A
Hej!

Mitt första inlägg på detta forum.

Hade tänkt att lägga samma golv i hela lägenheten utan trösklar vilket jag tycker är skitläckert. Jag vill ha mörkt skeppsgolv men anser mig inte ha råd med golv i klassen 800:-/km2 och tänkte lägga min budget på max 200:-/km2. Antar att det ända jag kan få för det är laminat, men det borde väl förhoppningsvis finnas laminatgolv av bra kvalitet i den prisklassen, kanske till och med billigare. Såg ett på Hornbach för 130:-/km2 som jag tyckte var urläckert.

Men måste ändå höra med er som har erfarenhet. Laminatgolv i den prisklassen (130:) är det i princip bara skräp som håller i några år bara eller är det bra grejjer?

Vilka har bäst utbud, kvalitet och priser anser ni av de större byggvaruhusen typ K-Rauta, Hornbach, Silvan Bygg, Fredells, Beijer Bygg?

Kan eventuellt tänka mig lite högre pris om jag hittar något riktigt prisvärt och snyggt. Eventuellt detta: http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=34689

Mvh
David
 
De flesta laminatgolv håller bra, det finns olika slitageklasser. I hall och kök kan man välja en högre klass annars är det inga problem, de håller förmodligen längre tid än vad det tar för dig att tröttna på dem.
Pergo har lite dyrare men fina och slitagestraka golv.

Glöm inte att om du skall lägga golvet på stora ytor kan det ändå behövas lister för rörelsefogar. Oftast lägger man rörelsefogarna vid trösklar eller låter trösklarna separera den flytande förläggningen.

De flesta byggvaruhusen har stora utbud av laminatgolv i de flesta prisklasser, åk runt och bestäm dig för ett golv som du tycker är riktigt snyggt och kolla inte på priset först och främst. Det på hornbach duger säkert, då de flesta laminatgolv som inte är just fina märkesgolv ligger på runt 100-150kr/m^2.

Det golvet du länkar till behöver du inte lägga dämpmatta under och det är ju ett plus.
 
Jag anser att man får vad man betalar för. Alltid.

Ta t.ex. IKEA's laminatgolv -ren och skär skit. Slitskiktet är mindre än en mm tjockt och går sönder om man kommer åt det för hårt under läggningen. Det står emot fukt väldigt dåligt, och jag har lagt om ett golv som gick isär pga den klena "klick-konstruktionen".
Likaså har jag vid ett tillfälle lagt ett billigt laminatgolv från Silvan. När halva rummet var lagt rev jag upp skiten igen och lämnade tillbaka bitarna till butiken, eftersom dom inte var 100% raka och därmed omöjliga att lägga utan att det glipade.

Fredells är i särklass ett av de dyraste byggvaruhusen i Stockholm.
 
A
Okej, tack för kommentarerna! Jag tar gärna emot fler kommentarer kring detta för att höra vad ni andra har att säga om detta.

Passar på att ställa en liten extrafråga. Om man har ganska mörkt skeppsgolv, vad för typ av socklar är snyggt? Fungerar det med vanliga vita standardsocklar? Eller ska man köra med samma färg som golvet? Såg på Hornbach att man kunde köpa till socklar som matchade just det golv jag eventuellt tänkt lägga.

Tack på förhand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.