Undrar om någon kan vara lite smakråd? Vi ska sätta in solär från ikea (eller likande från Kvik eller marbodahl) och tilldet ha virrvarr som bänkskiva med trälist (om det blir den mörkare eller ljusare vet vi inte) och nu undrar jag om kombinationen funkar eller om vi borde byta till aluminium kant? Gillar 50-60-tals känslan rent geneerellt men har inte råd med kvänums banér-kök. Tacksam för all hjälp
 
Jag har Kvik Mano med den mörka Virrvarr med "fuskmetall" i kanten, det blev kanonbra ( enligt mig själv... )
Allt från Kvik.
 
  • PICT7848.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att det borde gå bra. Den mörka virrvarr-skivan kan i vissa lägen dra lite åt lila i färgen, så det är bra att skaffa sig en provbit av skivan när man ska välja kakel. Vi kombinerar den mörka skivan med IKEA's Applåd (gamla gulare vitfärgen) och det går bra.
 
Tack så mycket båda, vi funderar på att köra vit tkakel med svarta fogar i retrostil, men det kanske bli förmycket när man har virrvarr? en annan ide var att ha träpanel (laminat) istället för kakel?
Jonas, vilket kakel har ni valt? Vilket golv har ni?
Pinebar vilket golv har ni?
Vi ska riva de beiga klinkers som ligger på golvet och antingen ta fram trägolvet eller lägga något "retro-golv"(vad det nu skulle kunna vara.
 
Riktigt snyggt, har du fler bilder på resultatet? Funderar nämligen på Mano, har ni valt matt eller glans på luckorna?

jonas.n skrev:
Jag har Kvik Mano med den mörka Virrvarr med "fuskmetall" i kanten, det blev kanonbra ( enligt mig själv... )
Allt från Kvik.
 
Vi kommer att ha ekparkett för att köket och vardagsrummet är samma rum. Annars skulle jag ha velat ha rutigt linoleumgolv. Trä ovanför har vi också funderat lite på och det tror jag kan bli riktigt snyggt. LIte mer 50-tal än 40-tal kanske, men slätt ekfaner tror jag skulle vara jättesnyggt om man har träkant på skivan också.

Vi kommer att ha mosaik Höganäs TQ-1108 Silver Grey Kristallmosaik, troligen med gråa fogar. Den passar bra till Virrvarr och glittrar en liten aning.

Vi har inga bilder på resultatet annat än skisser i SketchUp.
 
Vi ville egentligen ha virrvarren med sån där randig trä/metall-kant med det gick inte att få till vår 30-tjocka skiva där vi handlade. Fick bli alu-kant i stället och vi har absolut inget att klaga på det.
Vi har vita (dock ej kritvita) luckor och trägolv i övrigt. Valde till slut ett mörkgrått lite större kakel efter mycket velande.

http://www.flickr.com/photos/9638561@N08/1970465532/

Eftersom virrvarren är rätt livlig i sig själv så röstar jag på en kakelsättning åt det lugnare hållet.
Håller även med Pinebar om att skivan inte är helt grå (även om jag tyckte att det kanske var mer åt det blå hållet den drog :) ), så det är bra att ha en provbit med sig är man kollar runt.
 
Tänk er ljusa Virrvarr med teakkant, vitt blankt 15x15-kakel med mörkgrå fogar.
 
Virrvarr med randig trä/metall kant finns hos DFI. Säljs genom Kvik och flera andra kökstillverkare. Fins med Bok, Lönn, Wenge, Ek och Valnöt. Se på www.dfi-geisler.com
Den skivan är hel-rätt!!
 
Vi köpte vår skiva via köksförsäljaren, men jag tycker jag känner igen "geisler"-namnet, så jag tror nästan att de i sin tur handlade från dem. Kanten fanns som sagt i sortimentet, men av någon anledning inte för skivan med 30 mm tjocklek.
I vilket fall som helst är vi jättenöjda med alu-kanten också!

Men för att återvända till ämnet: Emo, jag tror jag alla alternativ funkar!
 
tack för all hjälp, nu kvarstår det att fatta beslut, ljus eller mörk virrvarr, trä eller aluminium kant och sedan stänkskydd... :) lägger ut bilder sen./em
 
För att förvirra lite så lyfter jag idén om att ha virrvarr även på kanten! :D

Det lutar mot att vi kommer att ha det - tror att det blir otroligt snyggt. Det finns en kantsättning där laminaten sitter nästan som "svetsad" i kanten - blir en något mörkare yta just i kanten. Det känns snyggt och enkelt tycker vi! Vi har varken aluminium eller ek som detaljer i köket (kök utan handtag) och det känns rörigt att slänga in ett material till utan att ta upp det någon annanstans i köket.
 
Vi har kombinationen mörkgrå virrvarr med teakkant. Vita stomar med ljusgrå luckor. golv i linoleum med rutor i lime och grått. kakel i lime (denna bild ifrån köksbutiken). Tycker definitivt att team funkar tillsammans med virrvarr. Ger lite värme till den annars lite kalla färgen.

-h
 
  • Bild183.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har en 40 mm virrvarr med virrvarrkant till IKEAs solär. Eftersom det fortfarande ligger i väntan på att köket ska monteras har jag inga bilder.... Har ej bestämt oss för kakel ännu, men lutar åt matt vitt 10*20 alt 10*30. Ska invänta att köket är monterat innan kakel inhandlas.

/alacs
 
Hej, alla, finfina bilder, och ni har ju superretro-kök, vi får ju nytt;(

Alacs, lägg gärna in en bild sedan, vi kommer ta tag i köket till jul, så vi har lite tid på oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.