Hej!
Jag har nyligen slätputsat mitt hus med serpo 131 (tjockputs). Nu har jag målat det första gången med serpo 303 silikatfärg. Nu har jag börjat vackla om jag skall måla det andra gången och få en slät fasad eller blanda i något i färgen för att få lite mer struktur. Jag pratade med en murare som putsade/målade grannens hus och han sa att det bara var att "gränga" färgen dvs blanda i finfördelad sten. Jag pratade med Maxits kundsupport och de avrådde frn detta och sa att det inte gick. Så nu står jag i valet och kvalet "gränga" eller inte?

Någon på forumet som gjort detta(grängat). Vad blandade ni i färgen, och hur blev resultatet?
Övriga synpunkter på detta?

Tacksam för svar
 
Vet inte om jag är rätt person att svara på detta men, jag får numera gåshud då jag hör ordet gränga. Jag har nämligen en bostadsrätt där innertaken visade sig vara sandgrängade. Jag antar att det torde vara något liknande men där har man blandat sand med något. För mig var det ingen trevlig bekantakap. Köpte vanlig takfärg som skulle passa till betongtaket, men det skulle jag inte gjort. När jag målat och det torkat började det spricka och det räckte i princip att titta på det så ramlade det ner. Det blev att skrapa bort eländet och börja om från början. Det var ju i.o.f.s innomhus och man kan kanske anta ta det är lite snällare miljö än utomhus där väder och vind kan ställa till med spratt. Har Maxit avrått tror jag det är ett klokt val att lyssna på dem. Att blanda större partiklar (jag kallar de större om de skall bli någon struktur) i en färg tror jag är att utmana ödet.
 
K
Om du nu vill ha grängat så kör du med Serpo 305 utanpå 303 så är problemet löst. Jag håller med föregående skrivare: avråder tillverkaren så skulle jag skippa ideén.
 
Tack för svaren då kan jag alltså använda 303 som grundfärg och sedan lägga på 305 utanpå är det rätt uppfattat?
 
Någon som har bild på fasad som är putsad med serpo 305?

Tack på förhand!
larsu
 
K
larsu skrev:
Tack för svaren då kan jag alltså använda 303 som grundfärg och sedan lägga på 305 utanpå är det rätt uppfattat?
Rätt uppfattat :)
 
Är det svårt för en "händig amatör" att spruta serpo 305 med trattspruta ? eller bör det vara ett "proffs" som gör det?
Om jag gör det själv , Vad bör jag tänka på?

Tack på förhand
 
K
Beror ju på vilket resultat man eftersträvar :)
 
Resultatet skall ju bli bra. Min tanke med frågan var kan en händig amatör få ett bra resultat. Många arbetsmoment i ett husbygge kan ju vid en första anblick verka svåra, tex kakling men när man ger sig in i det så är det inte så komplicerat som det verkar vid en första anblick. Inhämtar man först information/kunskap och går man sedan lugnt och metodiskt tillväga så klarar man mycket när det gäller att bla bygga hus. Övning ger ju färdighet. Samtidigt är jag inte dummare än att vissa arbetsmoment skall man låta "proffs" utföra. Byggahus är ju ett bra forum att fråga på. Här finns ju både glada amatörer och proffs att fråga, så min fråga till forumet är:

Är det svårt för en "händig amatör" att spruta serpo 305 med trattspruta ? eller bör det vara ett "proffs" som gör det?
Om jag gör det själv , Vad bör jag tänka på?
 
K
Stänkputs kan vara svårt. Hade jag inte själv varit kunnig i området så är det nog det moment jag definitivt hade lagt på ett proffs. Det är ju liksom kröningen. Den vill man inte ska gå fel. Det är den alla ser.

Man säger generellt att 80-90% är underarbetet inom alla grenar inom bygg. Folk tänker inte alltid på det. Underarbete kan alla pula med, med skiftande resultat, men inte alla kan få till slutfinishen.

Vill du testa så köp dig en burk , eller hur många du behöver, och kör :)
 
Tack för svaret KTM250. Det var den typen av svar jag ville ha, dvs gradering av svårhetsgraden. Skall försöka hitta någon"putsmästare" i närheten som kan utföra jobbet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.