Om man har en massa äpplen som har trillat ner på gräset och man är för lat att plocka upp dem... Kan det skada gräsmattan???
 
Hade du tänkt att låta dem ligga "forever" eller köra över dem med gräsklipparen och göra äppelmos? Äppelmoset är nog inget problem (jag körde alltid över dem hemma hos päronen i mina yngre dar, ingen skillnad mot övriga gräsmattan). Att låta dem ligga längre skulle kanske leda till att gräset också ruttnar/dör under äpplet, då det tar ett tag på sig att försvinnna.
 
hehe.... jag var precis ute och körde över dem med gräsklipparen..... mycket mos blir det!!!!!!
 
Av egen erfarenhet: låter man de ligga så drar de till sig massor med bin och gettingar.
 
Samma här, getingar o flugor.. Efter förra sommarens lathet plockar jag nu en gång om dagen, tar 5 minuter, o det är det värt.. Gräsklipparen blir inte så skitig heller,.. :)
 
Hörde om nån som la ut ett nät under trädet som de sen bar iväg äpplena i när det behövdes. Alla på en gång...skönt för ryggen:)
 
Jag har tagit dem med snöslungan (2-stegs) För två år sedan. Det är mycket effektivt. Äppelmoset sprids ut jämnt över gräsmattan och försvinner vid första regn.

Förra året förbjöds metoden av min hustru som tyckte att det såg alldeles för knäppt ut med en gubbe som körde snöslunga på gräsmattan i augusti. Det slutade med att jag fick ta hand om flera säckar med ruttna äpplen.
I år blir det nog slungan i alla fall -trots protester...
 
Istället för att plocka, kan man krata ihop de (för att spara ryggen) och sen skyffla bort.
 
mattiasp skrev:
Jag har tagit dem med snöslungan (2-stegs) För två år sedan. Det är mycket effektivt. Äppelmoset sprids ut jämnt över gräsmattan och försvinner vid första regn.

Förra året förbjöds metoden av min hustru som tyckte att det såg alldeles för knäppt ut med en gubbe som körde snöslunga på gräsmattan i augusti. Det slutade med att jag fick ta hand om flera säckar med ruttna äpplen.
I år blir det nog slungan i alla fall -trots protester...
Om du inte får köra slungan kan du ju alltid säga att hon får ta bort dom själv :)

Jag tycker det verkar kanonsmart, kanske kunde fixa någon nätpåse till utkastarröret för att samla upp dom?
 
Skulle tro att det är just äppelmos i det läget
 
Jag kör över dem med stiga Turbon. Ur uppsammlaren plockar jag sedan vackert skivade äppelbitar perfekt till äppelpajen. Eller inte....
 
Vi har (som trevligt är) alltid massa folk över för grillning. Standard är "kast med litet äpple". Två hinkar fylls väldigt snabbt per gång och alla är lyriska!

/Jörgen
 
här är det bara att trampa lite försiktigt på dom så dom spräcks, dagen efter är dom borta. Rådjur är bra ibland =) Annars brukar sambon och säkert alla andra hästmänniskor ta med sig äpplen till sina fyrbenta kamrater, dom kanske vill plocka mot att dom får behålla "godiset"? =)
 
Brukar alltid ta en runda om dan, blir inte så många att plocka då.
Iofs har jag bra tre träd att plocka efter.
Värst var det nu efter stormen.
Det stora trädet hade släppt 4 stora hinkar med äpplen.
 
Hmm... Avdelningen I-landsproblem. Själv hade jag önskat att vårt träd gav så mycket äpplen att man tvingades plocka dagligen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.