jag har satt 125/16 smyg i MDF fastsatt med clips - har också köpt MDF foder 55 mm

ska man fästa det med dyckert mot smygen - eller finns bättre sätt?

har trä på nedervåningen där snickarn fäst med dyckertpistol - men MDF är ju hårdare så man kanske ska fästa annorlunda?
 
Limma i kombination med några få dyckert.
 
Är det färdiga smygbrädor du köpt? Kollade upp dessa och tyckte det var horribelt dyrt... SÅ jag funderar på att antingen beställa färdigsågade MDF remsor som jag själv kapar till eller helt enkelt köpa mdf skivor. Någon som gjort något liknande?
 
Jag bygger både smyg och fönsterbrädor i MDF, det går utmärkt. Fodren limmas, smygarna mjukfogas mot fönsterkarmen (och skruvas i väggen förstås).
 
MathiasS: Vad använder du för såg? Cirkelsåg eller sticksåg? Vilken dimension, 22mm? Vad använder du för färg? Pensel eller roller? Skruvhålen som blir när man skruvar fast smygarna i väggen, spacklar du dom?

Många frågor...
 
emaengs skrev:
MathiasS: Vad använder du för såg? Cirkelsåg eller sticksåg? Vilken dimension, 22mm? Vad använder du för färg? Pensel eller roller? Skruvhålen som blir när man skruvar fast smygarna i väggen, spacklar du dom?

Många frågor...
Man får hitta ett sätt som funkar med dom verktyg man har.

Jag köper hela skivor av MDF, 16mm vanligen. Därefter grovkapar jag lagom breda remsor med cirkelsågen (jag sågar efter en stödlinjal för att få det rakt). Efter att ha längdkapat remsorna så dom passar i fönstret markerar jag rätt bredd med en penna. Har jag monterat fönstret lite snett blir det ett diagonalkap. Denna finjustering gör jag i byggsågen (en billig från Bauhaus men med välslipad klinga).

Fönsterbrädan monteras först och låses sedan av "sidosmygarna".

Smygarna skruvar jag med vanlig trallskruv, ibland med mellanlägg så att springan mellan karm och regelverk fylls.

Skruvhålen som blir spacklas med snickerispackel. Även framkanten på fönsterbrädan spacklas innan målning.

Jag har målat med pensel, vanlig snickerifärg enligt anvisning.


Här http://www.mugglo.net/byggteknik/fonster/ finns det lite bilder på hur detta ser ut.

Man skulle förstås kunna tänka sig att snitsa till det hela lite genom att fräsa någon profil i fönsterbrädans framkant men vi har inte velat ha det så.

Efter att ha gjort 15-20 fönster på detta vis tycker iaf jag att jag har hittat en metod som passar mig och de verktyg jag har. De första fönstren jag gjorde kommer jag få göra om, arbetsmetoden var inte riktigt "finslipad".

Vissa moment skulle vara MYCKET enklare om man hade en sänksåg med skena, men för mig är det försent att investera i en sådan....
 
Tack för all info! Och bilderna talar ju om att resultatet blir mycket bra! Själv har jag bytt ut alla fönster och skall nu börja producera smygbrädor... I huset har jag både timmervägg, stående plank och regelvägg så ingen smyg är den andra lik...
 
Tack för att du delar med dig. Jag kommer nog att anamma din metod, trots att det är lika smärtsamt varje gång man tar fram en fin klinga bara för att såga MDF.
 
MathiasS:
Mycket snyggt! - jag gillar valet av golvlist och foder i samma form.
Det kanske hade varit smartare för mig att måla i efterhand...

nåväl jag har färdigmålade släta MDF för smyg och foder så jag får anpassa till det.

ang "Limma i kombination med några få dyckert" - har du då satt dyckerten igenom fodret och i sidan av smygen eller i väggen?

vanligt trälim? - utifrån din erfarenhet - räcker det med lim mellan foder och smyg och dyckert i väggen?


Mina smygar sitter ju fast med clips mot fönstret - och det innebär att de går att ta loss med lite kraft - så jag måste kanske fästa i väggen också så att allt sitter fast
 
Jag har använt klen spik genom fodret och in i sidan av smygen. På vissa ställen har jag kompletterat med spik i väggen också om fodret inte velat ligga platt mot väggen. Ju mindre man spikar desto mindre har man att spackla.....

Jag har använt vanligt trälim och limmat både mot vägg (gipsskiva) och mot smygens kant. Dessutom är det viktigt att limma fodrens kortändar i övre hörnen, annars spricker det lätt där efter en tid.

Avsluta med mjukfog överallt. Foder/vägg, smyg/smyg, smyg/fönsterm, runt fönsterbrädan.
 
Redigerat:
Riktigt fint MathiasS, jag blir sugen själv på att prova göra liknande smygar vid 2 dörrar.
Samt kommande 4 fönster i farstun. :)

Än en gång, riktigt imponerande resultat!
 
MathiasS: Åter igen tack för informationen. Har nu gjort färdigt mitt första fönster och det blev riktigt bra!
 
emaengs skrev:
MathiasS: Åter igen tack för informationen. Har nu gjort färdigt mitt första fönster och det blev riktigt bra!
Bra jobbat - kul att kunna hjälpa till. När du gjort några fler fönster kan du säkerligen förfina arbetsmetoden ytterligare.
 
Har också använt mdf...För att fästa fodren i smygen använde jag spik till spikpistolen (50mm), knackade i dom med hammarn lite försiktigt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.