Hej,
Testar det här forumet eftersom många intresserar sig för äldre hus och byggnadsteknik här.

Tänkte kolla efter om någon här vet någonting om hur gammal kakelugnen på de bifogade fotona kan vara? Vad är det för stil och andra intressanta attribut?

Vad jag vet är att den kom från ett gammalt rivningshus någonstans i Linköping till mitt hus under 1930-1940 talet. Den murades då upp som prynad och hart inte varit i bruk sen dess
 
  • DSC00470.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00471.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00472.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Formspråket tyder på empir. (Karl Johanstil), dvs tidigt 1800-tal. Dels de raka linjerna med avslutande sväng nedtill (som man ofta ser på möblerna från den tiden), men också huvudet som ofta fanns då. Din vackra ugn är lite speciell eftersom den är färgad, oftast var de vita vid den här tiden.
Kanske är den ett tidigt alster med en del gustavianska drag kvar, kan man tänka sig.
 
Håller med om att kakelugnen har empirdrag. Däremot tycker jag att toppen med rosorna och ramen runt dessa känns lite jugendlika, påminner lite om ornamenten på många gjutjärnskaminer.
Kanske är den gjord till en empirsal fast hundra år senare? Men jag har ingen aning, vacker är den iallafall!

Det borde gå att se på luckor och spjäll om den är från tidigt 1800-tal eller tidigt 1900-tal, om inte dessa blev bytta vid flytten.
 
aof: Ja, det har du nog rätt i. Det stämmer också bättre med glasyren. :)
 
Tack för svar. Vedluckan är nog inte original men jag skall se om spjället eller sotluckorna kan ge något. Känns på något sätt som kaklet är för mordernt för tidigt 1800-tal (men vad vet jag). Nyempirisk Jugendstil låter spännande :)
 
Spjället var av skjutmodell. Man drar i ett snöre så åker det utåt och öppnar och drar man åt andra hållet så skjuter det tätt inåt. Rökluckorna var av mässing och sitter med små gångjärn. Hittar inga datum någonstans eller någon signatur heller. Blir att försöka forska vidare om dess historia. Först försöka ta reda på i vilket före detta hus den stod i.
 
Tänkte inte främst på märkning av spjället, utan hur de var gjorda. är de från tidigt 1800-tal tror jag att de skall vara smidda, och runt sekelskiftet 1900 brukar de vara blanka (förnicklade tror jag). Sen kom ju nationalromantiken och allt skulle se gammalt och rustikt ut igen så det är inte helt enkelt...
 
Vet ej varför men jag har en känsla att damen som liknar en Kamea smycke hör inte till denna fina kakelugn. Hon har kanske flyttat in när man byggde om ugnen ( som man brukar göra då och då ). Den fina cirkelformation såg nog en gång i tiden annorlunda ut och med stor sanolighet utan Kamea-damen från gamla Rom (?). Om man fantiserar henne bort så får ugnen en mer harmonisk och stilren utseende :)
Också i nischen på framsidan sitter dekorationslist nere men skulle passa bättre på ovansidan där den skulle fint följa dom andra listor. Något som skvalrar om att kaklen har flytats runt.

Så jag gissar deffinitivt på Jugend som blev omstylat vid omläggningen av den fina kakelugnen. Har bara en känsla.... :)
gaia
 
Intressant, skall försöka syna kaklet runt damen ordentligt för att se om det avviker mot det övriga. Det är nog inte omöjligt att kaklen kan vara omflyttade eller ersatta just där Kame-damen sitter. Vad nu Kamea betyder? Vet inte om det framgår av bilderna men hon har en lövkrans i håret och ett pärlband längre ner, lite lik David så kanske romare?

Spjället är smitt men ligger i en "mässingsbalja"
 
Nånting med glasyren och relieftrycket runt damen, och själva damen drar åt jugendhåll, medan nederdelen ser ut rätt mycket som tidigt 1800-tal. Bara gissningar, men kanske en historicerande, klassicistisk stil från runt 1900, som lånat förmodat klassiska drag från tidigt 1800-tal? Jag gissar verkligen bara, är den tysk månde?
 
Fabian-Bom skrev:
Vad nu Kamea betyder? Vet inte om det framgår av bilderna men hon har en lövkrans i håret och ett pärlband längre ner, lite lik David så kanske romare?
Kamea är ett smycke karvat av pärlemor med vackra kvinnoprofiler från romarriket som inspiration och var på högsta modet vid seckelskiftet. Ansiktet är alltid vit mot mörkare ( grå, brun,svart) bakgrund i oval form. Kan fortfarande köpas som souvenirer från Italien och dom som är mycket skickligt gjörda brukar vara infattade i guld. Det är därför jag kallar ditt ugnsmycke Kamea :).

När du tittar på kakelsättningen så bör kaklets passform och handverkets kvalitet vara lika fint runt "Kamea" som på hörn och listor i övrigt. Kakel som nästan passar ihop och olikt tjocka fogar tyder på senare ändringar. Det är just det att roscirkeln i toppen är ej helt perfekt rund vecker mina misstankar. Man brukade inte slarva på den tiden i alla fall när det gällde framsidan. Jag skulle tänka mej att damen kanske satt i nischen i stället för i toppen av spisen.

Kakelugnen kan ha varit importerat från Europa/Tyskland eftersom det är mycket mer spännande Jugengmotiv än det sparsamma svenska "äpplet".
Seckelskifters Jugend piffat upp med italiensk motiv är min gissning. Var spisen flyttad så kanske byttes/ kompleterades luckan och spjäll med mindre slitna delar från andra ugnar ?
gaia
 
Nu har jag synat kaklet och jag hittar inget som tyder på att smycket kommer från ett annat kakel än ugnen. Däremot verkar det som en list sitter lite malplacerat i nischen som gaia påpekade. Jag tror att utseéndet är lite modifierat p.g.a av detta.

Kanske är det som du säger gaia att damen satt i nischen längre ner och något annat kakel satt på hennes nuvarande plats. Något kakel kanske gick sönder i hanteringen eller så var ugnen högre och större än den är nu och man ville ha den lite mindre och nättare.
 
Ja, det var nog mest troligt just så att den skulle göras något kortare och behövde ommöbleras ...och den fina Kamean skulle ju vara med efteråt också :). Mycket bra förklaring ...och fortfarande mycket vackert smycke i ditt rum :)
gaia
 
omplacerade ugnar är rätt ofta nedkortade och anpassade efter nya utrymmet där de sätts upp. Då kan lister etc handla på lite andra ställen...
 
Väldigt sen kommentar men att eldstadsluckorna är högre tyder på att de är innan 1767 då rökkanalsystemet infördes.
Luckorna var då högre då ugnen användes mer som en öppen spis med större ved. Kanalsystemet kom i samband med energikrisen och bidrog även med de mindre luckorna då systemet gjorde ugnen energieffektivare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.