Under plattan på mark (som är gjuten) har vi 30 cm cellplast men under det saknas tvättad singel och makadam. Istället är det ett tjockare lager av sand. Anledningarna till detta vet jag inte men det jag undrar är om någon kan berätta för mig om detta är eller kan bli ett problem eller ej.
 
  • Gilla
tihi
  • Laddar…
Jag har själv tvättad makadam under min cellplast men jag vet inte om du behöver oroa dig så mycket. En del menar att cellplasten i sig är kapillärbrytande. Har du upptäckt något problem som du förknippar med detta?
 
Plattan är nyligen gjuten men jag oroar mig för problem i framtiden. Enligt ritningar etc skulle det varit makadam eller tvättad singel, men så blev det inte.
 
Ja om du inte själv gjort det så får du kanske ta reda på om du kan få någon ersättning eller garanti för eventuella framtida problem. Beror klar också vilken sorts mark din grund är gjuten på.
 
Är marken lerig och garaget uppvärmt kan du få för mycket fukt under plattan utan ett lager makadamm.Men i efterhand är det extremt svårt(dyrt) att åtgärda.

Rätt byggteknik är att alltid andvända 10-15 cm kapilärbrytande skickt (makadamm)även om man andvänder cellplast som också är kapilärbrytande:rolleyes:

Om du tänker dig att du kokar vatten med lock/utan lock.Utan lock (makadamm) försvinner vattenångan lätt.
 
Västerhaninge 17 skrev:
Om du tänker dig att du kokar vatten med lock/utan lock.Utan lock (makadamm) försvinner vattenångan lätt.
Makadam funkar väl inte som ett lock utan som en "distans" från den blöta marken under plattan?
Om du tänker dig ett pappersark som du lägger på en blöt sandhög. Den blir blöt helt enkelt eftersom vattnet "når" ända upp. Om du däremot har liten sten under, så blir den inte lika blöt. :)
 
Du kan nog vara ganska lugn.
Sand är en dålig bärare av vatten, under förutsättning att du har en väldränerad mark som plattan är byggd på. Och då räcker enbart cellplasten gott och väl till som kapillärbrytande material.
Men är marken dåligt dränerad spelar det ingen roll vad du har för material under plattan, står den i vatten - så blir den blöt ;)
 
BesserBosse skrev:
Makadam funkar väl inte som ett lock utan som en "distans" från den blöta marken under plattan?
Om du tänker dig ett pappersark som du lägger på en blöt sandhög. Den blir blöt helt enkelt eftersom vattnet "når" ända upp. Om du däremot har liten sten under, så blir den inte lika blöt. :)
Precis vad jag skrev och menade:confused:
Utan lock (makadamm) försvinner vattenångan lätt (Med lock =Frigolit)
 
Redigerat:
  • Gilla
jonfre89
  • Laddar…
Nyckelmossen skrev:
Du kan nog vara ganska lugn.
Sand är en dålig bärare av vatten, under förutsättning att du har en väldränerad mark som plattan är byggd på. Och då räcker enbart cellplasten gott och väl till som kapillärbrytande material.
Men är marken dåligt dränerad spelar det ingen roll vad du har för material under plattan, står den i vatten - så blir den blöt ;)
Förutsättningen för en grund är ju att den är dränerad så att vatten ej kan stå under grunden.(som du skriver)
Sand brukar man blanda i jorden för att den binder fukt har jag hört !
 
Västerhaninge 17 skrev:
Förutsättningen för en grund är ju att den är dränerad så att vatten ej kan stå under grunden.(som du skriver)
Sand brukar man blanda i jorden för att den binder fukt har jag hört !
Du har helt rätt i att sand binder fukt.
Men i det här fallet så pratar vi om kapillärkrafter (förmåga att suga upp vatten underifrån) då är sanden är dålig fuktbärare. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.