Hej, är det bara Gysinge som har linoljesåpa?
Är denna produkt så mycket bättre än andra eller finns det andra produkter som är lika bra som dettta "universalmedel"?
Jag tycker all reklam man ser om den påminner lite om gamla tiders reklam för "Dr XXXXXX mirakeldroppar för pest och nageltrång";)
 
Haha, jo det är sant.
Till penseltvätt föredrar jag faktiskt vanlig tallsåpa som jag upplever löser färgen betydligt bättre. Jag använder tallsåpa till mina konstnärspenslar också, de far inte illa av det. Och till fläckborttagning är galltvål betydligt mer effektivt. :) Men för att såpskura golv tror jag faktiskt på Gysinges såpa. Den ska vara väldigt fet, vilket ju är bra för träet. Dock tror jag nog att man med mycket gott samvete kan använda ekologisk linoljesåpa av andra fabrikat också!
 
För att svara på om det finns andra fabrikat: Allbäck har även linoljesåpa.
 
Jag har använt ovolins såpa (fick med mig en dunk från affären) - funkar minst lika bra // Micke
 
Finns det verkligen att köpa i en "vanlig" affär och inte bara via nätet?
Bra tips om tallsåpa till penslar då även jag är konstnär.
Det var mest golven jag tänkte på då det ju går en del såpa. Det hade varit smidigt att hitta något bra som jag kan knalla in i en affär och köpa, eftersom jag alltid hade behövt saker igår så är näthandel egentligen inget för mig ;)
 
Jag har alltid en handpump med gysinges såpa vid vasken i köket. Bra mycket trevligare att tvätta händerna i än diskmedel... :)

Nåt mirakelmedel är det nog inte men det funkar bra till det mesta men är inte bäst till allt.
 
Jag använder oxå Gysinges såpa till all rengöring i huset. Har inte hittat nåt annat som fungerar lika bra. Men jag har inte testat någon annan linoljesåpa och de skulle troligen funka lika bra. Är skönt att slippa alla olika rengöringsmedel och lukter som det medför. Och det blir så mycket plats över i städskåpet! ;-)

Jag vet att det finns att köpa fast linoljesåpa i vanliga butiker i Danmark men har itne köpt själv. Kanske skulle det vara idé att kolla där om man bor nära...de har kanske flytande oxå!
 
Och för att lägga till: Till golven är en bra linoljesåpa det bästa, Och frakten är rätt billig! :)
 
Det låter som att det får bli Gysinges då:) fast jag tycker att det är lite märkligt att den inte är mer lättåtkomlig i dessa miljötider.
Jag har i alla fall närmre till Danmark än till de flesta byggnadsvårdsbutiker så man kanske ska ta en kombinerad öl/såpa resa.
Säger man att man ska dit för att handla såpa blir man "konstig" men om man ska ha öl är det helt ok, märkligt ;)
 
Alla Gysinges produkter är universalmedel...

Om du åker till Danmark kanske du ska leta efter deras brunsåpa. Jag har använt en dansk, fet brunsåpa till penselrengöring och tycker den är super. Till golv är den antagligen lika bra. Dessutom luktar den inte, vilket är ännu ett plus. Kommer tyvärr inte ihåg tillverkaren.

Jag brukar köpa Gysinges såpa för att den finns på dunk och är billig. Nästa gång såpan sinar tänker jag istället testa Hälsingesåpa (gjord på tallolja) för att jämföra. Den går att få till ett nästan lika bra pris.
 
  • Gilla
ekholm1970
  • Laddar…
Ja jag har läst någonstans om brunsåpa men kommer inte ihåg var. Angående lukten, är inte den angenäm har jag fått för mig av tidigare inlägg ;)

Jag kikade lite på hälsingesåpan också men hittade ingen info om vad den innehöll, fel sida antar jag.
 
Där ser man, min brunsåpa luktade ingenting. Såg att Färg från förr säljer billig, fast brunsåpa, man kanske skulle kolla upp den.

Jag vet inte om man tillsatt parfym i Hälsingesåpan, har aldrig sniffat, men i övrigt ska det vara en vanlig hederlig såpa utan extra tillsatser (enligt tillverkaren).
 
Jag menade det du skrev innan att den inte luktade vilket var ett plus så jag undrade om inte gysinge luktade gott ;)
 
Ja, smaken är förstås olika, men jag tycker att ingen lukt är en bra lukt. Gysinges luktar lite unket i koncentrerad form. När golvet är färdigskurat luktar det okej, men lite för mycket och lite för parfymigt för mig. Men många vill ju att nystädat ska dofta, precis som med den rena tvätten.
 
Linoljesåpan från Gysinge luktar gott...men som min sambo uttryckte det härom dagen. När vi flyttade in i vårt hus rengjorde vi allt med den såpan och nu när man städar är det nästan så man tycker det luktar obehagligt bara för att man förknippar lukten med hur ofräscht här var ;-)

tror att det nog är brunsåpan jag tänker på...den i Danmark alltså. Jag har ju bara hört om den och fattat det som linoljesåpa men jag kan ha fel. Och visst är det rätt...öl är normalt såpa är konstigt för gemene man!!!

Den fasta såpan som säljs på Färg från Förr är oxå väldigt bra enligt min svägerska som använt den.

Håller med om att det är konstigt att man inte kan få tag på bra linoljesåpa till golv i vanliga butiker. Borde vara många som är intresserade av at köpa det. Men som sagt Gysinges är dryg och inte så farligt dyr och kan dessutom köpas på dunk...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.