har precis dränerat om huset och den gamla altanen ska bli utbytt till en ny och större variant.
Tanken är att jag ska bygga hela baksidan ( i stort sett utan de sista 70 centimetrarna)

Problemet är att tomten lutar mot huset, så jag är väldigt begränsad vad det gäller höjd.
Jag har beställt ("björn"delen av matrialet) och det kommer bli följande:
Bärlina i väggen 45*170
Golvbjälkar 45*170
Trall 28*120
Bärlinan längst ut blir troligtvis 45*170 även den.

Vid bärlinan i väggen finns det hyffsat gott om plats så där kommer jag köra "fulvarianten": spika en 2"2 under bärlinan och vila golvbjälkarna på den, sedan snedspika fast bjälkarna i bärlinan. (tipset kommer från en kompis som är fd. brädgårdsknegare)

Sedan börjar problemen:
Bärlinan längst ut kommer jag troligtvis få gräva ner så att däcket är i stort sett i nivå med gräsmattan.
Är det några begymmer rent rötmässigt att göra så? Hur många vilopunkter behövs?

Jag antar att jag klarar mig med en plintrad på mitten av altanen. hur många plintar? (har räknat på 11)
Har inte helt klart för mig hur mycke plats jag har till förfogande under, ska man även här satsa på vilande punkter?
Hur grov bör den mittre bärlinan vara?

F.ö är det tänkt att om 1-2 år fortsätta med altanen runt knuten och vidare ner längs huset. Detta kommer förberedas med avslutet på altanen i 45graders vinkel (se bild)
Bifogar en bild på hur det är tänkt att bli.
 
  • altan.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kör med 145,195 eller 220 linor - lite beroende på CC avstånd och plats.
om du skall ha dryga 2m cc så borde du kanske iaf ta 195mm ? Och sedan regla med 45x95 på det innan trallen (28mm). Att lägga altanen i höjd med gräsmattan funkar nog bra - se til latt gräva ut ordentligt under den och lägga dränering (och eller lutning) och duk bara så du inte får vatten stående där.

När det gäller plintar så beror det iof lite på marken, men 4-6 plintar per 10 m torde räcka gott. Så 11 plintar och infästning i huset för den tredje bärlinan borde nog funka.

/K
 
195 behövs för bärlinan och golvreglarna med ett spann på 225cm så är tom 120mm i klenaste laget.
förstår inte lösningen vid väggen... varför sätta en dyr stolpe under hela bärlinan?? balkskor eller ställ golvbalkarna ovanpå bärlinan måste ju vara enklare o billigare...
 
Tack för synpunkterna!
Blev färdig med bjälklaget igår,
Håller på att lägga trall, men det kommer väta från ovan, så då gick jag in.

Så här gjorde jag:
Bärlinan fästen i grunden, precis under teglet. (45*170)
Golvreglarna ställdes uppe på bärlinan. Eftersom tegelstenarna sticker ut 15-20mm frpn väggen satte jag en 2"2 i överkant med bärlinan (välspikad!) på så sätt fick jag större yta att ställa golvreglarna.

Första plintraden la jag på 230cm. Här fuskade jag lite, men jag tror att det ska bli stabilt:.
1 plint i ytterändarna, sedan 4 plintar till mellan dessa. under resterande golvreglar la jag stenar som reglarna kunde vila på (hade ett knipp knäcksten som fick tjänstgöra)
Främre bärlinan vilar oxå den på stenar.

Golvreglarna är kottlade med 3 st kottlingar mellan varandra.

Än så länge ligger som sagt bara regelverket, men jag kan stå på vilken regel som helst - varsomhelst, och hoppa eller gunga i sidled utan att det sviktar nämnvärt.
Det lär ju inte bli sämre när trallen kommer på heller.
(Har 20-25 spik kvar i lådan. så nästan 1000 spik gick åt.)

Trallen kommer hamna 3-4 cm över marknivån i framkant.

Det var MYCKE grävande för att få ner alla golvreglar och främre bärlinan i rätt nivå.
Skulle jag lagt en bärlina på mitten hade det blivit betydligt mer grävning.

Ska ta en bild på regelverket så snart kameran är laddad och tömd.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.