Hej!

Har länge funderat på nybygge men är osäker på hur mycket det kommer att kosta i slutändan. Här där vi bor kostar en tomt ca 1,1 milj och vår budget ligger på 2,5 milj eller strax över men inte mycket mer. Kan man bygga ett nyckelfärdigt hus idag för 1,5 milj och i så fall vilket skulle ni valt. Vi skulle helst vilja ha 1 eller 1 1/2 plans ca 140-150 kvadratmeter.
 
A
Nyckelfärdigt för den summan blir svårt om inte omöjligt. Kolla med de billigare hustillverkarna såsom Älvsbyhus, Smålandsvillan mfl. De säljer NF med inredningsbar övervåning, 1½ plan. Tänk på alla avgifter som tillkommer såsom VVS/EL, schakt, fyllnadsmassor, pantbrev, lagfarter, försäkringar m.m.
 
utöver alla byggherrekostnader som jag efter färdigt bygge summerat till drygt 200 000 så är det några kostnader jag såhär i efterhand jag borde kollat mer noga. Markarbeten 80 000 (lite sprängning), målning 20 000 för material och att anlägga resten av tomten med grovplanering, matjord, gräs, grus o.s.v. på 70 000. Om du sen också vill ha carport/garage kan du räkna med många 10 000 till. 2,5 MSEK totalt låter inte realistsikt om man skall inkludera ALLT! Men för bara tomt och hus skulle det kunna funka med smålandsvilla och oinredd vind. Då har du inte 140-150 kvm. Kolla t.ex. på A-hus Basic #4 som ger rätt mycket hus för pengarna (140 kvm helt nyckelfärdigt). Det kostar 1,7 MSEK exklusive tomt och byggherrekostnader. Du är snabbt uppe i 3 MSEK utan några tillval.
 
Billigaste huset är en relativ term.
Det hus som är billigast att producera behöver inte bi billigast ur yotalekonomisk synpunkt.
Vad man, förutom produktionskostnaden, bör väga in i husvalet är även det långsiktiga underhållsbehovet, uppvärmningskostnad, andrahandsvärde etc.
 
Håller med Volvo, ett hus för 1,8 mille med en driftkostnad på 1500 kr i månaden eller ett för 1,5 mille med driftskostnad på 3500 kr i månaden blir väl typ samma månadskostnad (vid full belåning)...troligen är det med låg driftkostnad mer attraktivt i framtiden vid försäljning också, samt säkert bättre kvalitét på det mesta...
 
Redigerat:
Mikael_L
pejida skrev:
Håller med Volvo, ett hus för 1,8 mille med en driftkostnad på 1500 kr i månaden eller ett för 1,5 mille med driftskostnad på 3500 kr i månaden blir väl typ samma månadskostnad (vid full belåning)...troligen är det med låg driftkostnad mer attraktivt i framtiden vid försäljning också, samt säkert bättre kvalitét på det mesta...
Rätt tänkt, men vilka siffror är det?

Jag kan för det första inte tänka mig att det är någon jättestor skillnad i standard och material på ett hus för 1,5 eller ett för 1,8 mille ...
Och vad ska skilja för att få en driftskostnad på 1500:- eller 3500:- /mån?
Ett passivhus kontra ett med 120mm isolering i väggarna? Det sistnämnda får man inte bygglov för heller ... :surprised:
 
Jösses vilka dyra tomter.. Pratar vi Stockholm eller? En annan tycker att de dyraste här på 200-300 000 är ett rån... Å det där med att hitta ett "billigt hus" är ju tok svårt.. Älvsbyhus har ju rätt "billiga" till att börja med men det drar iväg rätt fort om man ej nöjer sig med deras standard..
 
