Sitter och leker lite med El-vis och försöker beräkna utlösningsvillkor.

Ett ingångsvärde är det matande nätets nätkortslutningseffekt i MVA. Är det någon som har en uppfattning om ett typiskt värde för en 10 kV distributionsledning? Vi har ca 1 MW vindkraft installerat 1 km från gården, om det nu spelar någon roll.
 
Tror du måste få dessa uppgifter från din elleverantör.
 
Hör av dig till din elleverantör. Dessa värden varierar beroende på matande nät, vindkraftverket kan definitivt ha inverkan på vad du har för kotslutningseffekt.
 
Fick uppgift om förimpedansen utan problem - 0.235 Ohm - helt klart skall man inte lägga ett järnspett över inkommande matning! :D

EDIT: Intressant att räkna på långa ledningar som elektriker lagt - man får en stark känsla av att dom inte räknat själva - det hänger verkligen på gärsgår'n.
 
Redigerat:
Finns instrument också för att mäta förimpedansen. Då vi drar matningar så brukar vi oftast inte räkna ut nånting.. Om de inte är lång kabel/stort strömuttag. Man kan köra lite "på känn" på korta matningar.. tror jag de flesta elektriker gör. Jag har kopplat bel efter en landningsbana en gång. Då var vi tvungen räkna lite, skulle säkras 10A och vi var tvungen dra 16mm2 tror jag :)
 
Vad bra då har du allt som behövs för att få nätkortslutningseffekten/ström vid ditt hus, bara att plocka fram herr Ohm.

R=0,235ohm
U=400V
Sk = kortslutningseffekt

Sk = rot3*(U*U)/R = rot3(400*400)/0,235 = 1179kVA = 1,18MVA
Ik = 1,7kA

Det är ganska bra drag.
 
Redigerat:
Men om man ska räkna med sämsta möjliga fall (kortslutning mellan fas och jord) för utlösningsvillkoret använder man 230V vilket ger Ik 980A.
 
Och så här funkar programdelen för beräkning av utlösningsvillkor för den som undrar:

Jag vill räkna ut om ledningen till pumpen (75) är korrekt dimensionerad och löser ut säkringen inom rätt tid.

Bild 1: Data för kablarna från transformatorn till mätarskåpet, från mätarskåpet till centralen och från centralen till pumpreläet.

Bild 2: Spec på kabel och säkring till pumpen.

Bild 3: Resultatet visar ledningen får vara max 79 m, med mera.

Kommentarer är välkomna!
 
  • elvis1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • elvis2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • elvis3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom 0,235ohm:en måste vara vid din mätare det är vad elbolaget brukar lämna ut, eller bad du om impedansen på nedsidan på matande transformator.
Om det är vid din mätare kan du skippa de två första kablarna.
 
var får man tag i detta program? finns det på diverse fulsidor??
och hur vågade du ringa elbolaget och fråga.. hehe man ska ju inte väcka den björn som sover.. dom kanske börjar ställa motfrågor,
vad ska du med det till?, vem är det som behöver det värdet? varför ska ni ha värdet? osv...
 
Mikael_L
snaggletooth skrev:
Men om man ska räkna med sämsta möjliga fall (kortslutning mellan fas och jord) för utlösningsvillkoret använder man 230V vilket ger Ik 980A.
OK, men ett liiitet järnspett klarar sig inte då .... ? .... :D
 
electrocuted skrev:
var får man tag i detta program? finns det på diverse fulsidor??
och hur vågade du ringa elbolaget och fråga.. hehe man ska ju inte väcka den björn som sover.. dom kanske börjar ställa motfrågor,
vad ska du med det till?, vem är det som behöver det värdet? varför ska ni ha värdet? osv...
Köpte en hårt bantad version av programmet, det består av flera moduler och jag behöver inte alla.

Måste säga att jag drog mej lite för att ringa nätbolaget, men dom var verkligen tillmötesgående. Fast dom började med kommentaren: Javisst, det var du som hade sönder vår datakoncentrator där ute..(den fick sig en "kyss" av en traktor :D, dj-kligt nära att jag fick bevittna en 1.2 MVA kortslutning den gången :D:D), men sedan fick jag värdena utan problem sedan jag förklarat att jag räknade på kablar. :)
 
  • Gilla
lingeh
  • Laddar…
electrocuted skrev:
var får man tag i detta program? finns det på diverse fulsidor??
och hur vågade du ringa elbolaget och fråga.. hehe man ska ju inte väcka den björn som sover.. dom kanske börjar ställa motfrågor,
vad ska du med det till?, vem är det som behöver det värdet? varför ska ni ha värdet? osv...
Värdet skall lämans utan några motfrågor, som anläggningsinhavare har du rätt att få veta värdena utan några motfrågor. Jag tror att de flesta lämnar ut utan att fråga.
 
Dom är nog mest oroliga att man kommer att kräva att dom fixar till nåt kostsamt. :D
 
Äh, allt jag bett om än så länge är en 50 kVA transformator.. och jordkabel istf luftledning. Fick båda, även om ledningen fortfarande ligger och väntar på att bli nedgrävd. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.