Seriöst, se till att någon som vet vad han/hon gör fixar ett juste inkopplat CEE uttag för din svets. Annars kanske du eller nån får svetsa i himlen. Att få ett uttag uppsatt bredvid elskåpet kostar inte speciellt många hundringar.
 
Det min kommentar rörde sig om är ifall att du trots att du insett att du inte har full koll verkligen skall riskera livet på dig och andra med att rota i central etc själv?

Visst, det kan gå bra men du kan lika gärna som jag ser det göra ett eller flera misstag och då kan någon antingen dö eller skadas allvarligt. Skulle sådant ske så skulle inte jag vilja vara i din sits, eller tja, som död lär det väl kvitta men hur skall du hantera en eventuell situation med att någon av dina vänner skadas eller dör och du har orsakat det?

Jag har inget emot folk som gör saker själva men jag tror inte du hade gillat någon som t ex vill laga bromsrör med eltape och tycker att det spelar väl ingen roll?

Till saken hör att det inte bara är att skruva åt några skruvar, missar du något om du rotar i en central kan hela huset förvandlas till en ren dödsfälla och nej, jag överdriver inte det minsta här. Gör du misstag där så kan du faktiskt inte veta vad som är farligt eller inte i huset, vad gäller brandrisk etc kan du väl själv räkna ut?

/Kent
 
Jo ni har väll rätt. Var lite krångligare än jag trodde. Jag som tog hem denna svets för att just slippa lägga ut pengar ^^. Menmen, snålheten får inte bedra visheten. Kommer ändå ha användning för 3 fas uttag när kompressorn kommer hem.

Varför jag tänkte göra det här själv var för att det såg lika simpelt ut som att montera en stickpropp till lampan när man kollade i elskåpet.

Sen jämförelsen med bromsrör är väll inte riktigt likadant. Iofs är det helt ok att laga ett bromsrör med eltejp, inte för att det skulle fungera men "moderna" bilar har ju tvåkrets system så bromsa gör nog bilen ändå... <---- Ej att rekomendera ;)
Är väll lite mer att jämföra en elektriker att byta bromsrör på en bil från 60 talet. Fast det vore iofs inte några som helst problem heller eftersom det är väldigt väldigt simpelt :)
 
Jag skulle definitivt inte försöka mig på att laga bromsröret på min bil :)
 
Rrrrr skrev:
Jag skulle definitivt inte försöka mig på att laga bromsröret på min bil :)
Är det en äldre bil är jag rätt säker på att du skulle klara av det. Väldigt simpelt. Att kona rören kan mekonomen göra och att böja dom gör du med handen om du har koppar/nickel rör. Sen är det bara att trixa lite. Luftningen är mer tidskrävande än svår. Sen för att vara säker på att allt är tätt brukar jag provtrycka systemet i ett dygn. Med en äldre bil pratar jag alltså om 60 talet och neråt. Många skulle säkert klara det på modernare bilar också men nu orkar jag inte bli mer dumförklarad här:)
 
Aja, för att inte glida ut på allt för mycket offtopic måste jag ställa lite mer frågor angående detta. Är ju riktigt intressant :) Man kanske skulle hoppat på elektriker linjen istället ;)

Har läst runt lite på forumet och sett att det inte är att rekomendera att låta en "pigg" sitta orörd. På min esab svets är det faktiskt så från fabrik. Sitter 4:a kablar i proppen, 3 faser och en jord. Sen är också en av faserna blå och inte nollan:confused: Denna svets är 10-15 år gammal men jag har aldrig pillat med den förutom byt slangpaket nångång. Kan knäppa en bild om någon vill se. Tyvärr kommer kvalitén lida eftersom jag bara har mobilen tillgänglig.

edit:
Här kommer bilden:
http://i118.imagethrust.com/images/4984/show-image/bild074.html
 
Redigerat:
Bob_the_builder
Parallellen mellan elinstallationer och bromsreparationer är dock relevant och inte ny på forumet. Det är märkligt att jag som privatperson är förbjuden att sätta upp elrör, även om en elektriker kontrollerar det jag gjort, samtidigt som jag får byta bromsrör på bilen och ersätta dem med VP-rör utan att begå ett brott... :eek:
 
Bob_the_builder skrev:
Parallellen mellan elinstallationer och bromsreparationer är dock relevant och inte ny på forumet. Det är märkligt att jag som privatperson är förbjuden att sätta upp elrör, även om en elektriker kontrollerar det jag gjort, samtidigt som jag får byta bromsrör på bilen och ersätta dem med VP-rör utan att begå ett brott... :eek:
Med risk för att tråden spårar ur ännu mera:

Går bilen verkligen genom besiktningen om man har ersatt bromsröret med ett VPrör? :p
 
Bob_the_builder
Sannolikt hinner jag inte till besiktningen...
 
