Hej,

Planerar att bygga ny kåk inom en snar framtid och har börjat ringa runt och få offerter från olika entrepenörer gällande grund och schakt. Pratade med en firma och de ville att jag skulle fundera lite över dränering och annat som jag eventullt ville ha utöver själva grundarbetet till huset. Jag blev lite tagen på sängen då det mesta är ganska nytt för mig.
Vad jag har förstått så görs all dränering som är nödvändig för att grundet och huset ska må bra, men detta gällde alltså resterande tomten. Hur vet jag om tomten måste dräneras eller om jag behöver någon annan typ av dränering?
 
Frågor du måste ställa till dig själv/få svar på är följande.

Hur är marken beskaffad (lutar tomten,lera eller grusås)

Om marken lutar ,lutar den mot eller från huset.

Hur ser området ut ,skogstomt eller öppna landskap

Är området urdikat eller ej

Hur upplever grannar i området marken ,är det insjö på vårarna eller?

När ett nytt område planeras gräver dom ett ledningsdike genom hela området,det brukar dränera ur marken duktigt.


Hoppas det ger någon vägledning
 
Redigerat:
Tack för ditt svar.
Som lekman tycker jag att de flersta av dina frågor är sådand som entrepenören borde kunna avgöra och inte något som jag väljer.
Tomten lutar en aning och det lutar från huset.
Det är skog bakom huset pch öppet landskap med åkrar framför. På en sida kommer det ligga en väg och på den andra sidan en annan tomt som är väldigt stenig och aningen högre än vår tomt.
Just nu finns det inte några grannar i nära anslutning. Närmsta granne kanske finns 2-3km bort så jag vet inte om det ger så mycket att fråga dom, men jag får ingen känsla av att det skulle bli några vattenansamlingar på tomten. Det har tidigare stått en stuga på tomten med trädgårdsland, fruktbuskar osv så tomten har delvis varit bebodd om det har någon betydelse.
Eftersom dränering för huset är något som entrepenören fixar så antar jag att jag slipper bry mig om vad de gör eftersom deras erfarenhet förhoppningsvis är större än min. Det var anledningen till att jag antog att de hade bättre förutsätningar för att berätta för mig om tomten behöver dräneras eller inte. Inte tvärtom.

Västerhaninge 17 skrev:
Frågor du måste ställa till dig själv/få svar på är följande.

Hur är marken beskaffad (lutar tomten,lera eller grusås)

Om marken lutar ,lutar den mot eller från huset.

Hur ser området ut ,skogstomt eller öppna landskap

Är området urdikat eller ej

Hur upplever grannar i området marken ,är det insjö på vårarna eller?

När ett nytt område planeras gräver dom ett ledningsdike genom hela området,det brukar dränera ur marken duktigt.


Hoppas det ger någon vägledning
 
Det bästa svaret får du av en som kan göra en markanalys .Dom borrar några hål i backen och kollar hur marken är beskaffad (skälvdränerande eller ej) Kan nog kosta en slant
Men som du skriver har tomten varit bebyggd tidigare:)

Hur marken ser ut och kostnader för grundläggning är tyvärr alltid svåra att sia om utan undersökning.

Personligen tror jag ej du behöver dränera mer än runt huset.
 
Västerhaninge 17 skrev:
Det bästa svaret får du av en som kan göra en markanalys .Dom borrar några hål i backen och kollar hur marken är beskaffad (skälvdränerande eller ej) Kan nog kosta en slant
Men som du skriver har tomten varit bebyggd tidigare:)

Hur marken ser ut och kostnader för grundläggning är tyvärr alltid svåra att sia om utan undersökning.

Personligen tror jag ej du behöver dränera mer än runt huset.
Ok, då är jag med. Jag tror att jag avvaktar och ser vad de säger när de kommer och kollar på tomten och skriver offert. Får försöka fundera ut om det är någonting som ska göras när de ändå är där som ska vara med i offerten. Kabelrör och liknande som kanske ska grävas ner.

Edit: En riktig rookiefråga. Det är väl att föredra att elskåp är placerat vid tomgräns, att avlopp finsn framdraget och att brunn är borrad och klar när de ska göra grundarbete för det är väl de som gör grund som gräver ner kabel och avloppsrör och liknande för vatten fram till hus? Tänkte lite på vilken ordning det ska göras. Vet inte hur rättvis offerten kan bli när man inte vet var brunnen kommer placeras, var avloppen exakt kommer att dras och var skåpet placeras?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.