Ska lägga 120-isolering i en yttervägg, men upp mot taksponten är det en springa på några cm ut mot luften.
Högsta spikläkten sitter ju lite under sponten alltså, och man ser lite av vindpappen.

Min snickare är på semester och jag får inte tag på honom.

Ska jag isolera ända upp mot sponten (ytterpanelen kommer ju ändå täcka) eller ska jag sluta i höjd med den yttre 45-isoleringen - hur tror ni det är tänkt...?

Bilden visar insida-utsida.
 
  • isol.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • isol2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Mikael_L
Är det där en inredd vind?
Alltså ska takets isolering ligga upp mot råsponten eller ovanpå bjälklaget.
Jag får anta att det är det första, för annars behöver du inte isolera gavelspetsarna ...
 
En ny bild. Det är en övervåning i 1 1/2 planshus, och isolering kommer ligga ovanpå det översta bjälklaget på bilden (på hanbjälkarna) Det blir ingen förvaring på det vindsutrymmet utan endast 40cm isolering.

Men det här lilla gapet jag beskrev löper ju hela vägen från vägglivets början upp i nock (se pilar) ?
 
  • isol3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Om vi börjar att konstatera hur det ska vara i takstolsfacken.
Där ska du ha en läkt, t.ex. 25x36 i hörnet mellan takstolar och råspont. På denna läkt spikas sedan oljehärdad masonit. Då får du en luftspalt mellan råsponten och isoleringen samt en masonitskiva som ev kondens kan rinna ner efter och rinna ut under takfoten.

Ute i gavelspetsen borde det väl egentligen vara detsamma, en 25mm luftspalt, en smal remsa masonit och sen isolering. Väggens isolering bör nog inte gå ovanför masoniten, men upp till den.

Egentligen vet jag inte säkert hur man brukar göra här, men så verkar vara det logiska, med tanke på hur det ska se ut i takstolsfacken.

Ovanpå hanbjälken lägger du alltså isolering, inte ända upp till nock ?!
Masonitskivorna behöver bara följa taket till lite ovanför denna isolering, sen luftas hela kallvinden.
 
Japp, har gjort såna luftspalter mellan takstolarna. Masoniten slutar ungefär 50cm ovanför undersidan på hanbjälkarna.
Från botten på hanbjälkarna blir det minst 40cm isolering. Så då blir det luftat ovanför den isoleringen (som du säger, luftspalterna slutar lite ovan den isoleringen i hanbjälklaget)

Mm.. får nog göra en liten luftspalt på gaveln, men det blir j-ligt trångt att få till det..
 
Tycker inte det ser riktigt ut. Luftspalt har man väl i takstolsfacken och möjligen i gaveln ovanför takisoleringen. I mina ögon borde det vara tätt mellan snetaket och gavelväggen till en bit ovan takisoleringen. Kan aldrig vara bra om luften får tillträde till isoleringen på detta sätt. Genom en smal springa kommer det att dra som själva den.
 
Mikael_L
JanneL skrev:
Tycker inte det ser riktigt ut. Luftspalt har man väl i takstolsfacken och möjligen i gaveln ovanför takisoleringen. I mina ögon borde det vara tätt mellan snetaket och gavelväggen till en bit ovan takisoleringen. Kan aldrig vara bra om luften får tillträde till isoleringen på detta sätt. Genom en smal springa kommer det att dra som själva den.
Precis, på något vis måste det tätas mot utsidan. Jag tror inte det räcker riktigt att bara sätta på fasadpanelen.

Därför tror jag att det bör byggas igen med masonit, som en luftspalt på samma vis som i takstolsfacken.
Masonit där skyddar mot kondens, inträngande snö och att vinden blåser ut värmen ur isoleringen.
 
Man brukar väl inte isolera alls där på kallvindar. Du lär ju ha någon form av vindduk/vindpapp utanför din 45 isolering som kommer gå hela vägen upp till råspont, spikläkt och panel utanför det. Det kommer nog inte blåsa in.
Jag kan inte se någon nackdel att isoleringen går hela vägen upp och i ditt fall finns dessutom en takstol intill reglarna i gaveln så det lär inte blåsa in även om du inte isolerar upp till råsponten. Det borde rent av inte bli någon väsentlig skillnad alls på isoleringseffektivitet om du skulle lämna en glipa mot råsponten eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.