Ska bygga alternativt köpa ett vind-/insynsskydd till vår altan som är ca 160 cm högt och 200 cm långt. Tycker dock att de flesta som säljs på byggvarubutikerna känns för klena.

Gillar funkistypen med liggande smala ribbor, men är tveksam till hur mycket vindskydd de utgör då det är ett mellanrum på ca 1-2 cm mellan ribborna.

Behöver tips och ev. bilder på snygga lösningar.
 
Jag gjorde ett vindskydd med liggande 45x45 reglar på bägge sidor om stående stolpar. De liggande reglarna lade jag med 35 mm mellanrum så att mellanrummet på ena sidan täcks av regel på andra sidan. Tyckte jag blev snyggt och vindtätt.
 
Ja, det är ju en vettig lösning förstås. Tänkte dock göra mitt vindskydd löstagbart så i såna fall får det bli tunnare dimension på virket för att man ska orka flytta det.
 
Jag funderar på samma sak till min altan, fast 3.5 meter bred. Är dock lite bekymrad för hållfastheten när det blåser på ordentligt. Man kan fästa plintar i marken och förankra den till altanen, och även förankra den i taket vid huset, men den yttersta stolpens högsta del känns likförbaskat utsatt. Kanske bara jag som inbillar mig.

Kommer följa den här tråden med intresse iaf. :)
 
Läste på lite och tydligen ska vindskydd som inte är helt täta (dvs med springor mellan brädorna) fungera bättre än de helt täta, då de sistnämnda skapar luftvirvlar som tenderar att förstärka vinden istället.

Bra i såna fall, då jag helst vill ha funkisstuket med smala liggande brädor med springor mellan.
 
Tack för länken. Letade i tidigare trådar men hittade inget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.