Det är riktigt att tätskiktet sannolikt pajar när man river plattorna, och det är inte helt säkert att man får det nya tätskiktet på golvet att sitta ihop 100% med väggens dito.
Det är en chansning, och de gånger jag/vi blivit ombedda att utföra ett sådant arbete har vi friskrivit oss från garantin.
 
John100 skrev:
OK...
Till saken kanske jag ska säga att det är samma firma som har gjort hela badrummet första gången som ska göra om golvet igen.

Men hur ska jag då till väga?
Ska dom få riva hela badrummet, plocka ner all badrumsinredning, toastol osv för att kunna riva väggarna o sen börja om från början...
Spackla, täta, kakla, sätta upp inredning osv....
Det vore naturligtvis det bästa. Försäkringar täcker väl detta?
Men var, hur och varför har det börjat läcka? Om det har läckt vatten i badrummet så är det väl inget problem förutsatt att det varit tätskiktat rätt? Vad har hänt, bilder etc?
 
varför måste man ta upp golvet/golvbeläggningen om tätskiktet är helt och rätt utfört?
isåfall fyller det ju ingen funktion, det ska väl skydda resten av byggnaden mot fukt?
om det är nygjort så har väl företaget som gjort vvs'en garanti, 10 års efterskydd om det är felaktigt utfört.eller vad beror läckaget på? orsakat av vem?kan man inte bada/dusha i badrummet utan att sen ta upp golvet? då är det väl inget badrum...
 
Det låter märkligt. Det enda vatten som kommer på "rätt" sida om tätskiktet är det ni använder och hur det har tagit sig den vägen verkar lurigt. Om det var från golvbrunn/rör därifrån så borde tätskiktet hindra att det kommer upp.
Har du några bilder eller planlösning på badet med hur rör osv har dragits?
 
mycket mystiskt... låter ju långsökt att duschvattnet som ska rinna ner i avloppet flyter ovanpå tätskiktet men under golvklinkret....
är det "dold" eller utanpåliggande rördragning?
gjuten platta?

räcker det med 2 veckor om det måste köras avfuktare? låter kort tid men jag är ju ingen expert.
mitt råd är att du ringer och pratar med en besiktningsman hos ditt försäkringsbolag eller låter någon oberoende byggtekniker göra en kontroll så det inte byggs in fukt i huset.
 
Man har inte silikonat runt slukristen, och därmed hindrat vattnet från att rinna ovanpå tätskiktet ner i brunnen?
Bakfall som har spacklats upp i fall ovanpå våtisoleringen?

Rördragningar som läcker under tätskiktet borde inte visa sig. Om dessa skulle läcka borde det iaf visa sig i intilliggande utrymmen innan det visar sig i badrummet.
Är ni säkra på att vattnet tränger upp ur fogar, eller kan det komma "ovanifrån" t.ex. pga otät duschvägg?
 
Kolla med fuktmätare.
 
Fuktindikatorer brukar ge utslag på hela golvet iom att fixet alltid ligger i fukt, och skall göra så. Iofs kanske man kan spåra vartifrån det kommer med en fuktmätare/ytindikator typ Protimeter om den ger högre "lokala" utslag.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.