Har läst på Thermisols hemsida om isolering utifrån med cellplast. Hela idén verkar förnuftig och det stämmer med det fysikaliska. Varmare kallvind och råsponten på insidan om isoleringen undviker de mögelproblem som välisolerade kallvindar skapar. Jag skulle vilja isolera med cellplast och skapa en sk klimatvind av min kallvind. Dvs 100mm cellplast på utsidan och 195mm glasull i bjälklaget på kallvinden.

Hur fungerar egentligen det diffusionsöppna tätskiktet på råsponten? Om man bryter igenom den med 150mm skruv för att fästa läkten. Skapar man då inte möjligheter för fukt utifrån att nå ner i råsponten och fångas mellan tätskikt, cellplast och råspont? Även om duk och cellplast är diffusionsöppet så lär det inte torka lika bra som om råsponten låg i fria luften.
Hur gör man med genomföringar? Hur får man det tätt med tätskiktsduken rent praktiskt? Det pratas om att tejpa men det känns inte så pålitligt om taket ska ligga ett tag. Speciellt inte vid en genomföring där det garanterat inte blir jämnt underlag vid underbeslag, träram osv.
Varför använder man just diffusionsöppen duk egentligen? En underlagspapp tätad med kallasfalt borde stänga ute vattnet och råsponten borde ju kunna andas innåt. Kondensbildning mellan råspont och tätskikt borde inte ske eftersom isoleringen på ovansidan gör att det inte finns någon tempdiff att prata om för råsponten.

Är det någon som isolerat på Thermisols sätt och lyckats bra med genomföringar osv?
 
Vi har just gjort det du skriver om. På Thermisols hemsidas monteringsanvisning står det att man lika bra kan använda papp. Man får leta ett tag, men sen hittar man det. Vårt hus har isolerad övervåning med snedtak. Vi har tilläggsisolerat med 80mm cellplast utanpå pappen och låtit den gamla dåliga isoleringen sitta kvar på insidan. Vi kommer täppa till luftspalten i takfoten och behålla ventilationsgallren på gavlarna. Rimligen kan inget annat hända än att det blir varmare inne. Papp hade vi redan innan, spånten innanför kommer ju bara bli varmare än tidigare. Den fuktiga luften på insidan som på vintern möter kall råspånt och kondenserar kommer ju bara möta en varmare spånt än förut med cellplasten på utsidan. Det kommer knappast bli fuktigare än tidigare. Varför skulle det bli det? Det man ska ha koll på är husets ventilation. Det ska vara undertryck med frånluft i kök och bad. Passiv tilluft i de andra rummen och ett bra diffusionsskikt. En jämnare temperatur på kallvinden kan ju bara vara av godo om du frågar mej i alla fall.
 
  • Gilla
jxh och 1 till
  • Laddar…
Hej
Jag letade på Thermisols anvisningssidorna utan att hitta ordet takpapp...hittar bara "diffusionsöppet membran typ Mataki"...har talat med firman oxå och då sas inget om vanligt takpapp heller.

Skulle ha underlättat betydligt om det du säger stämmer...ett helvete att gå på taket utan att göra hål i membranet!! Mina snickare skapade säkert 20st som behövde svart takmassa för att hindra regn rakt igenom sponten.
 
Tack för svaren.

FTX-ventilation har vi så är den rätt justerad så är läget bättre förstås.

När ni fäste läkten ovanpå cellplasten, skruvade ni då genom allt ner genom papp till råspont? Hur säkrade ni upp att inte vatten tränger igenom dessa hål i så fall till råsponten och lägger sig lite fint under takpappen. Även om det kan diffundera genom råsponten och gamla isoleringen till vinden så lär det ta en stund.

Nu kanske jag överdriver risken med tanke på att yttertaket inte ska släppa in alltför mycket vatten till cellplasten men ändå. Man brukar tex spika pappen och lägga över spikarna med nästa våd och klister just för att det inte ska finnas spikhål. Enda undantaget är ströläkten som spikas genom pappen men där klämmer den ganska hårt mot pappen när man spikat rakt igenom så det är svårt för vatten att komma in. Jag ser inte riktigt att cellplasten kommer att skapa samma skydd när den kläms ner mot pappen eller membranet för den delen.

Sen hörde jag från en annan medlem att just asfaltsklister kunde användas att täta till membranet i genomföringar precis som med takpapp. Det låter ju bra för asfaltsklister håller väl ett tag.


Att använda papp under cellplasten såg jag inte heller något om på thermisol. Däremot uttalade sig byggahus experten om det och sa att man lägger papp under cellplasten.

Vem ska man tro på tro.
 
Om man läser under rubriken "frågor och svar" kan man i svaret under en av frågorna hitta att man ska kolla att takpappen är torr och hel innan man lägger på cellplasten som tilläggsisolering. Ringde även och pratade med en person på Thermisol innan vi beslutade att använda cellplast och han sa att de rekomenderar microporöst membran men att det går bra med vanlig takpapp.
 
Där ser man...talar man med olika på samma företag så får man olika svar. Hoppas att detta är riktig för din skull...själv valde vi en "mikroporös duk" som det står i monteringsanvisningarna...tyckte det låter rimligt att ev. fukt från insidan inte stängs in av en diff. tätt duk eller papp men vad vet jag.

Ena taksidan är nu klar (läggning av plåttaket återstår) och nästa helg ska jag ta tag i framsidan och takkupan...lite trixigare antar jag med vinklar osv.

Återkommer med byggbilder!
 
Här är sidan från Thermisol som säger i alla fall mej att takpapp går bra.
Jag har kvar all den gamla isoleringen plus diffusionsplasten, vilket enligt gubben på Thermisol jag pratat med ska fungera bra.

http://www.thermisol.se/pdf/tak_isoleralatt_okt02.pdf
 
Redigerat:
ashleyjonathan skrev:
Hej
Jag letade på Thermisols anvisningssidorna utan att hitta ordet takpapp...hittar bara "diffusionsöppet membran typ Mataki"...har talat med firman oxå och då sas inget om vanligt takpapp heller.

Skulle ha underlättat betydligt om det du säger stämmer...ett helvete att gå på taket utan att göra hål i membranet!! Mina snickare skapade säkert 20st som behövde svart takmassa för att hindra regn rakt igenom sponten.
Här är sidan: http://www.thermisol.se/pdf/tak_isoleralatt_okt02.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.