Hej!

Vi skall snart så gräset på vår nyanlagda tomt, ca 500 kvm, och jag undrar om någon har erfarenhet av Nelsons gräsfrö Royal? i någon av dess former. Många här på forumet verkar rekommendera Weibulls extra green men då Royal verkar vara billigare lutar det åt det, givetvis beroende på de svar ni kan ge.
 
Har för mig att jag såg hyggligt billig Weibulls Extra Green hos granngården på 20 kg säck (under tusenlappen vill jag minnas). Kan vara smart även om det är något mer än vad ni behöver (lär gå åt en del för stödsådd nästa år...). Vi som endast har 50 kvm lider inte nämnvärt över att köpa 1 kg förpackningar för en hundralapp.
 
Jag har sått ca 200 m2 av min gräsmatta med Royal. Det är en mycket snabbväxande gräsblandning med relativt breda, mycket glansiga och mjuka blad. Resten är utrullat gräs av okänd sort, dock mycket tunna och fina grässtrån med något mattare nyans. Tror det är ängsgröe och någon slags ven. När det är dags att klippa det utrullade gräset (ca 3-4cm högt) är Royalgräset minst 6-7 cm.

Jag tycker nog att Royalgräset är finast att titta på, men är också lite för snabbväxande för min smak. Samtidigt tycker jag att Extra Green är på tok för dyrt för att vara prisvärt, eftersom du kan köpa bra mycket bättre grässorter hos din lokale golfbaneleverantör till bättre priser, vilket är mitt tips. Dessutom tycker jag att Extra Green är alldeles för ljusgrönt, vilket du själv kan avgöra på olleberg.nu. Finns betydligt mer djupgröna och vackra grässorter. (Royal är en av dem, bortsett snabbväxten)

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.