Har en balkongdörr från 50-t där handtaget har gått sönder. Axeln på handtaget som träs in i hålet på låskonstruktionen i dörren är räfflad och jag behöver ett nytt sådant handtag. Ett modernt handtag med en fyrkantig axel passar alltså inte. Var kan jag hitta ett nytt eller ett begagnat? Bor i Linköping.
 
Ett tips är kanske börja leta på tradera, blocket?
 
Vet inte vad jag skall leta på isåfall. Detta är en gammal dörr och de flesta kör nog dessa till soptippen när de byter.
 
Finns en hel uppsjö av hemma samlare=) lovar dig..
Gå in med handtaget till en som säljer dörrar/balkong dörrar.
Fråga om han vet vad det kallas, eller var han kan tänka sig man kan finna kunskapen.
Och då funderar jag kanske inte första hand på affärer som byggmax ex..
 
En bild säger mer än tusen ord...
 
Hittar inget på byggfabriken, annars hade de mycket...
De som säljer dörrar etc är isåfall Beijer, Järhandel, Coop etc. Men de snackar bara nya grejer och känner inte igen detta från 50-talet. Bättre hitta någon som säljer äldre byggmaterial. Hur hitttar man dessa? Vad brukar de kalla sig?
 
Här kommer bild. Räfflingen syns längst ned till höger.
 
  • IMG_2936.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns järn handlar i Skåne , där folk besitter kunskapen.
Sen rankar jag väl Coop på samma nivå som byggmax.
 
Ja, Coop är inte mycket att hänga i granen. Handlar knappt aldrig där numera... :)

Någon som vet vad järnhandlaren i Skåne heter? Finns andra handlare?

Har nu haft balkongdörren igenskruvad i ett halvår och börjar tröttna på det.
 
Sommartorparn skrev:
Har du kollat Bygg igen?
[länk]
Finns massa andra försäljare av begagnat bygg, kanske någon i din närhet?

http://www.google.se/search?hl=sv&q=begagnade+byggvaror&meta=

Vad gäller järnhandlare kan jag inte tipsa dig, men om du hittar någon järnhandlare av den gamla typen, en som har haft butiken i hela sitt liv och aldrig rensat ut sina lager, så kan det finnas en chans. Typ gammal järnhandel på mindre ort....

Sedan tror jag själv mest på att annonsera på Blocket. Kostar bara 40:-. Du har ju en fin bild som visar vad du söker. Är säker på att folk kommer höra av sig till dig, kanske inte genast, men under den period som annonsen ligger ute.
 
Om det är järn i den trasiga detaljen så går den säkert att reparera genom att svetsa ihop den. Är det mässing så går det att hårdlöda ihop den.
 
Det är nog en helt vanlig fyrkantspinne, mät tjockleken. De flesta är 8 mm. Det som du ser som är räfflat är nog motsvarande Fix 833. Om du har ett handtag på utsidan är det så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.