Har tittar här i ett år och får tacka för alla ideer.
Jag har byggt ett nytt stort garage med ett pannrum. Har köpt en innova 50kw, och planerar för en lådformad acctank som är ca 4,5m3 (1,5 i fyrkant &2,1m hög).
Frågan är hur och var ska man speca alla uttag på tanken? Värmen till huset matas med 25m lång kulvert. Tyvärr är huset utrustat med 1-rörs element & garaget har golvvärme. Hur löser man det på bästa sätt? Ska man koppla in golvvärmen i garaget på returen från kulverten eller separat en bit ner i tanken ( problem då man kör elparon misstänker jag) Får man en "bra" skiktning i en så pass kubisk tank så det är slösaktigt att ta ut värme till garaget i toppen på tanken?

Varmvatten blir nog att ha dubbla slingor ( en låg&en högt upp) samt en liten elberedare i huset. På vilka höjder i tanken brukar man montera slingorna?

Många frågor och fundringar, tack på förhand.
 
_ap_
Av egen erfarenhet skulle jag inte ta vattnet till golvvärmen från hus returen, då har man ingen möjlighet till reglering utan får
helt enkelt nöja sig med det som kommer.
Jag skulle satt uttagen högt upp och gjort 2 kretsar just för att huset kanske behöver "hett" vatten och golv värmen kallare.
tror inte det blir någon vinst att ta ut värmen till golvet lägre i tanken snarare problem som du själv säger.
 
På bästa sätt löser man det med två separata kretsar med bivalenta shuntar. Shuntarna tar då vatten från mitten av tanken först och från toppen bara när vattnet i mitten är för kallt. Shunten till huset styr du efter husets innetemp och golvvärmen efter utetemperatur eller konstant framledningstemp.

Men det du vinner är ökad lagringskapacitet, inte lägre energiförbrukning, så samma sak kan du uppnå genom att öka tankstorleken nån m3 för att kompensera sämre skiktning och köra vanliga shuntar...

Slingorna dras lämpligen ut så att dom sträcker sig ända från botten till toppen, med nåra täta varv i toppen.
 
_ap_
Matss skrev:
På bästa sätt löser man det med två separata kretsar med bivalenta shuntar. Shuntarna tar då vatten från mitten av tanken först och från toppen bara när vattnet i mitten är för kallt. Shunten till huset styr du efter husets innetemp och golvvärmen efter utetemperatur eller konstant framledningstemp.

Men det du vinner är ökad lagringskapacitet, inte lägre energiförbrukning, så samma sak kan du uppnå genom att öka tankstorleken nån m3 för att kompensera sämre skiktning och köra vanliga shuntar...

Slingorna dras lämpligen ut så att dom sträcker sig ända från botten till toppen, med nåra täta varv i toppen.
menar du matss att man med "vanliga" shuntar måste ha "nån m3" mer för att dom är sämre??
 
Det beror ju på anläggningen i övrigt hur mycket en bivalent shunt förbättrar skiktningen men den blir oftast klart bättre. Vid högtempsystem (som detta) får skiktningen större betydelse. Vill man vända på det skulle man kunna säga att man kan välja mindre tank med bivalent shunt. Men det är ju synd...
 
Tyvärr så går det inte öka tankens storlek så därför var jag ute efter att få så högt delta T som möjligt.
Förstod att det skulle bli en biv. shunt på tappvattnet tänkte inte på det på dom andra. måste dock fråga vilka typer av ventiler och reglerutrustning man skall ha till dom olika uttagen. Är inte så haj på VVS, el-automation är mer min grej.

Matss, jag vet att du gillar Innovan. Jag håller på med att titta på skorsten, räcker 150mm i diam (ca 5,5m lång). enligt manualen så ska det ju räcka men tänkte som ett extra utlåtande.
 
150 mm räcker bra... tror att det är lika stort som rökröret som följer med pannan
 
Matss skrev:
På bästa sätt löser man det med två separata kretsar med bivalenta shuntar. Shuntarna tar då vatten från mitten av tanken först och från toppen bara när vattnet i mitten är för kallt. Shunten till huset styr du efter husets innetemp och golvvärmen efter utetemperatur eller konstant framledningstemp.

Men det du vinner är ökad lagringskapacitet, inte lägre energiförbrukning, så samma sak kan du uppnå genom att öka tankstorleken nån m3 för att kompensera sämre skiktning och köra vanliga shuntar...

Slingorna dras lämpligen ut så att dom sträcker sig ända från botten till toppen, med nåra täta varv i toppen.
Varför är det bättre med utegivare till golvvärmen i garaget? Har själv ett liknande system men har inte någon styrning till garaget ännu.
 
Måste fråga vad man styr biv.shuntarna med. Man behöver förstås en shuntmotor men vad använder man för styrning och hur/var mäts temperaturerna? Hittar ingen konkret info....
 
Namdil skrev:
Varför är det bättre med utegivare till golvvärmen i garaget? Har själv ett liknande system men har inte någon styrning till garaget ännu.
Med en utegivare kan du hålla en jämn temp på golvet medan med innegivare kommer shunten ofta stå fullt öppen eller helt stängd. Men det är ingen katastrof heller så länge du begränsar framledningstempen till kanske 40 grader.

Är man med och vrider på maxtempen efter årstid så kanske det tom blir ett energisnålare system eftersom shunter stänger vid hög temp pga tex solinstrålning.

Och när jag tänker efter så bör du kunna ha ännu lägre framledningstemp i ett garage så en Termomatic CBJ eller motsvarande med enbart innegivare är nog inte så dumt...
 
Redigerat:
Det jag funderade över egentligen är hur biv-shunten vet från vilken nivå i acctanken den ska ta värmen från. Är det så enkelt bara att över en viss öppningsgrad så tar den från den övre nivån?
 
Ja, så enkelt är det.

Mellan 0 och 45 graders vridning blandar shunten mittuttagsvattnet med returvattnet (100% returvatten vid 0 grader till 100% mittutag vid 45 grader ) sen mellan 45 och 90 grader blandas mittuttag och topp. Vid fullt öppen tas allt vatten från toppen.
 
Ok tack för klarläggningen av shunten.
Om man använder Termomatic CBJ till garaget, hur ska man enklat lösa cikulationen? Köpa en lös cirkpump eller en push 15 & ta bort termostaten som följer med den ( för CBJ:n sköter väl blandingen)?
Ska man använda en CBJ till innomhusstyrningen också eller bör man ha en utegivare för att stabilisera hastiga väderomslag (har ett välisoerat hus)?
Och till varmvattnet så används tex en automix 20?
Tack för alla svar hittils. Många styrningar blir det, skulle kanske engagerat sig och byggt ett plc-system som styr men det får nog bli en senare hobby då allt funkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.