Hej,

Är i begrepp att sätta upp solfångare. Har ej bestämt om jag skall gå på vakuum eller plana.
Har ni lust att skriva om era erfarenheter med den leverantör ni valt?
Vilka är riktigt bra och vilka skall man undvika? Fick ni någon garanti?
 
Jag har bara gott att säga om Sfinx och Stig Felldén. Han kan jättemycket, levererar dock bara vakuumpaneler. Är bara nöjd hittills. Jag har kört ett gds-race och fick således hitta rörläggare själv för monteringen mot min vvb, men Stig har ställt upp när jag sökt honom, dag som helg.

Jag har bara kört i tre veckor ännu, och det har gett förväntat resultat, förbrukar i snitt ca 300 W/dygn istället för 8 KW/dygn när vvb´n gick på elpatron.

/per
 
Instämmer till fullo med ovanstående inlägg, gjorde all installation själv och panelerna har uppfyllt förväntningarna.
 
pellesnurr skrev:
Jag har kört ett gds-race
Vad är gds-race?

Har kollat in Sfinx, de verkar bra. Lämnar de någon garanti på rören?
Har ni som använt dem köpt ett paket, eller har ni plockat ihop komponenter från olika ställen? T ex skulle jag vilja använda RESOL reglercentral för att kunna koppla in mot dator.

// Åke
 
Vad är gds-race?
Troligen menar han gör det själv !
Kan rekomendera Arnes plåt och aqvasol om du är intresserad av plana. Men troligen är rören från SFinx lika dyra och ger någon kw mer.
Det som möjligen talar för plana är att dom är enklare och tål mer fysisk belastning. om du har barn och ett tak som är lågt skulle jag välja plana.
 
aprilia-tobbe skrev:
Troligen menar han gör det själv !
Kan rekomendera Arnes plåt och aqvasol om du är intresserad av plana. Men troligen är rören från SFinx lika dyra och ger någon kw mer.
Det som möjligen talar för plana är att dom är enklare och tål mer fysisk belastning. om du har barn och ett tak som är lågt skulle jag välja plana.
Hmmm, ja jag har barn och tänkte ställa fångaren på marken. Kanske plana är säkrast. Men det verkar lite tungt och bökigt. Som jag förstått det så får man rören i delar där tyngsta enskilda delen är ca 20 kg. Känns ju ganska lätthanterligt. Annars får man väl nästan ta hjälp av kran? Speciellt om man kollar på Aquasols BIG-fångare (10,5 m2 = 285kg!!).
// Åke
 
Om du är rädd för vikten så kanske Lesol 5AR skulle kunna vara ett alternativ, där varje modul är på 1,62 m² och väger 46 kg länk

Har själv 7 st moduler och är helnöjd med deras prestanda.

Om intresse finns så går det alltid att ordna ett studiebesök.
 
Redigerat:
roli skrev:
Om du är rädd för vikten så kanske Lesol 5AR skulle kunna vara ett alternativ, där varje modul är på 1,62 m² och väger 46 kg länk

Har själv 7 st moduler och är helnöjd med deras prestanda.

Om intresse finns så går det alltid att ordna ett studiebesök.
Vad fick du betala för 7 st? Kan du räkna hem det?
Hur stor tank kör du?

Tack för erbjudande om studiebesök! Var i Halland bor du?
 
Hmmm, ja jag har barn och tänkte ställa fångaren på marken. Kanske plana är säkrast. Men det verkar lite tungt och bökigt. Som jag förstått det så får man rören i delar där tyngsta enskilda delen är ca 20 kg. Känns ju ganska lätthanterligt. Annars får man väl nästan ta hjälp av kran? Speciellt om man kollar på Aquasols BIG-fångare (10,5 m2 = 285kg!!).
// Åke
Min far har big 8m2 och den kom i 2 delar och gick bra att bära på 4 pers. Vill du kan jag ta lite bilder och skicka. Hans är markmonterad och min är takmonterad med hjälp av en traktor grävare.
Men leosol Wissman med flera har smidiga moduler. Vi valde Aqua big pga att dom har en partner lokalt där jag bor.Dvs nära till svar på frågor.
Vad priser anbelangar har jag i dag ingen koll.
 
Lesol 3+AR är en fångare du är med och bygger själv och kostar ca 2000:-/kvm.Det tar ca 5 tim att bygga 10 kvm och är f.ö lika bra som Lesol 5 AR 450 kwh/kvm/år
 
Åke L skrev:
Vad fick du betala för 7 st? Kan du räkna hem det?
Hur stor tank kör du?

Tack för erbjudande om studiebesök! Var i Halland bor du?
Priset kommer jag inte ihåg på rak hand, måste jaga fram fakturan.......köpte dem -04.
Om man måste ha ekonomi på allt som köpes så är det nog lite problem med att räkna hem dem.

Vi resonerade så här inför inköpet. Acktank fanns redan sedan -98 då vi byggde, pengarna fanns (inget lån), solfångarna skulle ersätta värme från en pelletsbrännare med underhållsglöd (luktar varje gång den underhåller glöden på sommaren). Har för mig att vi investerade strax över 30 kkr. Får man då en 2000-3000 kWh per år nästan gratis från solen så är det bra mycket bättre investering än att ha pengarna på banken (sedan skulle man kunnat investerat pengarna i annat men vi valde solfångare).

Min acktank är på 1800 liter och blir uppvärmd till 95° i botten ett antal gånger per sommar, så nog ger solfångarna en hel del värme.....

Jag bor strax utanför Kungsbacka om du är intresserad av att komma och titta.
 
hej jag köpte mina 4 st u-pipe från http://www.arsite.se/--http://www.solvarme.com och
samtidigt köpte jag slang och styrning från dom allt från tanken och upp till taket.

har nu snart kört ett år och allt har funkat ok. i samband med installationen så fick jag
bra hjälp av dom. jag gjorde det mesta själv. jag kunde inte hitta några paneler som
var biligare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.