Nu är vi på G att välja färger till vårt nya hus!  :p :p :p

Jag har hela tiden haft tanken att genomgående ha vita väggar. Jag gillar vitt eftersom det är stilrent och neutralt - sedan kan man bryta av med färger på möbler, textilier, osv...  Det blir ekparkett i hela huset. Arkitekturen är ganska stram, lite funkisinspirerad med rena linjer och stora fönster.

Men är det kanske lite trist, att satsa på helt vitt? Borde man ha någon svag nyans, till exempel svagt, svagt grått... Turkos, lila och liknande känns väldigt fel (men verkar vara inne, eller...?).

Synpunkter på färgal mottages tacksamt!

/Lena
 
Hej,
Jag kör oxå på din linje, med vitt i alla rum.
Har dock inte valt en "kritvit ton" utan valt en som har en svagt, väldigt svag grön underton. Detta för att absolut undvika det rosa skimmer som gärna uppkommer ihop med röda textilier och föremål.
Den gröna tonen är dessutom väldigt lugn och harmonisk och ger ett vilsamt intryck....
hos mig i alla fall.
Allt beror ju på ljusinsläpp, belysning och anna inredning.
Men jag tycker absolut inte att det blir trist, skulle säkert passa jättebra i ditt funkisinpirerade hus.
Mitt råd; Börja med helt vita väggar, då har ni en bra grund. Flytta in och känn efter, komplettera senare med fondväggar i olika samstämda färger.
Det är alltid lättare att veta vad man vill ha när man har bott in sig ett tag, möblerat,
kännt efter hur man vill ha det och ser dags- och solljusets effekter.

Vitt är Fint!!!
 
MEA skrev:
Men är det kanske lite trist, att satsa på helt vitt? Borde man ha någon svag nyans, till exempel svagt, svagt grått...
Jag skulle inte inte säga att det är det minsta 'trist' att satsa på enbart vitt..... MEN då har jag antagligen en lite annan definition på 'vitt' än de flesta andra... ;)

För mig är en vit färgskala absolut inte enbart en enda nyans.... om så vore fallet så skulle jag nog också tycka att det var en trist lösning.. ;)

Så med andra ord så gärna "vita linjen"...., MEN inte enbart 0500-N eller 0502-Y överallt och på allting....... utan en ultrasvag brytning som förändras lika svagt från rum till rum....och drar åt omväxlande gult, rött, grönt, grått... Ursnyggt :-*

Detta är dessvärre dock ett långt svårare uppdrag än att välja 'x' eller 'y' som väggfärg... här ska du ta hänsyn till väderstreck, antal soltimmar, mängd fönster, övrig inredning osv. och utifrån det, med hjälp av ytterst subtila nyansskillnader ge rummen de intryck du aktivt väljer.... och samtidigt ge ögat en liten variation att roa sig med....

Detta ger dessutom ytterligare en stor fördel... nämligen att det blir lite ljus/skuggspel i kombinationen med övrigt snickeri, listverk, tak, golv, dörrar/fönster osv...

mvh/christina.
 
Oj, oj, oj, nu blev det komplicerat, Christina!!! :-?

Det där med färger verkar ju vara en hel vetenskap. Jag har absolut inte tillräckliga kunskaper för att kunna bedöma vilka färger som fungerar i vilka vädersträck, etc...

Tack också ni andra för synpunkter. Vi ska beställa tid hos målerifirman och kanske kan vi få lite råd från dem... Men nu har ni (ja, Christina först och främst ;)) satt myror i huvudet på mig...

/Lena :D
 

Jag har kritvita väggar och är nöjda med dem. Vitt gör det lättare att arbeta med möbler, gardiner och annat för att ge färg åt rummet. Det gör rummet ljusare. Jag funderar iofs på en fondvägg men har inte kommit på någon bra placering eller färg.
 
MEA skrev:
Oj, oj, oj, nu blev det komplicerat, Christina!!!

