Hur stort bygger ni? Vi ska bygga ca 200 kvm, och jag börjar känna att vi kanske överdriver och bygger ett lyxhus. Har alltid tänkt minst 180 kvm, men tycker nu att vi som småbarnsföräldrar med bara en arbetande förälder kanske bortde tänka om... Eller ska man tänka framåt nu när man ändå ska bygga hus, jag kommer ju att jobba så småningom även om det dröjer länge. Vi har två barn, men det blir nog ett par till.

Hur har ni tänkt och resonerat? Allt som allt kommer vi att ha lån på 3 mill, vet ej hur mycket man kan pressa den summan genom att bygga, låt säga "bara 150 kvm".

Tacksam för många svar!
 
Glömde fråga: hur stort lån tar ni?
 
Er fråga kanske inte bara gäller småbarnsföräldrar? En blivande sådan passar iaf på att slänga in ett inlägg.

Vi kommer bygga lite mer än 200 kvadrat. Vi tänkte noga igenom vilka funktioner vi ville ha, planlösning och när vi sedan räknade på det så blev det den yta som det blev i två plan. Om allt går "enlig plan" så kommer vi att ha två barn men man vet ju inte om man får blodad tand.

Jag tror att när man ändå gör sig omaket att bygga sig ett hus så ska man tänka på att inte underdriva. Det är lättare att bygga något större nu än att bygga ut senare när det redan är trångbott.

Hur mycket ni sparar på att bygga "bara 150 kvm" beror på faktorer som vilken husleverantör och var i Sverige ni ska bygga. Husbyggsatsen är en stor del i kalkylen men snickarkostnaden är också inte att förakta. Hantverkarkostnader skiljer sig beroende på var i Sverige man bygger.

Låne delen är det ingen idé att ta upp eftersom alla har olika förutsättningar, frågan är vad totalkostnaden blir. Vår blir 3,1 tutti med dubbelgarage (tror jag ;) )
 
Vi ska bygga ett enplanshus på ca 155-160 kvm. Jag tycker att det är är rätt lagom, vi har ett barn och, om allt går som det ska, ha ett till. Många bor i betydligt mindre bostäder, jag tycker man får fundera på en bra planlösning och vad som man önskar av sitt hus...men visst är det lätt att det drar iväg!

/Monica!
 
Vi bygger boyta om ca 150 kvm + biyta 50 kvm. Alltså en tredje våning att inreda (vindsvåning) ifall behov finns. Själv är jag uppvuxen i ett hus kring 150 kvm och tycker att det varit bra. Att vi inte bygger större är en kostnadsfråga. Vi vill inte behöva dra på oss mer lån än nödvändigt. Dessutom tycker vi att städa är trist och kommer inte att utöka familjens storlek (2 barn). Vi räknar alltså biytan som yta vi egenltigen inte behöver utan kommer i första hand att ha det som förråd och därefter se utrymmet som bonus. Men å andra sidan är vi inte höginkomsttagare direkt och vill hålla igen lite på kostnaderna.
 
Hej,
det är ju bara ni som kan avgöra om ni har råd... :)

Själva har vi två småbarn och ska bygga 236 kvm. Idag bor vi på 137 kvm och det känns alldeles för litet för oss. Alla har olika uppfattningar om vad som är stort respektive litet, en del VILL inte heller ha "för stort" även om de har möjlighet till det... Själv hör jag till dem som gärna bygger "stort", skulle gärna bygga 280-300 kvm, men det är tyvärr en kostnadsfråga. Vi är väldigt försiktiga i våra beräkningar, och det tycker jag är sunt.

Mitt råd är att helt enkelt att ni ordentligt ser över er ekonomiska situation och kalkyrerar in en minskad inkomst under småbarnsåren. Ta hjälp av banken, om ni behöver.

Lycka till! :)
 
Nu köpte vi ett färdigt gammalt hus istället för att bygga nytt. Men vad man hela tiden
bör göra är att titta på funktionen - inte storleken.

Så - vad du vill ha är ett hus med plats för 2 eller flera barn där ni kan bo hela uppväxten. Ungefär samma sits som dom flesta småbarnsföräldrar. Så här resonerade vi:

Kök med matplats
Matsal för middagar med vänner
Vardagsrum för umgänge
tv-rum + datorspel (blir tonårsrum-vardagsrum)
Sovrum barn x3 - 1 används som gästrum
Vuxensov, lite större
2 badrum med dusch, badkar i ett
Tvättstuga
Arbetsrum/Bibliotek för alla böcker
Förvaringsutrymmen!

Punkta upp vad ni vill ha och titta sedan på ritningar tillsammans med hustillverkaren.
Med våra krav hamnar vi oftast runt 180 kvm - typ Eksjö lönneberga, Modulent sundborn och liknande.

Men... nu blev det sekelskifte och en arkitekt vilket leder till ny planlösning och tre tillbyggnader på huset... 210 kvm totalt.
 
Vi har tre barn på 6, 4 & 2 år. När vårt husbygge blir av bygger vi troligen 150-160 kvadrat. Det tror vi kommer att räcka bra. Dock under förutsättning att vi har biytor i form av stort garage (där inte bilen kommer att få plats!) och med tiden minst ett uthus till. Det är alltså något vi prioriterar framför stor boyta.

Något vi kommer att lägga stor vikt vid är en praktisk planlösning med mycket förvaring. Tyvärr är ingen av oss superpedant (eh, inte pedant alls faktiskt ;)), så det gäller att det finns plats att få undan saker!

