Hej ,Jag har ett gammalt hus som är fasadteglat med följd att teglet sticker ut ett par cm utanför grundsockeln. Jag skulle emellertid vilja ha tillbaka det gamla useendet med en sockel som går några cm utanför fasaden istället.

Är det nån som har tips på hur man kan göra detta. Det känns som att är svårt/dumt att bygga på med mer puts på grunden... (ca 5cm)
Kan man "fuska" och bygga upp det hela med nån slags skivor som man sen putsar på??


Mvh Johan
 
Oj, vilket drag det var här då!!! Är det ingen som har nån ide?
Jag har dock inte nöjt mig med att hänga här och vänta på att nån skall komma till min undsättning, utan jag har istället frågat runt lite. Bästa tipset hitills tyckte jag var att mura upp med tunna lecablock och sen putsa på det. Tunnaste jag hittat är 70mm. Jag skulle vilja ha 50mm
Nån sa att man kan klyva leca med en fogsvans. En annan tyckte vinkelslip så djupt det går och sen spräcka itu dem... Nån som vet?

En annan fråga som dök upp: Hur får man fast dem mot nuvarande grunden? Kan man "klistra" upp dem med nån typ av kakel/ klinker fix eller murbruk..?
Var nu inte blyga utan kom med förslag!!! ;-)
 
Finns ngn form av färdig putsad skiva från steni. kolla deras sida www.steni.com.
ett annat förslag som min bror gjort på sin grund är att sätta upp cellplast med ngn slags duk på och putsat på duken. minus var att duken var jätte dyr...
 
Tack för tipset. Jag har sett steni skivan den är kanske bra.. men jag tror det blir lite för slätt och jämnt. jag hade nog tänkt mig ett mer gammaldags putsat utseende. Jag får lite eternit varning på steniplattorna. Frigolit har jag också varit inne på men tänker att det blir ömtåligt samt lite för tätt.. vissa hävdar dock att frigolit "andas".. men efter "frigolit-skandalen" med fukt och mögel i nybyggda putsade "frigolithus" blir man lite skraj för att använda nämda material.

Skall testa att klyva några lecablock för att se om det är möjligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.