jon_h skrev:
Ja, två olika kryssbits. Pozidrive och Philips.

jepp, det var det jag syftade på...
 
Hmmm, inget jag kan se på varken bitsen eller skruvförpackningen. Står bara PH 2 på båda, så det tycker jag borde vara rätt.
 
Googlade lite och förstår nu att Pozidrive betecknas PZ 2, men det är inte sånna skruv/bits som jag har. Förmodligen är det väl jag eller skruvdragaren som är för klen. Fast jag har dragit i en massor med olika skruv med den skruvdragaren, och jag har aldrig haft detta problem. Ja ja, men tror ni att det blir fel om man förborrar? Kan tänka mig att det finns en risk att man istället går igenom hela gipset.
 
Det är helt enkelt tjurigt att skruva i golvgips.
Om du har köpt Grabbers skruv för robustgips så rekommenderar dom just att man förborrar.
 
Jag började fundera...

Vi lägger våra spångolv med 10 mm rörelsemån så att dom kan expandera när fuktigheten stiger.
Därefter primar vi och häller på några cm med flytspackel för att få upp böjstyvheten i golvet. Spacklet är mer stumt än spånet och rör sig inte i samma utsträckning.

Vad händer då när spångolvet börjar röra sig annorlunda än spacklet?
Låser spacklingen spånskivans rörelse?

Jag har pratat med tillverkare av både spånskivor och spackel, men inte fått något klart svar än.
 
Jag kan inte förstå varför spånskivan ska läggas med 10 mm rörelsemån, även om jag vet att det står så i monteringsanvisningarna. Den behöver kanske ett par millimeter, på sin höjd. Och den skjuvningen klarar spacklet.
 
Menar du att spacklet följer med i de rörelsen?
Eftersom spacklet är starkare än spånet så borde spånskivan skjuva sönder sig själv, förutsatt att spacklets vidhäfting i spånet är stark nog att hålla emot.
 
Jag menar att om det blir en skjuvning på några millimeter över en sträcka på ett par-tre meter så tror jag att den tas upp dels av spacklet, och dels av spånets översta skikt. Skulle skivan röra sig så mycket som tio millimeter så skulle det nog inte fungera att spackla på spånet, vilket det ju gör..
 
Jo, att det funkar vet vi, men jag blev nyfiken på hur det funkar, och tycker att det är lite märkligt att alla av de tre tillverkare som vi talade med blev tveksamma när vi började ifrågasätta vad som händer i konstruktionen.
 
Mikael_L
jon_h skrev:
Jag menar att om det blir en skjuvning på några millimeter över en sträcka på ett par-tre meter så tror jag att den tas upp dels av spacklet, och dels av spånets översta skikt. Skulle skivan röra sig så mycket som tio millimeter så skulle det nog inte fungera att spackla på spånet, vilket det ju gör..
Ja det måste ju fungera på nåt sånt vis. Det blir ju alltid en kombination av krafter och rörelse. (alltid rörelse, då material med oändlig elasticitetsmodul inte är uppfunna än).

Om de ihopsatta materialen utvidgas olika så resulterar det i en spänning i gränsskiktet. Denna spänning kommer att komma i jämvikt med sträckning/komprimering i de två materialen. Spånet får antagligen se sig besegrat och ta den större delen av formförändringen. Med all sannolikhet så kommer dessutom den största sträckningen ske närmast gränsytan mellan spackel och spån, för att sen gradvis få mindre sträckning och även lägre spänning på underidan av spånet resp översidan av spacklet.

Om en bit sådant här golv ligger löst, inte skruvat mot bjälklag så borde det helt enkelt böjas uppåt eller nedåt om fukt eller temperatur ändras.

Jag tycker också att 10mm spalt verkar vara overkill. Kan inte tänka mig att golvspån rör sig såpass mycket under normala betingelser, i bostäder.
 
Jag surrade med en kille på ByggElit idag och hans förklaring var just att rörelserna är så små.
Han såg heller ingen anledning till att ha 10 mm rörelsemån på så korta sträckor som 2-3 meter.
Under normala förhållanden så räcker det med 5 mm eftersom golvet rör sig som allra mest en millimeter per meter, dvs hela ytan ökar med 1-1,5 mm åt varje håll om rummet är kvadratiskt med måtten 2-3 meter.
 
ACME skrev:
Om du har köpt Grabbers skruv för robustgips så rekommenderar dom just att man förborrar.
Just den skruven köpte jag för att skruva golvgips med - killen på Bauhaus sade att det var den jag skulle ha (ja, jag vet, säg inget...) men det var ett h-e att dra in den. Inte så få gick faktiskt av strax under huvudet när de skulle ner sista biten. Så jag ringde Grabber och de sade att den var till för robustgips, en hårdare typ av väggskiva, och absolut inte för golvgips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.