Kul val med multizones!! Trevliga saker och de fungerar riktigt bra. Dock blir jag nyfiken på vilket material ni skall montera dem i? Jag har sett flertalet försök och alla har inte blivit så lyckade vid första försöket.....
 
Leito skrev:
Jag tycker man ska vara lite försiktig med att sätta in vita inbyggnadsvitvaror tillsammans med vita luckor. Troligtvis så kommer vitvarorna att ha en annorlunda vit ton gentemot luckorna vilket kan få det ena eller andra att se gulaktigt ut.

Vi håller precis på och bygger vårt kök och vi har valt svart kyl/frys från Bosch kombinerat med en svart spiskåpa med rostfri kant. Ugn och micro tog vi i rostfritt då glasen är tonade i svart.

Bilder finns här. [länk]

Har dock i skrivande stund inte ännu kommit så långt att vi installerat vitvarorna.
Kollade lite på Leitos bilder i länken. Ser ut att bli bra men blir nyfiken om ugnen fungerar i praktiken? Ser ut på bilden som luckan inte går att öppna mer än 90 grader?
 
Hejsan!

Strit: Vi ska montera våra multizones i svart granit. Dock kommer inte bänkskivan förrän v35 så jag håller på att längta ihjäl mig! ;) Vi såg en monterad multizones i svart granit i ett utställningskök på Kvik och vi blev så sålda att vi bara "måste ha" en sån! :D Plattorna ska planmonteras i skivan så iom det nästan försvinner de mot bänkskivan.
Känner du någon som har multizones? Hur funkar de på riktigt? Några tips?

Just nu håller vi på att lägga golv och gipsa väggar i vårt blivande kök. Planen är att börja montera köksskåpen nästa helg. Jag knäpper massor av bilder så jag ska kunna visa er alla sedan! :D
 
Dubbelkola med stenhuggaren så att han verkligen gjort det innan. Det är ju så att alla bänkskivetillverkare har en toleransavikelse på sina produkter. I vanliga fall spelar det ingen roll om det är någon millimeter fel (inte ens på en flaschmonterad häll i vanlig storlek) men just dessa zoner blir inte snygga om det inte är proffs som gjort dem. Jag har fått stenhuggaren att göra om skivan en gång för att det skulle bli bra. Ett tips är att be av köksföretaget att skicka hällarna till stenhuggaren så han har dem fysiskt att kolla på då beskrivningen på deras hemsida inte visar allt... Gör man hålen EXAKT som det står så hamnar manöverplattan inte centrerad i hålet då sladden kommer ut ur chassit lite konstigt.
Sen skall man fundera på var man skall sätta teknikboxen innan stenen anländer! Sen kan det vara 10 ggr svårare att få dit den snyggt. Den skall sitta i skåpet under "hällen" men oftast har man lådor där. Sladdarna räcker inte hur långt som helst så du kan inte sätta boxen i sockeln utan den behöver oftast sitta på bakstycket i hurtsen. Då kan du behöva byta två eller fler av dina lådinsatser till 450 mm istället för standard 500 mm. Detta finns hos alla köksleverantörer. Nu är detta skrivet med antagande att ni har standard djup på era stommar.
Nu blev det rörigt men får man koll på detta så är det absolut det snyggaste och fräckaste hällen som finns idag!
 
Hej igen Strit.

Det var riktigt roligt att läsa ditt svar för det är PRECIS de här sakerna vi gått och funderat på de senaste dagarna. :D

Jag hoppas verkligen skivan blir korrekt. Jag har dock både sett ritningar och hört i telefon när säljaren på Kvik pratade med stenhuggaren och poängterade att det är en witt-spis de ska ta hål för! Hon skickade även detaljerade måttsatta ritningar, så jag hoppas verkligen att det blir bra!! (blir lite orolig dock när du skriver att det kan bli konstigt om man följer beskrivningen exakt...!)

Vi ska inte ha standard-djupa skåp utan kviks XL. Vi har funderat ganska mycket kring var teknikboxen ska placeras. Just nu lutar det åt att den får hamna i sockeln under något av skåpen. Jag har kollat upp och det går att beställa förlängningssladdar ifall den medföljande inte skulle räcka! :) Ett annat alternativ är bakom skåpen men det innebär isåfall att vi måste korta av en låda vilket inte känns lockande. Att ockupera en hel låda för detta känns som absolut sista alternativet!
 