1,1 miljoner???? ojojoj :D

Då är man ju rätt nöjd med 140.000 inkl va-anslutning :)

Men som alla andra säger, det drar iväg... Vår kalkyl är ändå uppe i 1,7 miljoner för ett Älvsbyhus Trym med dubbelgarage...
 
hmmm....det känns nästan olustigt att läsa era kalkyler. Vi som tyckte vi gjorde ett klipp som fick en tomt strax under 1 miljon. Lyckostar er!
 
hehe, våran nyköpta tomt på 1100m2 och ca 400 meter ifrån sjön kostade 200.000:- och då var VA framdraget till tomten samt betalt anslutningsavgift på 63.000:-.
Vi la skambud o hade lite tur! :)
 
Hej!

Du bör nog överväga att köpa ett "begagnat" hus i området istället. Din budget är helt enkelt för stram. Man bör också tillägga att billiga nybyggen i längden aldrig blir särskillt ekonomiskt gynnsamma. Skall man bygga nytt bör man för att få ett ekonomiskt lyckat projekt vara beredd att satsa stort. Mitt råd är att hitta ett hus i området du sedan sätter din personliga prägel på genom renovering.

Mvh
Marc
 
Älvsbyhus är billigast, punkt slut.

Efter älvsbyhus kommer en rad olika husföretag som håller ungefär samma priser. Vi ville ha 1.5 plan med oinredd vind.

Dessa hus håller ungefär samma prisklass:

Smålandsvillan - Villa västervik/Kalmar/Blomstermåla/Mariannelund
Eksjöhus - Villa Start
Hjaltevadshus - Alen38
Smartstart - Hemma 2

Till slut blev det Smålandsvillan - Villa Mariannelund (Har dock utgått. Nu heter den Blomstermåla) Vi är supernöjda hittils. Vi har slutbesiktning om 2 veckor. Har själv varit med och gjort grunden till huset efter Smålandsvillans nya grundritningar. Det är den absolut bästa krypgrunden som finns i dagsläget. Ingen avfuktare, helisolerad, gjuten i betong (inga block eller plintar). Grymt stabil och genuin.
 
flizaliza skrev:
Jösses vilka dyra tomter.. Pratar vi Stockholm eller? En annan tycker att de dyraste här på 200-300 000 är ett rån... Å det där med att hitta ett "billigt hus" är ju tok svårt.. Älvsbyhus har ju rätt "billiga" till att börja med men det drar iväg rätt fort om man ej nöjer sig med deras standard..
Ja tomtpriserna kan ju variera rätt mycket och inte heller något man kan påverka om man vill bo på ett speciellt ställe. Då får man betala eller flytta och det sistnämda är dock inte ett alternativ för alla.

"Hemma" för mig, där jag är uppväxt och vill bo så har priserna stigit en del och du handlar idag en ca 1500 m2 tomt för mellan 2,5 och 3 miljoner. Mycket pengar? Ja! - och detta var bara att acceptera eller flytta. Dyrt? Nej! - Bara under byggperioden (ca 10 mån) steg värdet med drygt 500 000.

I Ert fall så tror så är er budget är för liten. Att bygga nytt kostar mer än vad man tror och man ska komma ihåg att det bara på detta forum knappast finns någon som lyckats bygga sitt förstahus "under budget". (Om man nu bortser ifrån de som inte kan räkna, som överdriver sina egna bedrifter eller som försöker inbilla andra att deras fritid är helt gratis och att "inte kostade något" att lägga 2000 timmar av sin fittid på att bygga själv.

Jag kan visserligen hålla med om att det i ert fall är är tomtpriset du lättast kan påverka, genom att flytta, men jag vet även själv att det kan vara det rakt motsatta och om ni känner att ni inte vill bo någon annnan stans kan ju ingen säga emot det.

Gör kalkylen räkna och räkna igen. Fundera på vad du kan göra själv och visserligen så finns det personer som är så olyckligt lottade att det inte vet vad som är fram och bak på en hammare men om du nu inte hör till dessa så finns det en hel del sakner som man lätt kan göra själv och som kanske kan få kalkylen att ändå gå ihop i slutänden. Om du nu inte själv vill lägga tid på att bygga men ändå kanske inser att det enda sättet att få det att gå ihop, kanske ett extraarbete under byggperioden kan det som får det att göra det ... fundera.. planera och räkna och framför allt lycka till.

Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.