dike du tänker lägga ner rör i och sen gräva över?
 
Jag hade tänkt ha ett dränerrör nergrävt ca 70 cm från kantbalken och sedan ett öppet dike, ca 5 m från plattan.

Fyllnadsmassa som jag har fyllt med, är osorterad sand den är ju som sand med lite pinmo
ska jag behöva en duk mellan pt2 och 3 iallafall? Fördelar/nackdelar?
 
Mikael_L
Kjällman skrev:
Fyllnadsmassa som jag har fyllt med, är osorterad sand den är ju som sand med lite pinmo
ska jag behöva en duk mellan pt2 och 3 iallafall? Fördelar/nackdelar?
Det som skulle kunna vara risken är väl isåfall att sanden/pinnmon blandar sig lite med makadamen i gränsskiktet och då fyller upp mellanrummen mellan makadamen med sättning som följd.

Hur allvarlig risken för detta är kan jag däremot inte sia om.
Hoppas du kan få svaret från någon som kan lite mer.
 
Hoppa över duken / geotextilen i första skedet.
Marken som dom du beskriver som grusig pinnmo behöver du inte ha något matrialskiljande lager på innan du fyller upp med det osorterade gruset.
Satsa på att lägga geotextilen under makadamlagret istället.
Ta till duken så stor att den räcker till att lägga dräneringsrören på ochså, sedan viker du över duken runt dräneringen när du fyllt över dräneringen med makadam.
Du har då gjort ett slags filter så inte för mycket fina partiklar följer med vattnet in i dräneringen och in i makadamen under plattan. :)
 
Mikael_L
Ja det låter vettigt. Marken och fyllet liknar ju varann ...
 
Nu är tyvärr redan duken mellan marken och fyllnadssanden där.
Så jag kör med duken en gång till mellan sanden och makadamen, kan ju inte skada.

Tack så mkt för dom kloka råden, första plattan å fler kommer de bli :)
 
Mikael_L
Ja, det kan absolut inte skada annat än plånboken litegrann ... ;)
 
Har du inget vägbygge i närheten?
Med lite fikabröd brukar det lätt bli något snutt geotextil över;)
 
Tyvärr inget vägbygg i närheten, jag får använda visa kortet istället :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.