OK släpkärra köpes. Då jag ibland måste åka över till grannkommunen och handla byggmaterial, behöver jag en bromsad kärra som jag får köra fort med. Alltså inte en 30-kärra.

Bor i Kristinehamn och kan väl tänka mig att åka 20-30 mil för att hämta kärran.
 
Redigerat:
Jag köpte ett obromsat 80km/h-släp
Caravan 1250 XL på Krauta. Jag är jättenöjd. Visst man kan inte lasta ett ton men jag tror att 585kg lastförmåga räcker ganska långt för de flesta.
Släpet kostar ca 7000 helt nytt.
Kan det vara nåt, eller måste du kunna lasta tyngre?
 
Det verkar ju intressant! Tack, Genvägen!
 
Tänk på att kolla vad du får lov att dra med din bil. Viktgränsen är betydligt lägre för ett obromsat släp. (Kolla regbevis)
 
Det är väldigt sällan bilar inte får dra 750kg obromsat släp.
Men kolla för säkerhets skull
 
Jo det är rätt många bilar som inte får dra 750kg obromsat.
Du får köra i högst 80 km/tim med obromsad släp- eller husvagn (totalvikt högst 750 kg) om totalvikten inte överstiger bilens halva tjänstevikt. Med andra ord måste man ha en bil som väger 1500kg för att få dra ett 750kg släp.
Dock brukar det finnas helt identiska släp typ är typgodkända för olika vikter, 500, 650 och 750kg totalvikt så att man kan dra dem med midre bilar.
En Volvo V40 1,6 får till exempel endast dra 500kg obromsat.
 
Jag ska snart byta bil. Jag tror jag avvaktar lite med släp tills jag vet vilken bil jag köper härnäst. Det var bra info ändå inför kommande bilköp. Det är många regler man inte känner till.
 
Var faktiskt in på vägverkets web och de hadde ju gjort det glasklart vad man får dra med bilen nu :).
 
Jag skickade en fråga till vägverket om mitt släp och min bil. Den får endast dra 650 kg enl regbevis, totalvikt på mitt EU-släp är 750 kg. Men det är ju inga problem, se vv's svar nedan.

Caravan 1250 kostade 4950 kr nytt hos K-rauta i Södertälje i somras (1000 kr billigare än Kungenskurva), de hade ett gäng kvar då, men har visst slutat med modellen. Men du har väl redan hittat ett släp!

"Om vi fortsätter med dina frågor om du får dra det här obromsade släpet, så får du det - det står i tekniska data att den här bilen får dra (förutsatt att ni registrerat draganordningen) ett obromsat släp om max 650 kg. Det betyder att du får lov att dra det släp som ni skaffat men däremot får ni inte lasta det maximalt upp till totalvikten 750 kg, ni får bara lasta det upp till 650 kg. Tjänstevikten på släpet är 170 kg, och det är vad det väger i sig självt, olastat. Den maximala lastvikten är 580 kg, men eftersom ni inte får lasta maximalt så är det 480 kg som är den lastvikt ni får ha för att dra med er Citroen. "
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.