Snailman
Finns in artikel här på siten: http://www.byggahus.se/bygga/husdoktor.htm

där påstås bla '– Det jag vänder mig mot med lösvirkeshusen är den ökade risken med att bygga in fukt i konstruktionen. Det är en risk jag inte skulle våga ta, säger Christer.'

Jag resonerar som så att det är mer risk med ett prefabricerat hus, då det verkar vanligt att man struntar i hur vädret är den dagen huset monteras, och det är då bara ens tur som gör om man får huset fuktskadat eller inte.

Om man däremot bygger lösvirke, så reser man stommen (tar från en vecka till ett antal veckor), lägger på tak och papp, spikar på tex utegips, sedan väntar man tills stommen är ordentligt torr innan man stoppar dit isoleringen.

Givetvis om man struntar i att vänta tills det är torrt så funkar det ju inte....

Tyvärr verkar jag ha motsatt uppfattning hur man ska bygga ett hus.
Jag tänker nämligen göra jobbet själv, jag behöver då inte alls 'samordna en massa intressenter'  Slapp man ha bygglov, KA och diverse saker så vore det ju ändå bättre...
Eftersom jag inte kan bestämma vädret, så har jag av den anledningen strukit allt prefabricerat. Då finns ju ett fåtal husföretag kvar som tex Fiskarheden och några till.

Jag har läst bloggar från nåt hundratal byggen och vid ett antal har det regnat, och väggar har fått skruvas isär och isolering tas ur och torkats/bytts ut, det har även varit problem med för blöt syll. Så jag kan inte alls fatta artikelförfattarens vurm för denna byggmetod (inspirerad av rysk roulett)?.

Jag får väl erkänna att jag i en eller högst två av dem, läst att husfirman ställt in resningen den tänkta dagen pga dåligt väder...  Och en del firmor försöker täcka överdelen av väggarna med plast.

Är det någon som ser några  problem med att bygga lösvirke på detta sätt (även om det skulle regna halva tiden)?

 
Jag tittade också på artikeln och hajade till, bygger själv i lösvirke för första gången men har en byggare som gör grund o stomresning. Tar också in rörläggare o elektriker vid behov, så allt gör jag ju inte själv men principen är lösvirke. Jag är inte orolig för detta byggnadssätt, inte ett dugg för det är som du säger, gör man grejerna i rätt ordning så spelar vädret ingen roll (själv kan man ju ta på sig rätt kläder och slipper bli sur).

Däremot kan man ju fråga sig om mannen har intressen i husbyggarbranschen, eller? Det finns såklart fördelar med att bygga olika grad av nyckelfärdigt, åtminstone under själva byggprocessen inomhus, fördel med kortare byggtid (och alla beslut som andra tar för en?) men sen kommer ju verkligheten, och vädret som alla pratar om men ingen gör något åt. Det måste höra till undantagen att monteringen skjuts på framtiden för att det regnar, det kostar stora summor med bilar som väntar, kranar som måste bokas om, och gubbarna med ett pressat schema som inte tillåter några förseningar.

Planera du och bygg med lösvirke, du är varken först eller sist, och jag tror att det kommer att gå jättebra men som någon skrev här på forumet "mycket arbete är det"

/me
 
Angående fukt.

Jag kommer till helgen isolera färdigt tillbygget. Nu funderar jag med den luftfuktigheten vi har haft en längre tid om jag skall dra på värme i bygget några dagar innan jag sätter upp plasten (ångspärren) och driva ut fukt från väggarna eller om det tvärt om blir större problem med att man istället får kondenseringa pga temperaturskillnad mellan ute och inne?

Taket och fasaden har varit på sedan sommaren och det härliga väder det var då så inget har varit utsatt för regn men med den luftfuktighet vi har nu så... :-/. 74 % i bygget enligt min hygrometer.
Vad är ok? 74 % vid ca 10 grader är ju betydligt mindre när temperaturen stiger i väggarna.

Så frågan är värme före eller efter ångspärren är uppe i väggarna?
 
Ja min grund är på 75% men fuktigheten i huset är på 34% har bara en byggfläkt som går och ventlationen är inte på
 
Snailman skrev:
<..>
Är det någon som ser några problem med att bygga lösvirke på detta sätt (även om det skulle regna halva tiden)?
Hej Snailman m.fl.
När man bygger i lösvirke och inte hunnit få på taket, är man dess värre ganska beroende av vädret och då specifikt hur mycket det regnar. Har man otur och det kommer ett skyfall eller ihållande regn i flera dagar så är det hur svårt som helst att hålla undan vattnet. Det brukar leta sig in hur man än gör. Har själv råkat ut för det när vi skulle tilläggsisolera svärföräldrarnas hustak där vi bor i nu. Fick ett kraftigt regn precis när vi hade öppnat upp takpanelen. Då var det panik att täcka vill jag lova.

