När jag sitter här och funderar lite på hur man tänker när man är i början av sitt livs största investering" bygga ett nytt hus" Vad lägger man in då , och hur går man tillväga, Man tittar runt på alla husleverantörer, beställer kataloger, man tittar på vad det kostar, för man har ju en budget att följa..När jag tittar runt på alla forum och läser där, folk klagar mest på husleverantörer som inte gjort det dom ska, Det blir oftas så när en husleverantör tar in underetrepernörer som inte har en susning hus man ska bygga, där kommer ALLTID husleverantören i kläm. När jag sen vet att 95% av sveriges befolkning bygger trähus av tradition och bara 5% bygger stenhus så fundera jag Varför? Varför bygger inte mer i sten? Inget ont om trähus, Men sättet at bygga ett stenhus är ju vida överlägset, har ju alla fördelar som jag ser det, Vill gärna ha synpnkter!! Energimässiga, ekonomiska, fukt, premier, underhållsfria, brandsäkra, och under min studio så är det inte speciellt mycket dyrare att bygga i sten än trä, Jag tror att inom ett par år bygger 15-25% i Sten kanske mer!! Försäkringsbolagen är tydliga här ochså..

Lite funderingar jag har, Jag komer att skriva mer i den här frågan, Har mycket mer att delge..
 
Sitter i samma tankar. Vi har tänkt bygga i lösvirke, men tanken har alltid funnits där att bygga i sten. väntar spänt på fler delgivningar av dina tankar.
 
Hela mitt tillbygge är murat, yttervägger och innerväggar på en betongsula. Men jag är ju inte färdig ännu och jag har gjort allt själv tillsammans med min svärfar... Har bara gott att säga än så länge! :)
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jag tror att det är för att byggföretagen sitter med erfarenheten när det gäller trähus. De vet hur de ska jobba och kommer inte ändra sig förrän efterfrågan på trähus minskar. Det lär dröja i mälardalen och uppåt. I skåne ser det väl bättre ut, men det är ändå en liten andel. Jag står själv i begrepp att bygga hus i tjeckien. Här byggs 90% i sten. Av trähusen skulle jag tippa att det är delat mellan Prefab, finns 2-3 tillverkare eller timmerhus.

På stenmarknaden finns det betydligt mer att välja på. Det är omvänt här och de har gedigen kunskap i ämnet.. Samma sak när jag tittat på Tyska och Polska marknaden.

Så nej, det finns ingen anledning att inte bygga stenhus i någon form... bara färre som sysslar med det och därmed kanske mer jobb att få tag på rätt företag.
 
Vi valde sten pga

1) beständigt
2) anses som kvalitet
3) eliminerad risk för rötskador, mögel etc
4) ungefär samma pris
5) brandsäkert
6) långsiktigt värde
7) relativt underhållsfritt
8) en massa andra skäl

Vi har t.o.m gjutna bjälklag, men pga detta får man en massa samordningsjobb som måste lösas innan gjutning. ALLT måste sitta som en smäck för sen är det för sent.

Vårt hus är byggt sten för sten på plats och är inte ett kataloghus, utan är arkitektritat.

Å andra sidan är vårt hus ett modernt hus som är funkisinspirerat så stilen i sig har naturligtvis också styrt materialvalet. Det hade inte gjort sig så bra med ett trähus med den stilen.

Kolla gärna mer på http://www.coolhouse.se
 
uppfinnaren skrev:
Men sättet at bygga ett stenhus är ju vida överlägset, har ju alla fördelar som jag ser det, Vill gärna ha synpnkter!! Energimässiga, ekonomiska, fukt, premier, underhållsfria, brandsäkra, och under min studio så är det inte speciellt mycket dyrare att bygga i sten än trä
Jag tycker att trähus är för dyra i dag eftersom det är så liten prisskillnad emellan trä- och stenbygge :). Undrar också varför väljer man trä när sten har så många fördelar. Förr i tiden var tegel dyrt och bara rika kunde ha råd att välja det. Idag väljer man trä friviligt och ej av fattigdom eller sund förnuft, tycker jag. Tradition är tydligen starkare. Hur kan man annars förklara dom ständiga ändringar av normer och material för att göra badrummen i trähusen vattensäkra ? I stället för att bygga väggar av mer vattentålig material så förskar man och uppfinner ständigt nya fuktspärrmedel som ska hålla dom känsliga gips/träväggarna torra. Nu bygger man många och stora våtrum på varje våning och förlitar sej igen att det sist lanserade fuktspärr kommer att hålla bättre än 70-80-90-talets lösningar :).

Och dom där putsade trähus? Några droppar vatten per dag på fel ställe kan ställa till ordentligt i en träkonstruktion och så småningom förstöra halva huset innan man upptäcker det. Våt sten tappar sin isoleringsförmåga men kan enkelt torkas ut när orsaken är borta. Våt trä angrips av miktoorganismer och man får riva ut isolering och allt runt omkring för att först sanera det ohälsosamma som vuxit till innan man kan återställa. Har varit med om när lagom otätt golvbrunn från 80-talet blev till en stor försäkringsärende :).

Allt skall ju gå snabt - beställa och flytta inom några få månader ...och det går ju om man beställer ett prefabricerat trähus. Att bygga hus i sten tar sin tid och det är kanske bara det som hindrar många att välja sten? Som i sagan om 3 små grisar och den stygga vargen?
Idag bor jag i en putsad tegelvilla av hög kvalitet från 40-talet som fortfarande står sej mot dagens nybyggda hus, tycker jag. Flyttar igen till ett trähus bara om jag blir tvungen :).
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.