Hej

Jag har 2st tuber, en 10kg tub och en 5kg och funderade på om man kan flytta över gas från 10kg tuben till 5kg tuben, är ju billigare och fylla på 10kilos tuben, men hur gör man? Antar att det inte bara är och koppla ihop dem och öppna spjället?

//Niclas
 
Hej

Vet att någon här på forumet flyttade kolsyra med hjälp av en kylskåpskompressor från tub till tub.
Är det gasol du skall flytta eller någon annan brandfarlig gas så är det nog bäst att låta bli.
 
Vad är det för gas? Det blir olika tillvägagångssätt beroende på om det är en kondenserad gas eller komprimerad.
 
Ja kolsyra eller argon, eller argon och kolsyra mixat. eventuellt om man kan svetsa med kväve som tar bort oxider?

//Niclas
 
Om det är koldioxid så kan du se till att den fulla flaskan är lite varmare än den tomma, koppla ihop dem, vända upp och ned på den fulla och öppna kranarna försiktigt. Då kommer koldioxiden att rinna över i den kallare flaskan. I början kommer koldioxiden omedelbart att förgasas tills jämviktstrycket uppnås vid den aktuella temperaturen i den lilla flaskan. Det kan vara bra att placera den lilla flaskan på en våg så att du ser hur det fortskrider. Det kan också vara bra att placera den lilla flaskan i en hink med isvatten, eftersom flaskan kommer att värmas upp av den inströmmande vätskan.

När det gäller argon och kväve, så är det komprimerade gaser utan vätskefas. Om du har 20 MPa i den stora flaskan på 10 l(?) och 0 MPa i den lilla på 5 l(?) och kopplar ihop dem och öppnar försiktigt, kommer trycket att utjämna sig enligt (approximativt) P1*V1=P2*V2, dvs P2=P1*V1/V2 =20*10/(10+5)= 13,3 MPa i båda flaskorna.
 
Där ser man :) Tack för svaret! Vi har flytande kväve här på jobbet? men det kanske bara har med temperaturen och inget med trycket.

Någon som vet om man kan använda kväve till mig svetsen?

Och jag har en kompressor från ett kylskåp och den känns som att den kan trycka ganska ordentligt, om jag tar och kopplar på den på vårat kvävenät på 10kg och pumpar in i flaskan, skulle det fungera? och om någon kanske vet hur mycket tryck man kan uppnå med en sådan kompressor?

Många frågor men jag vill gärna inte skada mig eller andra bara för att jag är nyfiken :)

//Niclas
 
Niclas skrev:
Någon som vet om man kan använda kväve till mig svetsen?
Vad du ska ha för gas beror på vilken svetsmetod och vilket material du ska svetsa...

Tänk även på att det trycket som är i dessa flaskor inte är att leka med och man bör veta vad man håller på med!
 
Jo, P-plats har rätt -gaser och tryckkärl är inget man skall leka med. Trycket i vanliga Ar och N-flaskor brukar ligga på 20 MPa, dvs ~200 atmosfärer. För koldioxid gäller det att vätskefasen är i jämvikt med gasfasen vid ca 6,5 MPa (~65 bar) vid rumstemperatur. Det är mycket stora krafter man har att göra med.

Häll absolut inte ned en skvätt flytande kväve i en PET-flaska och skruva på korken. Det blir en fruktansvärt kraftig smäll inom någon minut och personer och egendom kan komma till skada.
 
Jo jag inser ju att det finns saker man måste beakta men att fråga här istället för att lära sig av misstagen är ju en bra början.

Jag ska, om ingen talar om för mig att svetsa med kväve är ingen idé, ta med och fylla i 10kg eller 1MPa (eller?) vilket borde räcka för att testa. Hur fungerar reduceringsventilen för argon med kväve?

Häll absolut inte ned en skvätt flytande kväve i en PET-flaska och skruva på korken. Det blir en fruktansvärt kraftig smäll inom någon minut och personer och egendom kan komma till skada.
Men ganska billig påsksmäll blir det ju :)
//Niclas
 
Mikael_L
mattiasp skrev:
Häll absolut inte ned en skvätt flytande kväve i en PET-flaska och skruva på korken. Det blir en fruktansvärt kraftig smäll inom någon minut och personer och egendom kan komma till skada.
Kul grej !!! :D :D

var får man tag på flytande N2 tro ... :cool:
 
Niclas skrev:
Jag ska, om ingen talar om för mig att svetsa med kväve är ingen idé, ta med och fylla i 10kg eller 1MPa (eller?) vilket borde räcka för att testa. Hur fungerar reduceringsventilen för argon med kväve?
En reduceringsventil för Ar borde fungera lika bra för N. Jag tror att det är samma gänga. Andra farligare gaser har i regel individuella gängor för att undvika sammanblandningar. Man vill ju inte av misstag koppla in en syrgasflaska om en utrustning kräver inert gas, eller koppla in CO (giftig) där den kan komma i kontakt med människor, eller något annat farligt.

Jag är inte säker på att det blir något långvarigt experiment om du bara kan fylla med 1 MPa (10 bar)
 
Vi har en 6m3 tub på jobbet :)

Mattias kan du förklara hur man får kvävet flytande och så kallt? är det inte typ -240grader? och hur det kan hålla sig kallt i våran tank på jobbet som står ute i solen hela dagarna?
 
Hur man gör industriellt för att få kvävet så kallt att det kondenserar till vätska vet jag inte exakt, men det borde gå att googla fram. Vätskan i er isolerade N2-tank befinner sig vid sin kokpunkt (-196 gr C) Ju mer man värmer på vätskan, desto fortare kokar den bort. Den kommer dock hela tiden att befinna sig vid sin kokpunkt. Jämför med en kastrull med vatten som kokar. Vattnet håller 100 grader tills allt vatten har kokat bort.

Edit: Industriell tillverkning av flytande kväve innefattar komprimering och torkning av luft, nedkylning med en stirlingkylmaskin, dvs en stirlingmotor som körs som kylmaskin och drivs av en elmotor och separation av syre och kväve genom destillation.
 
Redigerat:
Flytande kväve går utmärkt att förvara och transportera i en vanlig ståltermos, men det försvinner på ca 24 timmar pga värmeförlusterna. En större termoskärl, ca 15 l, kan hålla gasen i flera veckor. Var lite försiktig med att ha det i bilen bara om det skulle spilla ut. :eek:

Flytande syre och kväve gå ofta att köpa på gasterminaler. Jag köpte flera gånger i Linköping på den tiden det begav sig.. Kolla i telefonkatalogen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.