El_-micke skrev:
bara ens tänka tanken på att bygga in såna gamla rör när man renoverar för tusentals kronor låter ju som rena vansinnet i mina öron
Hej.

Håller helt med vad "El-Micke" säger. Visst det kostar en slant nu men inget mot vad det eventuellt kommer att kosta om det börjar att läcka igen.
 
vill du göra en fuling, så kan du ju byta ut rören från källaren och så långt det går, till pex rör-i rör. Då får du visserligen två icke godkända skarvar, men om du drar skyddsröret över dem och tätar runt om, så kommer eventuellt läckande vatten rinna mellan pex-röret och skyddsröret ner i källaren.
Obs! Detta är inte godkänt, men ändå en bättre lösning än att lämna det som det är.
Personligen hade jag försökt byta allt med en gång. Kanske dragit nya rör synligt i badrummet, och låtit de gamla sitta kvar i väggen/golvet, men så är jag ju röris till yrket också :)
 
Staffans2000
lordi skrev:
vill du göra en fuling, så kan du ju byta ut rören från källaren och så långt det går, till pex rör-i rör. Då får du visserligen två icke godkända skarvar, men om du drar skyddsröret över dem och tätar runt om, så kommer eventuellt läckande vatten rinna mellan pex-röret och skyddsröret ner i källaren.
Obs! Detta är inte godkänt, men ändå en bättre lösning än att lämna det som det är.
:)
Den här karen håller jag helt med!
De andra inläggen skrives av folk som inte behöver öppna plånboken eller torka svetten ur pannan. gör du som "Lordi" föreslår så lär du slippa alla nackdelar men vinna alla fördelar.
Ett "vattentätt" förslag!!!!!

Hett tips från en f.d. rörmokare
 
El_-micke skrev:
bara ens tänka tanken på att bygga in såna gamla rör när man renoverar för tusentals kronor låter ju som rena vansinnet i mina öron
Mitt kök renoverar jag för ca 50.000:- Skall jag byta ut rören på ett godkänt sätt måste jag dessutom renovera badrummet, vilket kommer att bli betydligt dyrare, närmare 100.000:- extra.

Rören var redan inbyggda, vilket det finns gott om vattenkopplingar i huset som är.
 
lordi skrev:
Personligen hade jag försökt byta allt med en gång. Kanske dragit nya rör synligt i badrummet, och låtit de gamla sitta kvar i väggen/golvet, men så är jag ju röris till yrket också :)
Hade du lagt nytt godkänt tätskikt i golv och väggar i så fall, eller hur tänker du. Det måste ju vara omöjligt att dra in nya rör utan att att man dessutom måste installera nytt tätskikt (det gamla är från -69).

Hur som helst har jag varken tid eller råd med det. Ditt förslag med RiR kan dock vara något. Lite rädd för att pilla med något som fortfarande funkar dock.
 
Redigerat:
jaja du gör ju som du vill....men det går säkert att snofsa till så det blir säkert utan att bygga om hela huset för de
 
El_-micke skrev:
jaja du gör ju som du vill....men det går säkert att snofsa till så det blir säkert utan att bygga om hela huset för de
Men frågan är om det går utan att göra om badrummer. Om du vet hur, så säg gärna.
 
Staffans2000
Varmvattenläckor kan vara lite förrädiska att upptäcka eftersom det utträngande vattnet avdunstar mycket snabbare än dito kallvatten. Därför är lordis förslag bättre än att inte göra någonting.
Det troliga är dock att det är en gammal läcka som tätat sig själv och kommer att förbla tät till "döddagar"
 
Det är väl det sistnämnda jag hoppas. ;-) Vi bytte från egen brunn till kommunalt för sex år sedan, kanske vattnets kemiska sammansättning är förmånligare nu (hoppas, hoppas, hoppas...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.