Har problem med frysningar på den kanalen, iofs på en del andra också, sen jag bytte till mig en Sagem med inspelning från Boxer. Får uppmaningen att kontrollera signalen, men mig veterligt har inget ändrats. Vissa dagar funkar anläggningen utan problem, men ibland får jag de irriterande frysningarna.

Har en splitter för delning öv och bv, däruppe fungerar det precis som tidigare utan störningar. Dock är det lite märkligt att jag på Dilog-boxen däruppe inte får in nämnda kanal alls, trots sökning?

Är den kanalen "högt i registret" dvs svår att få in, känslig för inställningar? Eller bör jag försöka justera om antennen, i dagsläget är det en vindsantenn, så den ligger bara uppe på vinden. Tycker inte jag ska behöva sätta upp takantenn när jag har så nära masten.

Kjell G
 
Hur ser det ut med kablar och kontakter? Kanske dags för en översyn. De flesta problem med dålig mottagning när man tidigare haft bra beror på kablar och/eller kontakter. Prova också att koppla förbi splittern tillfälligt för att se om du får mottagning då. I så fall kan det hjälpa med en förstärkare för att få upp nivån. Men har du dåligt SNR (signal/brus förhållande) i grunden så är det bättre antenn som gäller. Jag kör inte Boxer själv utan satellit men problemen är likartade. Till en mottagare har jag över 100m antennkabel och med dålig kontaktering blir signalen för dålig tom under bra mottagningsförhållanden. Nu har jag en 15dB förstärkare på den långa kabeln för att få lite marginal vid dåligt väder. F-kontakter som skruvas på kabeln är inget bra. Jag har lagt 250kr på ett pressverktyg och pressar numera mina kontakter med betydligt bättre resultat.
 
Ok, får kolla mina kontakter. Men som sagt, bra förhållanden på öv (fick förresten in Sporten där uppe) så då bör det räcka att kolla kablaget där nere.

pefo - vilket verktyg o kontakter? ifall jag vill byta

Kjell G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.