Har installerat en separett toa och ventilationen ifrån den har jag dragit med vanligt grått plastavlopsrör. Skulle vilja måla detta vit. Nån som vet eller har provat om linoljefärg fäster?

Har använt min plast varkompost till omrörningsbord och spilt en massa färg som sitter som berget men den är mer matt i ytan.

Ställer frågan här på byggnadsvårdsforumet eftersom "vi" har bäst koll på linoljefärg och dess egenskaper.
 
Ta ett fint sandpapper och rugga upp ytan lite innan du målar så får du bättre fästyta.

Det är alltid lite svårt att få färger att fästa på plast. Har dock aldrig testat med linoljefärg. Den sitter ju som bekant bra när den väl är där, iaf på trä. Men den har ju också ett mycket sakta dunstande olja, i förhållande till lösningsmedelsbaserade färger. Möjligtvis kan den ta ytterligare evigheter att torka (när det inte finns något trä som oljan kan dras in i).
 
Den äldre typen av plastavloppsrör var gjorda i PVC. På dessa kan man få färg att fästa. Däremot är det ganska hopplöst att få färg att fästa på den nya typen av avloppsrör som är gjorda i polypropen (PP). Jag skulle i stället försöka mig på att snickra någon slags låda att gömma röret bakom. I ädelträ, kanske? Eller i kombination med små hyllor för förvaring av toalettutensilier?
 
Provar att rugga och måla så kan jag ju alltid bygga en låda senare eller beställa dom speciella vita rören som toalett fabrikören säljer om färgen trillar av.

Tack för tipsen =)
 
Vi fick tipset av vår murare att använda färg som används till att måla grunder med när man ska måla avloppsrör mm. ( Vi målade förra året alla uppstickande röda avloppsrör till stuprören med färg som blev kvar efter att grunden blivit målad) Silikat färg tror jag det var, och den färgen sitter bra, den nöts inte av..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.