Hej!
Vi har ett stenhus som bara används sommartid (ingen uppvärmning). I ett litet källarutrymme finns hydroforen. När det är varmt ute bildas kondens på denna som har lett till mögel i trätaket.
Kan man isolera runt hydroforen eller hur gör man för att bli av med fukten (avlopp finns)???
 
Vi har exakt samma situation. Hydroforen tycker jag är ganska enkelt då det går att göra en balja under den som samlar upp kondensvattnet. Mitt stora problem har varit vattenledningarna. Jag försökte isolera dem med ganska dyrt material, men det kondenserade även utanpå dessa! Luften var mao ordentligt mättad med fukt. Så innan du provar att isolera hydroforen bör du mäta var daggpunkten ligger i källarutrymmet. Tag en tillräckligt ljummen kanna vatten med tunt glas. Denna bör det då inte kondensera på. Ha sedan en termometer i vattnet och när vattnet blivit tillräckligt avkylt kan du i ett mollierdiagram läsa av hur mycket fukt luften binder i källaren när du ser vid vilken temperatur vattnet kondenserar. Denna ger dig sedan hur mycket du måste värma/isolera för att bli av med kondenseringen.
Antar att väggarna är tillräckligt varma för att det inte skall kondensera på dessa? Isåfall behövs inte så mycket isolering.
För att bli av med mögelskadorna kan du blanda etylenglykol med vatten till ca -15C frostskydd. Blanda sedan i Borax(natrium borat) ca 20 gr/liter. Detta skyddar träet mot mögelangrepp och boraxen drar sig mot träets fuktiga delar.
Annars kan du installera en modern pump som håller jämnt tryck utan hydrofor....
 
Hade samma problem med fukt, isolerade alla kallvattenrör med rörisolering. Det tog bort problemen med kondens på rören men inte på pump och tank. Nu är källaren snustorr med en Woods avfuktare som brummar på nere i källaren.
 
Har samma problem. Fast min kondens hänger med in i huset så ja har kondens på rören i tvätt rummet. Funderar på att byta till en plast slang. Sen har jag även kondens på självaste pumpen samt Hydroforen. Tror ni att kondensen försvinner om jag sätter värmekabel på bitn som går utanför hus i mark.
 
husig , gör som selolle - enkel installation med avrinning till avlopp :). Stängs av på vintern så klart:)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.