Stor yta betalar man ju faktiskt inte bara för när man bygger. Det kostar mer i både uppvärming och fastighetsskatt under hela husets livstid.

Den som läser flera av mina inlägg kommer att upptäcka att jag är ytterst inkonsekvent när det gäller vad jag vill i den här frågan. I det här svaret har jag tänkt realistiskt, i andra har jag drömt mig bort lite ;).
 
Vi har bara ett barn och det är kanske tänkt att det blir så också. Och då tycker vi att de 128 kvm vi håller på att bygga räcker. Det finns då 2 sovrum ett gästrum/kontor, ett allrum, ett vardagsrum och två wc/badrum. Och så givetvis kök och tvättrum.
När vi började titta på hus kollade vi på runt 130-135 kvm och det blev 128. Vi tycker inte om att städa och så ville vi hålla ner kostnaderna. Och så skulle det vara en plans hus.
Idag har vi 1½ plan på 144 kvm och det är lite onödigt stort för oss. 1 rum på ca 20 kvm används inte.
Men det är tur att alla är olika så att vi inte sitter med samma hus...
 
Vi är två vuxna och två barn i vår familj men det är sällan vi är så få hemma (förutom när det är träningar). Vanligen så har sonen 3-5 kompisar mellan 13 och 15 år hemma och dottern har även hon några kompisar i 9-10 års åldern hemma. Vi tycker att det är jättekul att barnen och deras kompisar vill vara hemma hos oss men det blir hög volym och mycket fika går det år. Stökigt? Jajamensan! Dessutom så bidrar vi vuxna till folkskaran mad våra bekanta. Därför känns det självklart nu när vi bygger att se till att alla har gott om plats för sitt umgänge samt att vi har en del för gemensamt umgänge. De där mysiga, lugna stunderna när vi bara är familjen brukar inskränka sig till förmiddagarna på helgerna (om inte någon har sovit över).
 
Kostnadsfråga, ja. Men också en tidsfråga!

Engångskonstnaden - att bygga - och kommande underhållskostnader. Sistnämnda inte alls obetydliga när maskineriet och indredningsdetaljerna börjar bli slitna efter 10 år... eller när störra upprustningarna är faktum lite längre fram.

Att ta hand om ett stort hus, nytt eller gammalt, underhåll och städning, tar mycket tid i anspråk. Att det är lättare att städa stora ytor eller att man inte alls behöver städa lika ofta som mindre utrymen - glöm det. 200 kvm tar dubbelt så lång tid som 100 kvm.

Jag skissar på ett nytt hus åt oss (2 vuxna + 2 barn, 2 utflygna på besök) och försöker förtvivlad komma ner från 225+källare till 150-170. Mer vill jag inte offra underhållstid på.
 
Lillbjorn skrev:
200 kvm tar dubbelt så lång tid som 100 kvm.
Det där var lite av en överdrift. Att ta damsugning som ett exempel. Att ta fram damsugaren tar lika lång tid oavsett om du ska städa 100 eller 200 kvadrat. Själva damsugningen tar dubbelt upp eftersom det är dubbet så stor area. Att sedan ställa tillbaka damsugaren tar återigen lika lång tid.

Att städa 200 kvadrat tar kanske 30-60% längre tid än det tar att städa 100 kvadrat, lite beroende på vad man har för möbering osv osv.
 
Det är väl egentligen så att jag sitter med konstant dåligt samvete för att vi bygger så stort utifrån vår ekonomi. Men å andra sidan så vill vi ju ha flera barn, och att bygga ett hus på 140 är inte att tänka på. Då är det nästan bättra att bo kvar där vi bor i dag tycker jag.
Jag vill inte på död och liv ha ett hus, men när vi nu ska bygga så vill jag ha ett STORT hus. Städningen oroar mig inte, tomten bearbetas när den kan, med hjälp av bonusar osv. Men 2,6 i lån skulle kännas ofantligt mycket bättre än 3,1... Går ofta och tänker på att vi inte är kloka som ska göra detta, har lixom aldrig funnits i mina tankar att bygga eget.
 
Att bygga och flytta till hus brukar för det mesta betyda att man flyttar från något till huset. I vissa fall kanske man inte har turen att det är från ett hus eller från en bostadsrätt man flyttar, men kanske i de flesta ändå. Detta medför att man "oftast" har ett kapital att skjuta in i sitt t.ex 3,2 miljoners bygge. Detta ger ju att man inte lånar hela summan utan endast en del av den i slutändan.

Någon tog upp det här med fastighetsskatten. Att ju större man bygger desto högre blir den. Visst, sant MEN. Första fem åren betalar man INGET fem år efter det betalar man hälften. Efter 10 år kanske förutsättningarna förändrats för familjen. Det kan vara fler barn än väntat, det blev inga barn eller (vilket vi inte får hoppas) skiljsmässa. Eller så kan det vara så att man vill bygga nytt hus. Ja jag ser iaf inte fastighetsskatten som en faktor som kommer påverka hur stort eller litet jag bygger. Jag resonerer som så att ska jag ändå bygga så gör jag det ordentligt. Det får bli drygt 215 kvadrat!
 
Vår generation vill kanske ha större hus, inte vet jag. Men när grannen sålde sitt hus på dryga 200 kvm fick de gå ner ett par hundra tusen, för det var väldigt få som ville köpa deras. Men när vi sålde vårt (144 kvm) så fick vi ungefär lika mycket mer. Det är klart att man inte utgår ifrån att man ska flytta, men det kan väl finnas med i bakhuvet kanske som så mycket annat fins nr man ska till att köpa hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.