Vår målare vill använda sig av Alcro färg och hävdar att detta är "samma" som Beckers. Då vi har snöat in på och valt färg efter Beckers perfekt akrylat är vi nu lite osäkra :confused:. Det verkar röra sig om samma konsörn men är det samma färg, framförallt är den lika beständig och garanterad? Någon som kan lugna eller råda oss?
 
Samma koncern är det. Jag har inte uppfattat det som att det är samma färg i burkarna dock.

Alcros fasadfärg "Bestå" får nog betraktas som ett mycket bra val och är en av de färger som klarat sig bäst i Folksams färgtest.
 
A
Alcro har både "Bestå" och "Genuin" som täckfärg för fasader, någon som vet vad som skiljer dem åt, förutom att Bestå verkar vara vattenbaserad och Genuin oljebaserad?
 
Där har du skillnaden isåfall.
 
Den information jag nu fått är att färgen tillverkas i samma fabrik och således bör vara "samma" färger. Namnen står kvar av gammal tradition men innehållet i burkarna är identiska. Någon som är av annan uppfattning?

Btw, det heter givetvis koncern, inte konsörn. Jag får skylla det på den sena timmen.:p

/L
 
Kan inte svar för Beckers/Alcro men liknande finns för Nordsjö och Casco/Cuprinol (båda tillhör Akzo Nobel) som har Tinova VX respektive Cuprinol Fasad som på innehållsförteckning verkar vara identiska. Dock skiljer det lite i konsistensen där Cuprinolen är tunnare och är lättare att stryka som första skikt, där Tinova VX är lite tjockare. Cuprinolen säljs också till ett lägre pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.