Haha. Det är nog lite lagom olagligt kan jag tänka mig. För de första skulle det aldrig gå och sen skulle rören spricka direkt också. Skulle man mot all förmodan lyckas bonnmecka dit röret på huvudbromscylindern och få systemet att fungera skulle nog besiktingskillarna ge bilen körförbud direkt, så olagligt är det nog :)

(förstår att det var ett skämt men ändå)
 
Aja, måste kompensera för offtopic snacket igen.

Eftersom svetsen kör utan nolla borde den väll ha en rätt stor skena inuti som kompenserar, precis som i proppskåpet? Det sitter ju ingen sladd mellan jord och nollan i handsken som tur är. Hoppas ingen fulmeckat inuti svetsen innan jag köpte den bara, iofs var den bara nått år gammal då men man vet ju aldrig. Känns lite kul att börja oroa sig såhär 15 år senare man köpt den, men det är alltid kul att ha det rätt. Kanske är det för att den är såpass gammal som det ser ut såhär? Ingen separat nolla och jord alltså?

Huset har ju inte heller någon separat nolla och jord med felbrytare. Kan en elektriker dela upp dom på något sätt så jag får ett uttag med 5 sladdar? Fast då går det väll inte att köra svetsen utan att mickla igen? :p

Om jag nu beställer ett uttag med 4:a sladdar. Vad för slags 3 fas apparater går på sånt? Läste här på forumet att många vattenpumpar och sånt brukar vara så? Ska kolla om kompressorns handske ser ut så också, även den har några år på nacken.

Haha, vilken soppa. Jag som trodde jag skulle få svetsa bubbla hela natten :)
 
Bob_the_builder
Min poäng är att vi har en snedvriden lagstiftning på områden som har många likheter. Såväl elinstallationer som bilreparationer är saker som med fel person bakom verktygen orsakar livsfara för sig själv och andra. När det gäller el får jag bara göra mycket små ingrepp, men på en bil får jag göra vad som helst så länge den är trafiksäker. /Slut OT.
 
går det inte med pansarrör som bromsrör då?:D
 
BubblaJohan skrev:
Huset har ju inte heller någon separat nolla och jord med felbrytare. Kan en elektriker dela upp dom på något sätt så jag får ett uttag med 5 sladdar? Fast då går det väll inte att köra svetsen utan att mickla igen? :p

Om jag nu beställer ett uttag med 4:a sladdar. Vad för slags 3 fas apparater går på sånt? Läste här på forumet att många vattenpumpar och sånt brukar vara så? Ska kolla om kompressorns handske ser ut så också, även den har några år på nacken.

Haha, vilken soppa. Jag som trodde jag skulle få svetsa bubbla hela natten :)

Elektrikern kommer att ge dej ett uttag med 5 tåtar, dvs 3 faser, nolla och skyddsjord, inga problem. Det enda som kan behövas åtgärdas när du kopplar in kompressorn är att byta plats på två av faserna i kompressorkontakten om den skulle gå baklänges.
 
BubblaJohan skrev:
Eftersom svetsen kör utan nolla borde den väll ha en rätt stor skena inuti som kompenserar, precis som i proppskåpet? Det sitter ju ingen sladd mellan jord och nollan i handsken som tur är.
Knepigt med trefas eller hur!? ;)

Din svets behöver nog ingen nolla och nollan är inte nödvändig för att kunna ta ut ström. I princip så funkar det så att mellan en fas och nolla så får du 230V och mellan en fas och en annan får du 400V. Svetsen är ju lite törstig och då vill man ha så hög spänning för att kunna ta ut så mycket ström som möjligt.

Uttaget som du får uppsatt har alla fem ledare anslutna. Sedan är det upp till apparaten du ansluter att använda de som behövs. Men 3 faser, nolla och skyddsjord finns alltid i uttaget (och skall finnas).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.