Till våren skall vi bygga ett eget nytt (lösvirke) på en strandtomt vi fått tag på av en slump. Jag har gått i samma tankar som du och kommit fram till tre byggmodeller som skulle passa oss. Har dock ej beslutat vilken än
[1] Helt och hållet lösvirke, med minst en riktig snickare som hjälper oss. Virket i standardlängder = kapa och spika
[2] Som ovan, men med färdigkapade reglar i rätta längder = spika
[3] Låta en lokal byggfirma prefabricera ytterväggarna = lyfta på plats och förankra

Alt. 1 är den som är mest känslig för vädrets makter, dvs. man håller på längst tid och är därmed ökar risken att det börjar regna rätt som det är. Den här byggmodellen är dock mest flexibel och man kan (själv eller snickaren) improvisera när något inte verkar stämma vid stomresningen.
Alt. 2 Går förmodligen några dagar fortare då allt virke är färdigkapat. Den här modellen är dock något mindre flexibel och kräver att du beställt exakta mått på reglarna, dvs. att dina ritningar verkligen stämmer. Kan kännas lite olustigt om man räknat fel någonstans och så står man där med en bunt reglar som är 20mm för lång/korta.
Alt. 3 är den modell som går fortast. Kan tänka mig att taket är på inom max en vecka. Nackdelen är att det du eller din konstruktör ritat - är det du får. Har du/konstruktören gjort minsta fel, kommer det att märkas när ni reser upp stommen. Utrymme för improvisation är litet då väggarna i princip är klara (utegips på utsidan & ångspärr på insidan). Här gäller det också att hålla lite koll på dem som bygger väggsektionerna. Man vill ju inte att de skall bygga väggar av virke som är halvtorrt!!!

Vad gäller fukt-biten tror jag inte man behöver oroa sig särskilt mycket vid lösvirkesbygge. Bygger man upp stommen med virke som har rätt inre fuktighet och gör det på våren då luftfuktigheten är som lägst, behöver man inte oroa sig för annat än regn. Så där tror jag att husdoktorn (eller var det dr. Dängrot?) är snett ute. Tror att han gått i samma fälla som många andra akademiker som fastnat med näsan i böcker och statistiska tabeller. Vem kan förresten hävda att prefabrikanterna inte alls fuskar med byggmetoder/byggmaterial?? Har man som privatperson och lösvirkesbyggare stort intresse av husbygge och skaffar sig den kunskap man saknar, tror jag inte man går på de minor han skissar upp. Är man dessutom händig och med tummen på rätt plats, blir det ännu bättre och ännu billigare.
Den lärdom man kan dra av honom är nog att man skall ifrågasätta saker och ting och våga sticka ut hakan ibland, vilket jag försöker göra till och från.
 
Problemt har inte med byggsättet att göra utan att man inte låter konstruktionen torka ordetligt INNAN det skall plastas/isoleras! Idag skall ju allting gå så himla fort att det sunda förnuftet inte verkar gälla längre..... :surprised:
Har du fuktigt virke (direkt från brädgården) eller att det har blivit utsatt för väta (regn/snö) skall det till värme och/eller avfuktare, fuktmät sedan regelbundet så blir det inga problem!
 
Snailman
ByggaNytt skrev:
Problemt har inte med byggsättet att göra utan att man inte låter konstruktionen torka ordetligt INNAN det skall plastas/isoleras! Idag skall ju allting gå så himla fort att det sunda förnuftet inte verkar gälla längre..... :surprised:
Har du fuktigt virke (direkt från brädgården) eller att det har blivit utsatt för väta (regn/snö) skall det till värme och/eller avfuktare, fuktmät sedan regelbundet så blir det inga problem!

Det var ungefär det jag ville höra :)
 
Hej jag har byggt i lösvirke och ser inte nått problem med de.

Det regnade en hel del under stomresningen, men efter att taket va på så fick allt virke torka då jag fortsatte med panel och dyligt.

Jag gjorde klart allt utvändigt innan jag började inne med isoleringen och då va det inte
nå fukt i virket.

De fungerade bra för mig iaf.
 
Snailman
Jo, jag vill helst inte stressa, och då är det synd om man är tvungen att skynda sig med stommen för att den inte ska bli blöt, jag tänkte göra det mesta av grunden själv, men däremot tänkte jag beställa färdiga takstolar, och de har en ganska lång leveranstid, men jag vill inte behöva beställa dem förrän grunden är färdig.
Dessutom tänkt jag göra färdigt garaget först (om jag nu får bygga fristående garage)
Jag vill börja tidigt på våren, men tar det för lång tid, får jag väl skjuta upp en del till året efter, men det hoppas jag slippa.

 
Sökte på nätet och hittade uppgift på att fuktkvoten på byggvirke får vara max 20% vid inbyggnad.
I så fall är det inget problem även med skitväder så länge det inte utsätts för regn. Mätte just väggreglarna då jag bygger in det till helgen. 13-14 %. Stommen har stått under tak sedan semestern.
 
däremot tänkte jag beställa färdiga takstolar, och de har en ganska lång leveranstid, men jag vill inte behöva beställa dem förrän grunden är färdig.
Det är förstås säsongsvariation på leveranstiden på takstolar. Just nu var det under två veckor på mina takstolar, får dom före jul (har dom lovat iaf) men i somras låg det på upp till åtta veckor. Beställer hos Timmele (Bitab).

/me
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.