Jag skall såga upp en bit av golvet i hallen (ca 2,5kvm) och skulle vilja lägga klinker där. Vad för typ av golvskiva rekommenderas att lägga på bjälklag? Och hur skall den behandlas innan jag börjar lägga på klinker?
 
22 mm golvspån som skruvlimmas på bjälklaget. Ovanpå det kan du välja mellan tre alternativ;

- 12 fiberarmerat flytspackel.
- Golvgips som limmas med cementbundet skivlim.
- Sätta plattorna direkt på spånet med Ardex S48. Denna lösning kräver dock att du kompletterar reglingen till c300.
 
Tack för svaret! Det fick bli golvgips, fast i butiken tyckte de att jag ska skruva gipset istället för att limma. (De påpekade också att jag inte skulle snåla med skruv)

Men nu till en nästa fråga. Spånskivorna har ju profiler på kanterna för att "passa in i varandra". Måste dessa tas bort på de kanter som blir vända mot väggen ellar kan jag bara låta de vara? Jag har också hört att man skall lämna ca 10mm marginal från väggarna till spånskivan, stämmer det? Och isåfall, gäller det gipsskivorna också?
 
De i affären har fel, som vanligt. Skruvning ger inte alls samma böjstyvhetsförstärkning som hellimning. På 30 c/c kan det fungera, men på 60 c/c är det tveksamt i längden.
 
Mikael_L
Men visst skruvar man för att sätta press på limmet?

Ta bort skruvarna efteråt ...?
 
Man kan skruva eller lägga på tunga saker. Är golvet plant så räcker det nästan att trampa dit skivan. Skruvarna ska tas bort om det är våtrum, men det finns inget reelt skäl till att man ska göra det. I en hall är det bara att lämna kvar dem.
 
Mikael_L
Se där. Snabba svar. :)

Så i våtrum är det antagligen för den lilla risken att en skruv rör sig och sen punkterar tätskiktet alltså ... antar jag ...

Vidare antar jag att man sätter ut limmet med en kamtandad spackel.
 
Finns inte en chans i världen att skruven rör sig när den spacklats över med avjämningsmassa. Fast det är också det skäl jag hört. Konstigt att skruvarna inte gör det på väggen kan man tycka, där har man ju tätskikt direkt på skivorna.. Å andra sidan finns det ju ingen anledning att lägga några andra skivor på golvspånet innan man spacklar, så det är egentligen ointressant när det gäller badrum.

Ja, sexans kam.
 
Tack för alla tips! Kanske blir till att limma också då.
Någon som vet hur det är med min andra fråga, dvs kanterna på spånskivorna:

Spånskivorna har ju profiler på kanterna för att "passa in i varandra". Måste dessa tas bort på de kanter som blir vända mot väggen ellar kan jag bara låta de vara? Jag har också hört att man skall lämna ca 10mm marginal från väggarna till spånskivan, stämmer det? Och isåfall, gäller det gipsskivorna också?
 
Skär rent kanterna på golvspånet på de sidor där de möter vägg och angränsande golv. Sedan får du kolla vad tillverkaren av just ditt golv säger om avstånd mellan monterat golvspån och fasta föremål så som väggar. Vanligast verkar vara 10 mm och att sedan lägga en mjukfog om du ska flytspackla.

Eftersom gips är ett stumt material tvivlar jag på att man behöver lämna 10 mm. Någon som kan bekräfta eller dementera?
 
Gipset behöver ingen rörelsemån, alldeles riktigt.
 
Nu är det igång. Tog längre tid än jag trodde att såga upp och få bort allt gammalt golv. Hur kan det bli så mycket bråte av så liten yta???!!! :)

Ja ja, nu är spånskivorna på plats, ca 10 mm rörelsemån från väggar och anslutande golv. Har lagt på gips över ca halva ytan som jag limmade och sedan skruvar fast. Däremot är skruvarna helt omöjliga att få ner ordentligt (bitsen är inte utslitna). Och det är i spånskivan som det tar emot. Är tvungen att förborra alla hål där jag vill sätta skruven, är det dumt? Köpte både spånskivor, gips och all skruv i samma butik (Bygghuset i Stockholm) och det var killen i butiken som sa vilken skruv jag skulle ha.

Brukar det vara så svårt att få ner skruvarna?
 
du kanske inte har slitna men fel bits?

Jag höll på och skruva i en massiv vägg, och det var bedrövligt att få ner skruven, sen köpte jag några olika bits, och hittade ett som passade ännu bättre än det jag innan "var helt säker på var rätt"!
hehe...
 
Men finns det så många olika bits (i storlek 2) att välja på då?
 
Redigerat:
Ja, två olika kryssbits. Pozidrive och Philips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.