Det där med färger verkar ju vara en hel vetenskap. Jag har absolut inte tillräckliga kunskaper för att kunna bedöma vilka färger som fungerar i vilka vädersträck, etc...
Men nu har ni (ja, Christina först och främst  ;)) satt myror i huvudet på mig...
Ja, det var ju inte riktigt meningen..... ;) MEN.... det är iof. mer möda med att variera nyanserna mellan rummen, än alternativet med enbart en nyans av 'vitt' överallt.....
Huruvida man vill variera lite eller enbart välja en och samma nyans är ju en smaksak..... och inget av valen är ju 'rätt' eller 'fel' :)

Jag tycker inte du ska göra det allt för komplicerat..... små, svaga skiftningar av 'vitt' ger inte någon jätteskillnad som gör att rummen blir superolika.....
Man kan börja med att välja en 'grund' tex. 0502-Y att utgå ifrån om man tex. har den på listverk, fönster osv.
Lite ex. på hur jag själv skulle resonera, tex. i ett rymligt rum (v-rum?) med rejält med ljusinsläpp i söder eller sydväst så kan du tex. genom att utgå ifrån denna 0502-Y (obs! enbart ett exempel) antingen variera nyansen till det rummet genom att öka mängden svart en aning till 1002-Y få samma ljusa upplevelse som 0502-Y har i ett mindre,  mörkare rum med fönster mot norr.... du kanske tom får gå på 15% svärta om du tex. har ryggåstak eller öppet i två plan för att inte intrycket ska bli bländande.... men går du då upp på 15% svart så vill du kanske öka på kulörstyrkan också om du inte vill ha 'grått' så då kanske du tar 1005 eller 1505-Y, fast då kanske det känns lite väl gult så då kan du låta en gnutta rött dämpa det gula lite, kanske 1005-Y20R eller 1505-Y30R osv osv........... ;)

Här är ju den största mödan att provmåla och provmåla igen...... på stor skiva som flyttas runt i rummet under olika ljusförhållanden..... och jämföra resultat..... men det är nästan ofrånkomligt att du får lägga ner den arbetsinsatsen om du vill få till det intryck du är ute efter..... MEN VISST!!! det ÄR enklare att välja 0500-N eller 0502-Y och dra över 'allt' med den nyansen.... och det är heller inte 'fel' man får bara bestämma sig för VAD man själv vill ha.
Med den här varianten får du eg. enbart en variation av 0502-Y lite ljusare, lite mörkare, lite soligare osv. beroende på ditt rums förutsättningar. Dessutom är detta i princip omöjligt att misslyckas totalt med då den här skalan är gångbar med i princip allt.

Själv brukar jag tänka på mitt extremt soliga och ljusa v-rum med stora fönster i syd-syd-väst och syd-öst... där skulle riktigt 'ultravitt' vara förödande.... bländande och 'hårt' (enligt min smak) det rummet ska dessutom inte ha en nyans som är för 'gul' för det gula står solen för.... medan mitt TV-rum, med betydligt mindre fönster dessutom i nord-öst..... behöver en varmare nyans för att inte kännas kyligt och lite dystert...
Ungefär så enkelt kan man börja sitt resonemang........ OM man är intresserad och sedan lägger man till aspekterna med färger på möbler, möjliga accenter osv.

Nästa steg blir att tex. låta de andra grundfärgerna (blått, grönt och iof. mer rött) komma med i spelet för att få 'vita' nyanser som ger en svag aning om ytterligare en aspekt, förutom mer eller mindre 'ljus' eller 'mörk' vit ton. Men då blir det ännu lite mer tankemöda och dessutom bör man vara extremt noga med 'totalen' vg. inredning (som möbler, textilier, golv.. ja allt som ska ingå i det rummet), MEN visst.... om man väljer att låta det 'vita' få ett pyttedrag av tex. blått, lila eller grönt då kanske man bör vara riktigt intresserad för att orka prova sig fram..... ;)

Bara en 'liten' (*blink* hoppas du orkat läsa) utveckling av hur man kan börja sina funderingar.... om man tycker det är kul........ annars så går det ju utmärkt med en och samma helvita nyans också :)

mvh/christina.

 
Hejsan!
Ett sådant val funkar utmärkt rent allmänt, det är ju allmänt lite trist men som du säger är det extremt lätt att förändra med tyger och kuddar och övriga inredningsdetaljer.

Jag har varit helt inne på det där med vitt i flera år men jag har övergett det helt, det handlar bara om personlig smak inte för att det var trist eller så :) Jag bara anser att vitt inte ger liv i ett hem (när det är vitt överallt) oavsett hur snyggt och stilrent det är. Jag har mer gått in i spåret på att ha nån bruten vit färg på väggarna men att se till att ha fondväggar som bryter av istället. En fondvägg i en annan färg (även bara en annan vit nyans) gör jättemycket. Jag älskar att känna att ett hus berör och känns levande vilket "skillnader" gör...ljuset faller sig olilka (både solljus och konstljus) och det känna annarolunda.

Men det ska tilläggas att det är ändå en personlig smak ett personligt val! Har besökt otaliga "vita hus och lgh" vissa har varit snygga.. andra har känns som sjukhusmiljö.. ÄVEN då de försökt inreda med färg så att säga..

