Har ett "litet" problem. Har en vedpanna Baxi Solo, och acctank 1 kubik med laddomat, när jag eldar med ved så måste jag elda upp pannan till sisådär 90 grader för att tanken ska laddas, och det är inga problem. Har nu köpt en pelletsbrännare, och där börjar problemen, den har väldigt svårt att värma pannan till de här 90 graderna, brännaren går väldigt länge och det går åt mycket pellets. Brännaren är en Eurofire 20kW. Pannan är från -94 med ny keramik. Har bännaren för låg effekt? Kan man byta laddomat till en som släpper igenom vid lägre temp?
 
Men var tar energin från pelletsen vägen om den inte laddar acktanken?

Det går ofta att byta termostater på laddomarenheterna.
 
Det undrar jag också, förmodligen rakt ut i skorstenen!
 
Precis, kråkorna får det varm och skönt! ;)
 
Börja med att byta termostatpatron, hjälper inte detta får du installera någon fiffig ventil att ställa om vid pelletseldning.
 
Hur byter man? Måste man tömma systemet?
 
beror på hur ditt system är byggt. men på min ladomat har jag tre kranar för avstängning från systemet. Bara stänga dom, ta en stor skiftnyckel och skruva bort det stora svarta locket med fyrkantsgrepp. kan komma ut lite vatten då. Sedan plockar du utden gamla termostaten och sätter i den nya. Återmontera plugg och öppna kranarna.
 
Hammarskallen skrev:
Hur byter man? Måste man tömma systemet?
Hej!
Nej Du behöver inte tappa systemet.
Vid varje in/ut gång ser du ett mejselspår det är en kulventil, när den står på tvären så är det stängt. Stäng alla tre. Då kan Du öppna lucka där termostaten sitter. (ser ut som en vanlig biltermostat, sitter i mellan två halvmånar som Du drar rak ut)
Skulle tippa att den Du har är 80 °, sätt dit en på 72° så kommer Du att ha en arbetstemperatur på 80°
(Skicka med lite diskmedel med termostaten när Du monterar den så slipper Du luftbubblor)
 
Japp nu har jag koll på läget, luckan till termostaten satt på insidan, därför såg jag den inte först. 80C stod det mkt riktigt på, ska testa en 72:a, det borde hjälpa.
 
Det råkar inte vara så att det är samma insats till Termovar som till Laddomat?

Edit: jo faktiskt, mission completed och nu återstår endast proveldning!
 
Redigerat:
Funkade proveldningen? Om inte så har jag en fråga.
Startar cirkulationspumpen till Termovaren med hjälp av rökgastermostat?

Jag hade nämligen liknande bekymmer med en Laddomat 21 vilket berodde på att rökgastempen när man eldade pellets var så låg att att rökgastermostaten aldrig startade cirkulationspumpen i Laddomaten.
När cirkulationspumpen inte går i en Laddomat 21 så tillåts vattnet självcirkulera från tanken och genom pannan och då blir det svårt att få upp panntempen.

Jag ordnade så att Laddomatens cirkulationspump startar när brännaren startar i stället och nu funkar det bra.
Kanske funkar Termovaren likadant?
 
Hammarskallen skrev:
Har ett "litet" problem. Har en vedpanna Baxi Solo, och acctank 1 kubik med laddomat, när jag eldar med ved så måste jag elda upp pannan till sisådär 90 grader för att tanken ska laddas, och det är inga problem. Har nu köpt en pelletsbrännare, och där börjar problemen, den har väldigt svårt att värma pannan till de här 90 graderna, brännaren går väldigt länge och det går åt mycket pellets. Brännaren är en Eurofire 20kW. Pannan är från -94 med ny keramik. Har bännaren för låg effekt? Kan man byta laddomat till en som släpper igenom vid lägre temp?
Visst sitter pelletsbrännarens termostat på acktanken??
Om inte flytta den dit sen kan du ha en termostat med lägre temp, Du kan montera en 62° om du vill..
Sen kan du gott ta ur keramiken då du kör med pellets, Onödigt att värma den massan varje gång brännaren ska starta..

Har du nån acktanksstyrning till brännaren så den startar då tanken är kall o stoppar då den är helt uppvärmd??
Det bör du ha iaf..
 
katrinomats skrev:
Funkade proveldningen? Om inte så har jag en fråga.
Startar cirkulationspumpen till Termovaren med hjälp av rökgastermostat?

Jag hade nämligen liknande bekymmer med en Laddomat 21 vilket berodde på att rökgastempen när man eldade pellets var så låg att att rökgastermostaten aldrig startade cirkulationspumpen i Laddomaten.
När cirkulationspumpen inte går i en Laddomat 21 så tillåts vattnet självcirkulera från tanken och genom pannan och då blir det svårt att få upp panntempen.

Jag ordnade så att Laddomatens cirkulationspump startar när brännaren startar i stället och nu funkar det bra.
Kanske funkar Termovaren likadant?

Proveldningen funkade inte, jag måste ha klantat mig vid monteringen för det blev fritt blås mellan panna och tank! Och nej, det sitter ingen rökgastermostat, termostaten jobbar mot tempen på pannan så att säga. Och pumparna går hela tiden, den är alltså inte som en Laddomat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.