Ska dra kabel till ett nytt elskåp nere i min lada, där jag även ska bygga carport senare. Har fått tag i en gratis 6mm2 kabel med tre ledare plus jordfläta medkoppar bleck i, duger den att gräva ner om man även vill köra vedkapen där nerefrån sen?
 
tyvärr gör den inte det, när det är 4-ledarsystem (TN-C) så måste PEN vara minst 10mm2, och din är i detta fallet 6mm2.
hade det vart en 4x6+6mm2 kabel så hade det gått bra, men annars måste du ha 3x10+10
den där kabeln finns inte mycket användningsområden för, det enda den duger till är fast anslutning av 3-fasmaskiner som kräver rejält med ström och inte behöver nolla.
 
Om du klarar dig på två faser går de bra.
 
precis samma sak tänkte jag på, men ville inte skriva det då jag var osäker på om man får lägga ihop biledaren med en av de andra ledarna för att öka arean, är det alltså tillåtet?
men i hans fall hjälper det inte då han vill köra vedkapen.
om han nu inte gör om vedkapen till en 2-fas med en konding.
 
Du behöver inte lägga ihop nåt. Behöver du bara 2 faser så har du en ledare över för nolla.. och skärmen är jord.
 
Risken är ju bara att du ångrar dej väldigt mycket någon dag i framtiden när du vill koppla in en trefasmaskin. Sälj gratiskabeln på Blocket och köp exvis 5G6 EKKJ istället.
 
Rrrrr skrev:
Du behöver inte lägga ihop nåt. Behöver du bara 2 faser så har du en ledare över för nolla.. och skärmen är jord.
tänk vad man kan tänka knepigt... visst är det så...
 
går det inte att köra nolla o jord gemensamt ner till ladan, lika som kabeln som kommer in till huset från leverantören? Den kabeln är ju lika som denna.
 
sarrow skrev:
går det inte att köra nolla o jord gemensamt ner till ladan, lika som kabeln som kommer in till huset från leverantören? Den kabeln är ju lika som denna.
Nej, PEN-ledare (kombinerad nolla+jord) ska vara minst 10mm², precis som påpekats tidigare i tråden.
 
snaggletooth skrev:
Nej, PEN-ledare (kombinerad nolla+jord) ska vara minst 10mm², precis som påpekats tidigare i tråden.

Får jag fråga varför ? Är jordflätan för klen för båda nolla o jord eller vad? Det mest strömkrävande jag kommer köra är ju vedkapen? Vad är det som skiljer 10mm2 mot 6mm2?
 
Redigerat:
ja man anser det.. och det här med PEN ledare är inget att leka med, vet du vad som händer om den bryts?
man bör känna till det om man ska ge sig på sånt här.
förr, när det bara fanns TN-C system var det väl tillåtet med klenare PEN-ledare, så är du riktigt stönig så bygger du en tidsmaskin och backar ca 30år tillbaka och kopplar in kabeln.... *skämt*
 
electrocuted skrev:
ja man anser det.. och det här med PEN ledare är inget att leka med, vet du vad som händer om den bryts?
man bör känna till det om man ska ge sig på sånt här.
förr, när det bara fanns TN-C system var det väl tillåtet med klenare PEN-ledare, så är du riktigt stönig så bygger du en tidsmaskin och backar ca 30år tillbaka och kopplar in kabeln.... *skämt*


då kan väl du berätta vad som händer om den bryts! Har ju en 3x10mm2+10mm2 och jag ser ingen skillnad på dom förutom mm2 =/
 
Redigerat:
Det skulle säkert funka bra med 6mm2 som PEN ledare.. Skulle säkert funka bra med 2.5mm2 som PEN ledare. Till en liten stuga utan egentliga belastningar.

Fast tillåtet är de inte.
 
ok, för att klargöra, om den bryts i matarkabeln till ditt hus, och du slår på en kaffekokare i huset, så kommer strömmen från en av faserna gå genom kaffekokaren och tillbaka i nollan till elcentralen, sedan ska den gå över till JORDSKENAN, dit PEN ledaren är ansluten, för att då ledas tillbaka via PEN ledaren, men om pen är avbuten, då har inte den strömmen nånstans att ta vägen, den sopänningssätter med andra ord både noll och jordskenan med samma spänning som finns i fasen som kaffekokaren går på, och då kan du ju tänka dig hur kul det kan vara att ta i ett metallföremål som är jordat och sitter i ett jordat uttag... det blir ju strömförande.. och du kan få uppemot 400 volt i vanliga väguttag då nollan plötsligt har 230 volt från en annan fas.

men visst, förr var det ju tydligen tillåtet med mindre PEN ledare, men det finns en anledning till att det inte är det nu, och det har ju med säkerheten att göra, det är ju inte lika lätt att få en 10kvmm att gå av än en 6kvmm, om än ganska liten risk... nu vet du ju varför, och som jag sa... det är ju bara du som avgör vad du själv vill göra..
 
Anledningen till att en PEN ledare skall vara minst 10 mm2 är att man skall få en säker och snabb brytning vid kortslutning mot jord utan risk för personfara. Dom här sakerna går att räkna på och resultatet blir att PEN-ledaren måste vara minst 10 mm2.

Vid ett femledarsystem där man har separata N och PE ledare kan man ha klenare dimensioner, exvis 6 mm2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.