Såg nyligen ett hus med innerdörrar utan karm, vilket såg väldigt läckert ut. Finns det några nackdelar med detta förutom att dom är (antar jag) svårare att montera?
 
Hemmakatten
Nja, en karm krävs nog för att montera alla dörrar. Det kanske var dörrfoder du menade? Dörrfoder (det som sitter ut på väggarna) kan man klara sig utan. Det blir dock lite svårare att får övergången vägg-karm snygg. Ett tips är att montera karmen först och sedan gå emot med gipsskivan (förväggen) och därefter spackla ev. hålrum mellan vägg o karm.
Nackdelar? Möjligtvis att det krävs lite mer jobb av snickaren för att få det snyggt och lite mer jobb av målaren att få det slätt o fint. (Dörrfoder har man ju egentligen för att dölja springan mellan karm o vägg.)
Själva har vi inga dörrfoder, men mer jobb har det krävt. :)
 
Ah, det stämmer, det var nog bara dörrfoder som saknades på de dörrar jag såg. Tyckte det kändes lite väl komplicerat att även ta bort karmen.

Vad är de viktigaste funktionerna hos en karm egentligen? Är dom endast framtagna för att möjliggöra snabb och effektiv montage av en dörr i en vägg?
 
Förstår inte riktigt varför man inte skulle vilja ha en karm? Dörren måste ju monteras i och stoppas mot något - karmen.
 
Jag har heller inga dörrfoder (golvlister, taklister etc) och det är klart svårare att få en snygg finish precis som Hemmakatten skriver (men vi har ju anlitat samma arkitekter ::)).

Dörrfoder skall man naturligtvis ha i de hus som estetiskt kräver foder. Jag har själv haft ett hus där just kraftfulla dörrfoder till spegeldörrarna, höga golvlister, äkta spröjsade fönster och stuckaturtak var en stor del av det gamla husets väl bevarade charm. Visst har dörrfoder en funktion, bortsett från att det är enklare vid monteringen då man kan gömma mindre snygga anslutningar. Fodret skyddar mot slitage liksom golvsocklar som lättare står emot exempelvis dammsugarmunstycket.

Men bygger man nytt och bygger man ett hus daterat år 2006 så känns det befriande skönt med det avskalade.
 
Hur gör man utan golvsockel?
Golvet ska ju ha en springa runt så det kan röra sig och om man inte täcker den med sockel, hur gör man då??
 
Vi är i valet och kvalet om vi ska ha fönsterbräden till vårat funkishus.

Hur gjorde du ang fönsterbräden?

Har du några bilder på ditt hus så man kan se hur det ser ut utan dörrfoder och golvlister är nyfiken?

Mvh/AoA



yonna skrev:
Jag har heller inga dörrfoder (golvlister, taklister etc) och det är klart svårare att få en snygg finish precis som Hemmakatten skriver (men vi har ju anlitat samma arkitekter  ::)).

Dörrfoder skall man naturligtvis ha i de hus som estetiskt kräver foder. Jag har själv haft ett hus där just kraftfulla dörrfoder till spegeldörrarna, höga golvlister, äkta spröjsade fönster och stuckaturtak var en stor del av det gamla husets väl bevarade charm. Visst har dörrfoder en funktion, bortsett från att det är enklare vid monteringen då man kan gömma mindre snygga anslutningar. Fodret skyddar mot slitage liksom golvsocklar som lättare står emot exempelvis dammsugarmunstycket.

Men bygger man nytt och bygger man ett hus daterat år 2006 så känns det befriande skönt med det avskalade.
 
Nu har ju jag ett stenhus med stengolv vilket innebär att inga glipor uppstår. Men övervåningen har lutat grangolv och jag slapp golvlister även där men det blev naturligtvis mer jobb för hantverkarna då alla 'missar' syns om de inte är duktiga. Fönstersmygarna har ju endast den putsade muren som 'fönsterbräda'.

Ska försöka fixa ett par bilder när solen tittar fram.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.