Håller som bäst på att bygga till huset och har då tänkt att förbereda för framtida installation av solfångare. Förberedelsen innebär att jag tänkt dra fram rör från pannrummet (ack.tank innehållande sep. slinga så klart).
Rördragningen antar jag består i ett tillopp och en returledning. MIn fråga är om vilken dimension som är lämplig och vilken typ av rör.
Tankarna är 3st 500 liters och hade tänkt mig en solfångare på 5-8m2.
Funkar 15mm prisolrör?:confused::confused:
 
Beror på vilka solfångare du ska ha, många klarar sig med 15 rör om du inte ska ha mer s-yta.
 
Du kanske skall kolla på förisolerade rostfria böjbara rör från tex armaflex duosolar eller något dylikt lätta att installera snäva bockradier innehåller styrkabel .
 
Styrkabel?
Behöver jag förbereda något mer än 2st rör?
 
Det är bra om du drar upp kabel för givaren som skall sitta på panelen
som du kopplar till styrningen, cirkulations pumpen skall ju bara gå när
panelerna är varmare än din tank.. jag hadde dragit upp 22mm rör dit upp
när du ändå håller på, då är det förberet för fler paneler för framtiden.
.
 
Om det är rören mellan solfångare och tank du menar så tror jag inte prisolrör är så bra. Har för mig att dessa bara tål 95 grader (men jag kan ha fel...) och du kan få temperaturer på en bra bit över 100 grader när tankarna börjar bli fulladdade. Isolering kommer nog smälta på dessa rör, framför allt närmast solfångaren.

En variant är att köpa mjuka kopparrör på metervara och värmetålig isolering till detta om du inte vill köpa färdigisolerade solfångarrör.

Om du drar kabel till solfångarens temperatursensor ihop med rören så tänk på att den också måste tåla temperaturerna ifall att den ligger direkt mot röret utan isolering mellan.
 
Redigerat:
OK. Då får det nog bli köpa färdigisolerade solfångarrör. Misstänker att dessa är svindyra, eller?
 
Prisolrör är no-no när det gäller solfångare. Rör och isolering måste tåla kontinuerlig temp på 120 grader och toppar på 150 ungefär, det gör inte prisolrörens isolering. Det finns färdigisolerade flexrör, både för montering inomhus och utomhus. Utomhusisoleringen tål UV-strålning, vilket är att föredra. Jag köpte alla mina komponenter hos Sfinx, och vad jag kunde utröna var han billigast även på rören, även om de var dyra (100 kr/m för utomhusrör, 300 kr/m för inomhusrör i par).

Dessa rör går att köpa annorstädes (hos rörisar och så), men jag kommer inte exakt ihåg vad fabrikatet heter.

/per
 
Skönt att få denna info innan man byggt i fel rör i väggen. Tack!!!
Nyfiken som man är undrar man då, - varför inte sätta utomhusrör hela vägen?..., med tanke på priset/m menar jag.
Jag har säkert 12-15m enkel väg som måste dras med rör från tank till solfångaren.
Detta kanske är för långt, eller?
 
Längden är inget problem.

Har 10 kvm plana solfångare på garagetaket och pannrummet i huset. För att koppla samman detta har jag 16 meter 18mm Maxitherm kopparkulvert och 8 meter 15 mm oisolerade mjuka kopparrör som jag satt Armaflex HT runt.
Totalt har jag alltså 24 meter rör vilket inte är ett problem.

Har sett någon som hade runt 35 meter kulvert utan problem, minns inte om det var på detta forum eller på något annat.

Naturligtvis blir det större förluster ju längre ledningarna är men är det bra isolerat så blir dessa marginella.
 
Mattebatik skrev:
Skönt att få denna info innan man byggt i fel rör i väggen. Tack!!!
Nyfiken som man är undrar man då, - varför inte sätta utomhusrör hela vägen?..., med tanke på priset/m menar jag.
Jag har säkert 12-15m enkel väg som måste dras med rör från tank till solfångaren.
Detta kanske är för långt, eller?
Naturligtvis kan du sätta de billigare rören hela vägen, isoleringen är dessutom något bättre på dessa. Det är dock görsmidigt att dra dubbelrören inklusive givarkabel när man skall igenom tak och små genomföringar i golv mm. Det kostar, men oj vad lätt det var. Man betalar alltså 100 kr/m extra för att rören sitter ihop och att det är givarkabel med.

Längden är som sades nedan inga problem. Armaflex HT heter rören i original som sades ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.