Hej
Jag håller på att bygga ut huset. Utbyggnaden är ca 4x12m, alla väggar är murade i leca, mellanbjälklaget kommer att gjutas på plats.

De tre inneväggarna är också bärande.
Pga av att inneväggarna är bärande så blir det ingen stor spännvidd.

Planen har hela tiden varit att ha stålbalkar i mellanbjälklaget men nu rekommenderar byggaren att istället armera mellanbjälklaget för att spara plats. Han vill då armera med en grov armering.

Vad tror ni om detta? Är det en vanlig lösning att armera istället för att använda stålbalkar?
Har ni någon bra länk där man kan läsa om gjutna mellanbjälklag?
 
  • utbyggnad.JPG
Jag ska bygga ett sluttningsgarage med en undervåning med liknande konstruktion som din (LECA-väggar och platsgjutet mellanbjälklag). Storleken är 7,1 * 4 meter utan innerväggar och konstruktören som jag anlitade har inte angett några balkar på ritningen utan armeringsnät 8s150 i nederkant på plattan + byglar och järn i "voterna" på sidorna.
 
hej ! du nämner inte tjockleken på valvet. e de du eller byggaren som ska göra valvet ? använd över o under armering på kattfötter.med betong kan man nästan göra va som helst .hör va ett färdigt valv skulle kosta, med transport o lyft.
 
Det är byggaren som ska göra valvet. Han rekommenderade 15cm valv, sedan isolering och sist ett mindre lager betong där golvvärmen kommer att ligga för övervåningen.

Thobias: Hur tjockt valv kommer du att gjuta?
 
Det är 20 cm enligt ritningen.
 
15 cm låter klent .Då blir det som utanför Stockholm kanske. På K ritningarna stod ett mått , men dom tullade lite, o sparade några kronor,men det straffade sig. Det med 15 cm klent, är bara spekulationer från min sida.Har ingen konstruktör räknat på de ? En armerings ritning behövs med . Är det tänkt att friggoliten ska ligga löst , upp på den första gjutningen , o sedan tyngas ner med nästa gjutning ? Kör med Wirsbos eller Rooths golvvärme system ( kanon ) Lite beror på va för golv som kommer uppepå . På parkett läggs friggen löst,men där klinker kommer limmas friggen.
 
Redigerat:
Dom kommer att armera med 16mm armering. Dom kommer även att bygga ett "balk-skelett" av 8mm armering som då kommer att fungera som balk. Så betongen blir inte så tjock med det kompenseras med rrejäl armering.
Vad tror ni, kommer det att hålla?

Jag har inte haft en konstruktör som räknat på konstruktionen utan byggarna (polska) har använt sin erfarenhet.
I början av bygget så hade jag en utomstående byggkonsult ute och kollade på vad dom hade gjort så långt. Han tyckte att allt såg väldigt robust ut och rejält dimensionerat.
Ska nog ta hit honom igen och låta honom kolla på mellanbjälklaget.

Frigoliten kommer nog att ligga löst, ska ha parkett på alla golv.
 
Polacker brukar tycka att svenskar tokarmerar i onödan.

Jag skulle ha gjutit 20cm tjockt. Konsultera en ingenjör för säkerhets skull. Det kan behövas balkar och de ska se ut på ett visst sätt. Nättjocklek och täthet på över och underkant ska vara rätt. Voterna kan behöva konstrueras på så vis att du borrar in järn i lecablocken som fästs med kemankare.

Just i linje med de bärande väggarna kan det behövas extra tvärgående armering i överkant för att hindra brytkrafterna.

Vill du ha snabb golvvärme så bygger ni upp stämpkonstruktionen med formplyfa tex 150mm under golvets underkant (UK) och lägger cellplast 150mm tjock, därefter UK armering därefter golvvärmeslingor, därefter ÖK armering.
 
Redigerat:
Varför behöver du isolera under golvvärmen till övervåningen?
Jag inser inte vad problemet blir om du får oavsiktlig takvärme i undervåningen.
Vill du ha en lägre temperatur i undervåningen?
 
På undervåningen kommer det mest vara sovrum så då vill jag ha lite svalare. Sedan så kommer inte riktigt hela övervåningen bli överbyggd. Resten kommer att bli en liten terass evt inglasad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.