Vi har en gammal lada från tidigt 1900-tal som behöver lite upprustning. På mittendelen (ca 1/3) är det gjuten betongplatta(!), men de två ändarna står på stenar. På den vänstra sidan har huset sjunkit ned mycket, så syllen ligger i marknivå. Detta har gjort att den är helt söndermurken.

Hur föreslår ni att man fixar detta på bästa sätt? Försöka lyfta i vänstergaveln och palla under så att huset kommer högre, eller försöka gräva runt så att det får en bättre nivå?
Syllen borde man ju byta till en riktig stock, men tryckimprignerat känns väldigt bekvämt... Vad tror ni om detta?

Är lite rädd att huset bryts på mitten eftersom vi bara lyfter i ena ändan isåfall?
 
  • sfd57f24405f88946cfbd47a713d9540862_820x.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det brukar inte vara några större problem att lyfta upp uthus, särskilt inte om de lyfts tillbaka till ett tidigare läge. Ibland är det markförändringar som skapat problemet så man behöver titta noga på uthuset för att se om nocken sjunkit där rötskadan uppstått. Det har den oftast.

Om man ska lyfta upp det och byta ut skadat material är det praktiskt att gjuta en plint runt den gamla stenen, som man kan se på bild ett. Gör man plinten lite större kan man en också ställa domkraften på plinten. I fallet på bilden ska stående stolpen sen möte två 8"8 (20X20cm) liggande träbjälkar och ett krysstag så där behövdes det gott om plats.

För gjutningen behöver man palla upp tyngden som stolpen ska ta, och då får man sätta en tillfällig stolpe nära. På andra bilden syns den kapade stolpen och den tillfälliga strax bakom.

När betongen härdat hissade jag upp stolpen på en hög plankändar, en bit i taget. Måste gjuta fler plintar innan jag kan lyfta rätt hela ladan.

Det är väl ingen puristisk metod för byggnadsvård egentligen, men ibland är det akut, och tiden till uthus begränsad.

Tryckt virke är väl en smaksak. Viktigt är väl att man skarvar i ersättningsvirket ordentligt så det kan ta upp dragkrafter i konstruktionen om det behövs. De är ju värre högre upp men i alla fall.

Sist men inte minst: Det är viktigt att vara försiktig när man lyfter, ofta ligger det massor av saker högt upp i lador , och de kan komma ner när man lyfter på/i konstruktionen.
 
  • Plint.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plint2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tack för omfattande inlägg!

Så du tror inte att det finns risk att jag knäcker hela huset på mitten om jag bara lyfter i ena ändan? Huset är cirka 20x6 m. Till helgen ska jag fortsätta att bryta upp golvet för att försöka se hur illa det är med syllen...

Du skriver att man ska lyfta försiktigt, ungefär hur mycket kan man lyfta innan man går till nästa sida och pumpar? Eftersom domkrafterna är så pass billiga kan man ju lyfta på båda hörnen av gavelsidan på en gång.
 
Jag tror inte att det är någon risk att knäcka huset när du lyfter det, och du ska ju inte lyfta det högre än utgångsläget. Tänk dock på att lyfta ur ev. fönster innan, annars går de lätt sönder när de börjar skeva.

Jag tycker absolut inte att du skall använda tryckimpregnerat, att pumpa frodvuxen gran med full gift för att klara sig lite längre är ingen hållbar lösning i längden. Ordentlig fur eller helst ek är att föredra. Köper du från ett lokalt sågverk är det inte mycket dyrare heller. Lite vresig och kvistig ek brukar inte kosta mycket mer än furu och håller riktigt länge. Våra syllar är av ek och i nyskick trots att både golvbjälkar och timmret ovanpå var helt uppruttet efter långvarigt takläckage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.