Sophie skrev:
Ja när jag skrev det förra inlägget stod fönstren fortfarande på pall inplastade så jag hade inte tittat noga...men nu när vi burit in dem så upptäckte vi faktiskt att spröjsen är profilerad även på insidan...jag trodde att det bara skulle vara en rak slät list liksom. Men den är smäcker och fin tack vare profilen. Och jag har börjat tänka om...

de fönster jag tittat på tidigare med hela innerfönster har haft en ganska bred ful slät list istället. Så jag är inte alls säker längre. och det är ju som du skriver att gamla innanfönster ofta var hela rutor...
Just så tänkte jag. Är det ett 'gammeldags' fönster ni har köpt så bör den vara profilerad på spröjsen och då är det synd att dölja det med lösa spröjs på insidan. De riktigt gamla innerfönstrena som var lösa och som man satte i på vintern hade spröjs. Sedan har det funnits dubbelkopplade som har haft spröjs på det inre fönstret, och det har funnits dom som har haft hel ruta. Jag vet inte när man började med hel ruta på innanfönstret. Hur som helst är det inte helt nytt. Vad gäller estetiken så betyder det mycket att spröjsen är profilerade och inte bara en rak list.
 
ja du har helt rätt. det betyder mycket hur spröjsen är profilerad...eller om den är det. Vi kommer iallfall att börja utan lös innanspröjs. Så nu är det bara färgen som ska bestämmas...vi har enorm beslutsångest men och andra sidan är det bara utsidan av bågen som vi ska bestämma. resten av fönstret ska ju vara inåt vitt och utåt vitt med grön umbra i...så skulle vi ångra oss är det ju inget enormt jobb att måla om bågarna.
 
Sådärja...nu har vi målat och satt i det första fönstret. Det är badrumsfönstret och vi har inte gjort något åt det runt fönstret ännu (som synes på bilden) Men å andra sidan har det sett ut så i ca 20 år fast med ett annat fönster. Fåglarna har haft det bra för de har varje år kunnat hämta material till sina bon utan problem.

Vi valde att sätta i ett fönster med "bara" 2 bågar. Fönstret hamnade då mer centrerat och det gjorde det enklare för oss att planera och möblera i badrummet som är innanför. Utrymmet har tidigare varit köksingång och då satt där ett fönster med 3 bågar.

Angående färgen så är det 60% järnoxidgul och resten vitt på bågarna och så kanske 5% grön umbra och resten vitt på karmen.
 
  • badrumsfönster innan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrumsfönster efter.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad betalade ni per styck för fönstern Sophie?
 
Ordinarie pris på fönstren i det utförande vi valde är 2700:- inga energiglas, kopplade bågar, mått 9x11. Levererades omålade.
 
Kanske länge sen men nu när jag håller på kan jag lika gärna dela med mig. Tycker som sagt att den Gulockra som Gysinge har inte stämmer med min sinnesbild av Gulockra helt och hållet. De dörrar jag har hemma som målats ockra och de fönster jag ser rester på har en ljusare, något gulare nyans. Har försökt träffa dessa nyanser (skiljer lite beroende på vad jag tittar på). Har grundat ett gäng fönster där jag bytt rutor/kittat om från grunden. Jag har försökt ställa dem så jag fick både sol- och skugg-upplevelsen av färgen.
Först en vitgrundad, sedan...
...längstbak en som målats i 2:a lager med 100% Gysinges kromoxidgul
...mitten en som målats i 2:a lager med 30% Gysinges kromoxidgul
...längstfram en som målats med 15% Gysinges kromoxidgul
samtliga är brutna mot Gysinges Gulockra.

d^_^b Mitt val:
Det kommer bli en slutstrykning med 15% Gysinges kromoxidgul - 85% Gysinges Gulockra. Varför, kontrasten skugga sol är så härlig i denna... Den blir liksom som 30%:arn i sol men dovare i skugga... Vackert, tycker jag...

:rolleyes: Men vad tycker ni?
 
  • Kromgult_Ockra.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kromgult_Ockra2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kul initiativ Anders. Jag håller med, även om det är svårt på bild. De andra ser lite väl gula ut. Kan du länka till större bilder på flickr eller nåt? Det hade varit kul med en variant längst fram med 100% gulockra!

Förresten, inga problem med att gulockran är grynig?
 
Provar en till då... Har nämligen gjort dem mindre själv.

