Hej, jag planerar för vintern och har frågor om uppvärmning av vattenrör jag hoppas att ni kan svara på.

Bakgrund:
Jag ska placera det kommande pannrummet i källaren i ett uthus.
Det kan inte uteslutas att jag bryter benet eller så någon gång. Eldningen uteblir i en vecka under en vecka och all rör spricker i pannrummet av kyla (I bostadshuset har jag elpatron som backup).

Åtgärd:
Vira värmekabel runt rör och känsliga delar på panna och andra apparater. Ska aktiveras av termostat. (Lämplig värmekabel är inte funnen eftersom den måste hålla upp till 100 grader. Kom gärna med förslag)

Frågor:
Behövs separat jordfelsbrytare till värmekabeln eller räcker jordfelsbrytaren som sitter på proppskåpet ?

Om en 24 V (med dyr transformator) skulle vara det bästa alternativet: Behövs jordfelsbrytare då också?
 
Jag skulle satsa på lite isolering istället :)
En jordkällare fryser ju aldrig så det borde ju gå att isolera lagom mycket så att du klarar den nivån av värmehålning automatiskt.
 
Jordfelsbrytaren i centralen räcker alldeles utmärkt, behövs ingen separat till värmekabeln.

Men jag skulle sätta upp ett vanligt elelement i pannrummet istället, ett jädra bök att lägga värmekabel runt alla rör, elförbrukningnen lär inte bli högre heller, möjligen lägre.
 
Lägger du isolering 1,2 m brett direkt ovanpå kulverten (50 eller 70 mm tjock cellplast) så fryser det inte på 60-70 cm djup.

Har du alltid cirkulation på kulverten så kommer elpatronen inne att hålla vattnet i pannan varmt.

Ett vanligt värmeelement löser alla problem i pannrummet, MYCKET billigare än värmekabel.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.