Hej!
För en tid sen hjälpte jag mina föräldrar att installera Telias bredband hemma hos dem. Allt fungerade då bra.
Nu har dock telefonen börjat strula. Den funkar oftast inte alls (ingen ton). När telefonen fungerar har vi ibland märkt att telefonen inte kopplar ner på en gång när man lägger på luren. Enligt Telia är det inget fel på ledningen fram till huset. Till saken hör att skyddskåpan på jacket har lossnat och inte går att få fast. Så man kan ju tänka sig att någon kabel hoppat loss eller skadats, men det jag då inte fattar är hur internet kan fungera utan problem?
Är det olika signaler till bredband/internet respektive telefon? Det är ju bara samma två kablar in till jacket som det alltid varit...
Det finns bara ett jack i huset. När telefonen inte fungerar har vi testat med olika telefonapparater - funkar i alla fall inte. Vi har också testat att koppla ur bredbandskontakten och bara ha telefonen (oliks telefoner) i jacket. Fungerar inte heller.
Hoppas någon kan förklara teknikens under för mig.
/Kristina Ek
 
Har nu förstått via wikipedia att det är olika signaler.
Men kan detta problem vara "vårat" fel? Vad kan vi göra för att felsöka?
 
Funkar det inte i första jacket? Detta är normalt Telias/Skanovas överlämningspunkt och fram dit ska det fungera och det är deras ansvar. Ev sk fastighetsnät är ert ansvar och har ni ingen ledning vidare från första jacket så borde dom komma och kolla.
 
Hej Pefo och tack för svar!
Ja, det finns inget annat jack i huset. Efter felanmälan till Telia har de visserligen bokat en tid för reparatör - första möjliga tid var den 11 augusti... men de snackade om att det kostar oss 600 kr + ca 200 kr per påbörjad halvtimme. Typ. Så jag vill förstås eliminera eventuella problem som vi själva kan lösa snabbare och billigare. Men är det deras fel ska vi förstås inte betala någon reparatör heller.
/Kristina
 
Tack för tipset om glappkontakt på en tråd. Nu har vi skruvat loss och skruvat fast. Får avvakta några dygn för att se om det fortsätter fungera. Så kanske vi kan avboka reparatören!
 
Det hände mig för några månader sen. Internet och digitaltv funkade men ingen ton i luren. Teliagubben bytte plinten ute i "rörskåpet" och sen funkade det . Kostade noll kronor.
 
Detta låter som ett typiskt fel ute på telestationen.

På något sätt har dina kablar från AXE-sidan lossnat och har ingen kontakt hem till dig. Alternativt är licen sönder på station.

Eftersom du säger att du testat rycka ut allting inkl modem och sen bara provat en vanlig telefon så kommer det inte att kosta något då du gjort allt du kan göra för att det skall fungera.
 
Ja, det är helt olika signaler till telefonen och bredbandet. Det kan tex vara så att det av någon anledning är så högt motstånd i ledningen att din telefon inte fungerar, medan ADSL modemet fortfarande får tillräcklig signal.

Att linjen inte alltid kopplas ner när du lägger på luren tyder även på detta. Att du sedan inte får ton, kan även detta bero på att telestationen inte lyckats detektera att luren legat på. Ett enkelt test är att ringa upp telefonen. Får du upptagetton så ligger luren "av".
 
Hej!
Efter två veckors väntan kom så reparatören. Behövde inte ens gå in i huset utan mätte att det var fel på kabeln utanför. Senare på dagen kom de och grävde upp kabeln en bit från huset, tog bort en trasig bit och skarvade på en hel. Sen funkade det. Synd att Telia två gånger vid felanmälan sa att de inte kunde se något fel på linjen fram till telefonen, annars hade det kanske gått att kräva åtgärd med mindre väntetid.
Tack för tips från er. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.