Hej!

Har suttit här i ett otal timmar och försökt bli klok på hur jag ska gå tillväga för att fixa ett garagegolv i mitt blivande hus :)

Tänkte om någon vänlig själ kan komma med lite tips på vad jag kan ha glömt...

Husgrund och garagegrund levereras tillsammans, så någon form behöver jag inte göra.

Sen blir det iaf Makadam 16/32 8m3 och ett lager 8/16 2m3 på det.

3 lager cellplast, totalt 27cm. Dom läggs lite omlott för att hörnen inte ska sammanfalla.

Ovanpå det så armeras det med 5*2,3m 150mm 6mm, läggs på distanser.

På armeringsnätet så najjas golvvärmeslangen fast på undersidan?

Själva gjutningen lutar det nog åt att jag lejjer bort, skulle inte vara så roligt att tabba sig med betongen, verkar efter vad jag har läst här på forumet inte vara det lättaste att lyckas med :D

Vad har jag missat? Bör armeringen fästas i cellplasten på något mer sätt än bara distanserna? Ska cellplasten förankras på något vis? Och behövs det någon markduk under makadamen?

Finns det någon betongare i uppsala/östhammars-trakten som är sugen på lite jobb med? :D

Tack på förhand :)
 
Slangen najas/strippas fast på ovansidan. Armeringen fästs ligger på distanser [eventuellt fästs de mot kantbalksjärn beroende på system]. Markduk behövs inte.

Kör hårt! ;-)
 
okej, tack så mycket :)
 
Något som är mycket viktigt är att armeringen ej sticker ut ur betongen ,någonstans. Den rostar annars:(
Möjligtvis uppåt ,för att hålla slangar m.m på plats.
Beroende på markförhållanden bör man andvända markduk för att separera makadam och tex lera.

När jag gjorde min grund lade jag ut värmeslangen först därefter armeringen,sedan löft jag upp slangen mot undersidan av armeringen och najade fast den .Fungerade perfekt
 
Redigerat:
finns ju skenor/clips om du väljer att lägga slingorna under armeringen. Varför inte naja/strippa fast den armeringen, som pipewelder säger. Bättre ju högre upp dom ligger..kom ihåg tätskikt bara
 
Hej! Okej, värmeslangen på armeringen istället :) trodde av det skulle vara så, men det blir ju enklare att lägga den uppepå armeringen, helt klart. Åt vilket håll ska inte armeringen sticka ut åt, uppåt eller? Verkar ju inte så bra om den gör det iaf. Tack för svar :)
 
koffa skrev:
Golvvärmeslangen behöver ha ett minsta täckskikt , kolla med golvvärmeleverantören.
Om du tar det täckskiktet ca 13 mm tror jag + tjockleken på slangen så hamnar amreringen ganska långt ner.
Sprickarmeringen skall ligga i överkant för att göra någon nytta.
Beror ju lite på hur tjock platta du gjuter, men se till att inte nätet hamnar i mitten.

Lycka till !
Hade tänkt gjuta en 80mm tjock platta hade jag tänkt... Distanserna är ju cirka 50mm, armeringen cirka 10mm och slangen 20mm... Humm, det blir ju 80mm de... Får bli att sätta slangen på undersidan i alla fall då... Kanske skulle vara att föredra att sätta såna där clips i cellplasten istället, för att lirka in slangen under armeringen kan ju bli lite jobbigt...

Kanske skulle köra på 100mm istället för då blir det 20mm över slangen och armeringen hamnar ju rätt högt upp i betongen...
 
koffa skrev:
Öka tjockleken till minst 10 cm så minskar du även risken för sprickor i betongen.
Men lägg golvvärmen i distanser, och fäst den i cellplasten med clips.
sen lägger du näten ovanpå i distansklossar.
Att najja fast den under armeringen är rätt krångligt och du riskerar att skada slangen när du najjar.
jo, det går ju inte att lägga den på undersidan av nätet, det inser jag när jag tänker efter...

Och så mycke mer betong går det ju inte åt om man gör 100mm istället heller...

får se om jag lägger den på plasten eller på armeringsnätet... Men det verkar ju iofs lättare att lägga den på plasten, om inte annat lättare att krypa runt på plasten än på armeringen...

Tack för alla svar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.