Funderar på värmepump men har hört att det finns många som blir överraskade över ljudnivån från pumpen när de bytt från tex oljepanna.

Stämmer det att de är "högljudda" finns ju db spec men brukar inte alltid stämma med verkligheten...

Hade varit intressant med lite expert utlåtande..
 
Hej...

Jag har en IVT x-15, och den låter nästan ingenting under "normal" drift... Man kan höra ett lätt visslande/vibrerande ljud, t ex när ett kylskåp jobbar... Jag har ett fläktelement ca 5 m från pumpen och när den blåser så hör man inte pumpen alls...

Om man vrider på extra varmvatten så går den upp betydligt mer i varv och då låter den givetvis mer men ingenting som hörs genom en vanlig innervägg av gips... Jag installerade pumpen med "flexslangar" som går från pumpen ca 50cm till rören som sitter fast i väggen, på så vis minimerar man eventuella vibrationsljud som kan uppkomma i huset...

Har dock ingen aning om hur en icke varvtalsstyrd värmepump låter, men en x-15 låter absolut inte mycket...

mvh
 
Jag har en EVI Heat och den låter som en hel arme av kylskåp,ja den låter så mycke så att man hör den utomhus på andra sidan väggen.
Som tur är har jag pannrumet i garaget och hör den alltså inte i huset.
Jag skulle vilja göra studiebesök och lysna på pumpen om jag var du.
 
Vi har flera bekanta som byggt nytt och installerat bergvärme/ytjordvärme (IVT och NIBE) och jag upplever att det låter BETYDLIGT mer än ett kylskåp, det är ett lågfrekvent brummande som fortplantar sig minst ett eller två rum bort, är dörren öppen där pumpen står så hörs det minst genom halva huset. (Dessa hus är byggda med platta på mark och värmepumpen stående i tvättstugan).
 
Ja inte skulle man vilja ha sovrummet vägg i vägg med vp.
Det blir problem i just nybyggda hus där man har vp i tvättsugan, i gamla där den står i källaren störs man inte alls.
Därför är det ju bra om man har ett sånt värmebehov så att man kan väja en inverter typ X15 för de är betydligt tystare än de mer traditionella on-off.
Utbudet av dessa invertrar kommer under hösten att utökas så att de passar fler hushåll i storlek. De är lite dyrare men också lite effektivare samt betydligt tystare.
 
Vi planerar att installera en NIBE 1135, men efter att ha lyssnat på en liknande modell hos min mamma, så jag säga att den garanterat kommer att hamna i ett pumphus på utsidan våra 60 cm tjocka kalkstensväggar. Har man en källare är ljudnivån OK, men det inget man vill ha i närheten av utrymmen där man vistas längre tider.
 
Vi har vårt Pannrum, numera tvättstuga, med pump, oxå Nibe, vägg i vägg med vårt sovrum. Har inga som helst problem med ljudnivå på pumpen. Pumpen står på en platta gjuten separat till pannrum och garage, inte riktigt samma höjd som huset. Antar att det påverkar lite. Skulle tro att pumpen står sådär 1 meter från vår säng.
 
Jag har en IVT Greenline HT+ med scrollkompressorn.
Otroligt tyst. Om det någon gång hörs något så är det om jag råkat sätta framluckan fel och den vibrerar lite.

Hel nöjd med denna. Sänkte min elförbrukning från 28 000 kW till 11 000 kw .
Så gott och tyst och inget jobb :)
 
Vilken framledningstemperatur man behöver kan ha stor betydelse för ljudnivån. Ju varmare desto högre ljud från kompressorn. Gummifötter kan isolera bort en del stomljud men det skall vara för rätt frekvens. Flexslangar på rätt ställe kan få bort vibrationer i ledningssystemet. Ljudabsorbenter mot väggar till angränsande rum kan också hjälpa om det är lyhört. För det mesta kan man alltid komma till rätta med problemen. Vi har vår i källaren och det hörs inte ett smack! Då hördes oljebrännaren mer när den hoppade igång.
 
Bob_the_builder
Nu har jag förvisso inte helt hundra hörsel, men på de låga frekvenser som pumpen (en Nibe 1215 som alltså har kolvkompressor) producerar så fungerar öronen - och jag störs inte alls. Visst, jag hör när pumpen går, men inte förrän jag kommer ut i hallen, vägg-i-vägg med tvättstugan. Jag följde dock installationsråden och monterade pumpen mot yttervägg och anslöt den med flexslang mot värmesystemet. Huset har dock innerväggar med isolering och dubbla skivor (OSB+gips).
 
Jag har en 10 år gammal Thermia villa 10. Scrollkompressorn visar en del ålderskrämpor. Den vibrerar aningen mer än normalt (enligt servicekille). Den roterar baklänges vid stopp. I samband med detta kommer det ett brölande ljud.

En hel del ljud sprids genom radiatorsystemet. Detta trots att vi bytt till 50 cm flex-slangar. Jag fattar inte hur vibrationerna sprids. Några förslag på lösningar/förklaringar?

Servicekillen föreslog oss att köpa en ny kompressor för ca 20.000kr. Den nya låter TROLIGEN mindre. Tycker ni att detta låter som en vettig idé? Man kanske ska skrota den 10-åriga anläggningen till förmån för en ny, tystare, effektivare.?

/Kalle
 
Det har ju hänt en del btrf effektiviteten under de 10 senaste åren så ett byte till nyare teknik går kanske att räkna hem beroende på hur lång tid man kan räkna med att den gamla håller efter ett kompressorbyte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.