Hej Ulrika!
Jag kollade runt lite och det ser ut som skåpen i ditt fall är 688 djupa och med 650 Blum tandemboxlådor. Detta ger bara 38 mm till bakväggen och där får den inte plats. Att lägga i sockeln tycker inte jag är något alternativ, då det är en inbyggd fläkt i teknikboxen och den kommer fyllas med damm efter ganska kort tid.
Blum har skenor som är 600 långa och detta ger dig det utrymmet du behöver för att sätta den i bakväggen (kom ihåg att ta bort bakstycket på stommen och såga lite hål i skåpets botten så den får luftcirkulation) och slipper förlänga sladdar. Det räcker med att göra lådan i mitten och den understa (om ni har en trelådors hurts) till det kortare måttet för att klara att gå fria. Då kan du fortfarande använda de trevliga bestickinsatserna som finns till 650 djup från Blum i den översta lådan.
Säger stenhuggaren att han vet vad han skall göra så är det upp till honom nu :) Kan vara så att han gjort det flera gånger innan och redan konstaterat det vi märkte....
Ett annat tips är att be kakelkillen (om det finns någon sådan :) ) att lägga siliconfogen åt er! Det är inte lätt att få den snygg och ett he-vete att skära bort och börja om. Så det bästa är om han är riktigt van vid att lägga mjukfogar.
Ursäkta om jag skrämt upp er men det är ju alltid lättare att fundera på dessa saker innan än efter :D
 
Har det blivit någon stenskiva än ?
Hör av gärna av er när den är på plats! Kul att höra hur ni löste det.
 
Hejsan!

Jag har varit bortrest, därav det sena svaret.

Nej, vi har inte fått stenskivan än. De ringde och undrade om vi kunde vänta till v36 för då hade de ytterligare en leverans till samma område. Och eftersom vi inte fått skåpen på plats ännu så gör det inget att vi får vänta lite mera. Fast jag måste erkänna att jag börjar bli otålig nu! ;) Så snart vi börjar få köket på plats ska jag försöka lägga upp bilder!
 
T
Svart frys (Gorenje) med iPod-docka:

75012_450.jpg
 
Detta är så dj-la fräckt!
Inte bara Ipod-dockan utan Wi-Fi med IGorenje !!!
Du ser vad som händer i tvättmaskinen via displayen på kylen, och jag som trodde jag hade allt i prylväg.... Sen att Gorenje gör de bästa kylarna av alla är ju en ren bonus. Nu åker Libherr-kylen ut och Gornjen in!
 
Verkar finnas många med de mest våta drömmar om vitvaror, själv är jag nöjd med Husqvarna som fungerar och löser mina behov i köket. Men måste ändå medge att utvecklingen är helt otrolig just nu på multimedia vitvaror.
 
En kyl/frys med iPod docka är ju precis vad jag behöver!!!
Synd bara att det inte fanns för 2 år sedan då man köpte allt till köket. Får fortsätta köra iPoden i den separata dockan tills vidare :(

Beträffande ämnet i tråden så valde vi uteslutande vita vitvaror från Electrolux/Husqvarna. Köksluckorna är också vita. Blev riktigt snyggt. Som köksfläkt valde jag en inbyggd Electrolux som är så tyst att man inte drar sig för att använda den. Varje gång jag slår igång andra vänners rostfria fläktkåpor undrar jag hur de står ut med oljudet, och känner mig nöjd med mitt "otrendiga" val. Finns säkert tysta eller tystare fläktkåpor men ännu har jag inte hört någon :)
 
Redigerat:
Strit skrev:
Detta är så dj-la fräckt!
Inte bara Ipod-dockan utan Wi-Fi med IGorenje !!!
Du ser vad som händer i tvättmaskinen via displayen på kylen, och jag som trodde jag hade allt i prylväg.... Sen att Gorenje gör de bästa kylarna av alla är ju en ren bonus. Nu åker Libherr-kylen ut och Gornjen in!
Kyl med Ipod-docka. Snacka om att det kommer att kännas omodernt om bara tre år. Något längre tid än så hoppas jag mina vitvaror skall hålla. Detsamma gäller vitvaror med inbyggd TV/datorskärm.

Det där med kyl och tvättmaskin ihopkopplade låter ju bra, men så länge det inte finns en märkesoberoende standard för kommunikationen tror jag inte att det slår på allvar.

Ett litet skåp reserverat för dator och en planerad plats för skärm på arm blir det i vårt kök som är under byggnad. Då finns alla möjligheter att hänga med i teknikutvecklingen framöver utan att vi låser fast oss.
 
Måste bara säga att vi hade en fantastisk ambition att fixa med nätverk och alla möjliga tekniska fräcka lösningar, men under byggets fortskridande har allt sådant mer och mer fallit bort. Helt ok om man bara gör en liten del. t.ex kök, men ett helt hus så är det mycket mer att tänka på än att fixa en data sladd i köket för en dator med sockerkaksrecept. Datorn hamnar där nog ändå men det kommer senare med ev trådlöst nätverk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.