Tyvärr gjorde jag så at tjag blandade i den liter med kromoxidgult som jag hade i de ca 7l med gulockra jag hade. Eftersom jag tyckte det blev bra... Kom sedan på när jag ställde dem på tork att det hade varit värt at tha en 100% men det går inte (om jag inte mot förmodan har en liten provburk ockra liggandes och drar i något undangömt skyffe...
 
  • Kromgult_Ockra3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detalj.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Spännande jämförelse!
Jag har själv gjort liknande brytningar dvs där jag jämfört 100 proc. Gysinge Ockragul med 1/3 vitt + 2/3 brutet 30/70, 50/50 resp. 70/30 med ockragul mot järnoxidgul.
Det blir en extra kontrastfaktor med glaset dock som är riktigt grönt, och på något sätt harmonierar bättre med mustigare färg.

Man får nog vänta något halvår för att se hur färgen bleknar.

Hur som hellst är Gysinges ockragul obruten inte bara mörk, utan litet rödbrun tycker jag. Ser man till det historiska skulle kulören imitera ek, och snarare behandlad/av ålder mörknad ek än obehandlad blekt gul ek, men gysinges ser ut som något annat träslag, oklart vilket...
vad gäller de med vitt brutna är det svårt - mkt hänger på fodrens samt fasadens kulör, och först när linoljefälten mattats ser man kontrastverkan. En ljust blekgul fönsterbåge som på flyglarna till Skogaholms herrgård på Skansen, är ju snyggt mot den väldigt ljust grå foderkulören (nästan sekelskiftesbrytning av vitt) de har och rött timmer, men är det en korrekt kombination?

Ottosons guldockra är en intressant jämförelse - mycket tunnare som färg och "gyllene" snarare än brun-rosa-röd.
lägger in bild på 100 Gysinge gulockra, resp. 1/3 vit 1/3 gulockra 1/3 järnoxidgul, mulen väderlek:
 
  • 100gyGUO.jpg
  • 70Gu30Jog.jpg
Redigerat:
Dr_Jerkyll: Har inte tänkt på grynigheten just och har väl inte jätteerfarenhet av målning i sig. Har målat med Engelskröd, Kimrök, Grönumbran, Gulockran och Kromoxidgula och av dessa tycker jag nog att Engelskröda blir grynigast och kanske att Kimröken är lite jobbig att lösa från pigment. Men det är min begränsade uppfattning.
(Jo, en färg till blev det på en av bågarna. Känner man med tummen längsmed glaset om glasrutan är helt ren från kitt får man även ett annat rött pigment som drar mot brunt med tiden, det gör inte ont om kanten är tillräckligt vass men hindrar effektivt arbete. Torkar dock snabbare än linolja)

Hermes: Om du har vitt i blir det inte lite gammelrosa av det hela då eller fixar kromoxidgula upp detta? Har du bilder på detta så lägg gärna upp
 
Anders - jag la upp bild ovan - jag tycker nog att gammelrosan fösvinner med järnoxidgul, men har prövat rent gulockra+vitt tidigare med just blekt brun gammelrosa som resultat, ingen vidare ekimitation kan man säga...
 
Ok, båda är fina på varsitt sätt. Den 100% gulockran är ju väldans brun. Det man misstar sig på med den är som sagt solens inverkan... Den ljusare känns dock lite mer vad jag helst vill kalla ockra...
 
Nu gräver jag upp en gammal tråd, men jag är nyfiken ifall någon av er har några kommentarer på hur respektive resultat blev några år senare?

Jag ska nämligen måla två dörrar + fönsterbågar till min glasveranda. Panelen på huset är rödfärg, och verandan har jag målat med linoljefärg, vit + 10 % grön umbra. Jag har Engwall och Claessons linoljefärger, vitt, järnoxid och gulockra att blanda med. Ska bara bestämma vilken färg det blir...

Funderar på 50/50 gulockra och järnoxidgul alternativt 100% gulockra men jag har svårt att bestämma mig. Jag tvekar också lite på om det kommer bli snyggt att ha fönsterbågarna i gul färg över huvud taget eller om det vore snyggare med dem i brutet vitt också? Någon som har några synpunkter?
Tidigare färg på bågarna är lite osäkert om det varit annat än vitt, dörrarna har varit gulockra, sen engelskt rött, sen brutet vitt och sen dåligt målad smetig plastfärg i alla fall...
IMG_0053.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.