Hoppas du kommer på vad du tycker är viktigt, mitt tips är att välja en ljus botten (bruten vit) och sen ha fondväggar med mjuka matchande färger/nyanser/tapeter.. de är också lätta att förändra och inte alltför dyra... :cool:

MVH Sandra
 
Jag tycker absolut ni skall köra på vitt o sedan sätta färg på miljön mha gardiner, krukor, kuddar, lampor mm. Kanske ngn fondvägg.

Vi har nu fått hela vårt entreplan vitt. Hur läckert som helst. Jag var rädd att det skulle kännas kallt, fast lågvoltshalogen på det varma ekgolvet gjorde att det blev en väldigt varm ombonad känsla, trots strikt o stilren inredning.

Jag kanske har läst de andra inläggen lite dåligt men jag tror inte sådär stenhårt på att blanda olika nyanser av vitt, då detta iallafall hemma hos oss löser sig självt beroende på att ljuset ändå är olika på olika ställen.
 
Vet inte om jag har särskilt mycket att tillföra efter de tidigare utförliga och utmärkta inläggen men... :)

Hos oss har vi valt en vit färg som är svagt bruten åt det varma hållet. Den har vi som bas i alla rum förutom vårt sovrum. Sedan har vi kompletterat med fondväggar i "milda" färger, t ex svag nougat i vardagsrummet (tapet med lite ränder i). Med fondväggar blir rummen lite mer levande (tycker jag), men det går fortfarande jättebra att variera sig med gardiner, kuddar, dukar etc i olika lite starkare färger om man vill det tack vare de milda färgerna på fondväggarna. Rött, blått och grönt har vi testat hittills och vi stortrivs.
 
Jag tycker absolut inte att det blir trist med den vita linjen!
Tvärtom så tycker jag att det är jätte snyggt! Precis som du säger så kan man variera färger på textilier och på så sätt förnya sig!

Jag har själv valt enbart vita väggar i hela huset. Dock ej kritvita, utan målat med en färg från Flügger som heter Eggdream (nr 4), som bryter i lite svagt beige. Även vi har ekparkett i större delen av huset (utom hall, kök och badrum) Jag upplever färgen olika i alla rum, trots att det är samma färg överallt! Detta beror ju naturligtvis på hur mycket naturligt ljus som faller in i resp. rum

Det kan även vara en fördel att måla alla väggar vita till en början, så kan ni sedan känna in vilken färg som kan passa i resp. rum. Detta märker man ju efter att man har bott in sig en tid och sett hur ljuset rör sig i varje rum.

:)Roseanna
 
Jag kan rekommendera Flüggers Steel Feeling 5, som är nästan vitt och (iaf hos oss) upplevs skifta i gråblågrönt. Fast i själva verket är den nog bara brutet med svart och liiiite gult. På byggvaruhusen kan de bryta tex Beckers eller Nordsjö i denna nyans, om man som jag tycker att Flüggers färger är för dyra.

Kolla in den! Den är tillräckligt vit för att ha vad som helst till, men roligare än kritvitt. Vi har den i hela lägenheten.
 
Tillägg: jag tycker inte att du ska ha olika nyanser av brutet vitt i olika rum. Det provade jag i min förra lägenhet och det såg väldigt plåttrigt ut. I den här lägenheten ska jag ha samma färg (se ovan) och sedan bryta av med målade mönster/tapet på vissa väggpartier. Säg att accenter går i mörkbrunt/turkost så kan ju ändå rummen få olika uttryck genom varitioner av nyanser på accentfärgerna och varationer på väggdekorationer och texturer i materialval.
 
Jag tackar och bockar för alla goda råd! Nu har vi valt. Och det blev mio mandel, en färg som ger ett vitt intryck men som är bruten med såväl gult som grått. Varm och mild om jag förstår saken rätt! Vi kör den som grundfärg i hela huset och bryter av med olika fondväggar i sovrummen; nougat i vårt rum, blått i sonens och gult i dotterns. Sedan får vi väl se när vi flyttat in hur vi trivs och hur det känns... Att måla om är ju inte så svårt (värre med kakel och klinker som vi också valt idag... brrrr...).

Åter igen - tusen tack! :D Och GOD JUL såklart!!! ::)

/Lena
 
Hoffsan skrev:
Vist e det snyggt med vitt men personligen föredrar jag en ljus ljus beige färg. Det ger ett mycket varmare och mysigare intryck.
Hoffsan; vet du vilken NCS-kod färgen ni målade väggarna med har?

/Pernilla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.